Categories
OecoBright OecoGlobus

A csillagászati összegeket termelő sportligák a teljes gazdaságra is ösztönzően hatnak

Az amerikai futball, a baseball, a kosárlabda, a jégkorong vagy az európai labdarúgás adják a világ legjövedelmezőbb sport bajnokságait, és ezzel a sportligák valamint -klubok csillagászati bevételekre tesznek szert. Ugyanakkor a sportligák és az azokban szereplő -csapatok nem csupán saját maguk számára képesek gazdasági többletet előállítani. A professzionális sport összetett gazdasági hálót alkot, és számtalan módon kapcsolódik a nemzetgazdaság egészébe. A játékosszerződésektől a jegyeladásokig, a televíziós jogoktól a szponzori megállapodásokig. Ennek eredményeként a profi sportligák gazdasága alakítja a sport mint iparág egészét. A következő cikk rávilágít a legnépszerűbb játékok mögött meghúzódó gazdasági és társadalmi dinamikákra. Így például arra, hogy a különféle ligák milyen módon jutnak bevételekhez, és hogyan kapcsolódnak országuk gazdasági hálójába?

Hogyan keresnek pénzt a sport ligák, a csapatok és a tulajdonosok?

A professzionális sportligák különböző forrásokból generálnak bevételt. Ide sorolható a jegyértékesítés, de ehhez szorosan kapcsolódhatnak olyan tételek, mint a stadionok büféiben történő fogyasztás, amely tényező különösen Észak-Amerikában jelentős szegmens. A stadionokban nyújtott addicionális szolgáltatások tekintetében a legjövedelmezőbb bajnokság, az NFL (az amerikai futball bajnokság) merészkedett a legmesszebbre. Így például a Jacksonville Jaguars stadionjában a megfelelő jeggyel rendelkező szurkolók a stadion fürdőmedencéjéből is nézhetik a mérkőzéseket. Általánosságban a sportbajnokságok esetében a további legfontosabb bevételi források a csapat logójával ellátott különböző ajándéktárgyak, a licencszerződések (védjeggyel ellátott, szabadalmazott termék gyártásának joga), a televíziós közvetítési jogok és a támogatások, illetve vállalati szponzorációk. Minden bevételi forrás hozzájárul a különböző klubok és sportligák pénzügyi stabilitásához és növekedéséhez. Így például a közvetítési jogokkal kapcsolatos megállapodások több milliárd dollárt is érhetnek a top bajnokságok esetében. E jogok kiemelt szerepét mutatja, hogy a televíziós közvetítések biztosítja a játékok – legyen szó észak-amerikai kosárlabdáról vagy európai fociról – globális közönségét, és alapul szolgálhatnak a többi termék (jegyek, vagy logóval ellátott tárgyak) népszerűsítéséhez, illetve eladásához.

Külföldi terjeszkedés

Miközben az egyes sportágak bajnokságai és az azokban szerepelő klubok jelentős bevételt termelnek, e szereplők pénzügyi kihívásokkal is szembesülnek. A nézőszám ingadozása, a változó médiafogyasztási szokások, az esetlegesen adódó munkaügyi viták és a gazdasági visszaesések – mint például a koronavírus-járvány – mind befolyásolhatják a ligák pénzügyi stabilitását. E kihívások leküzdése legalább olyan előrelátó pénzügyi tervezést, innovatív stratégiákat és hatékony irányítást igényel, mint ha nagyvállalatok lennének. A stabilitás megteremtésében fontos szerepe van annak, hogy a sportklubok többféle bevételt képesek termelni, a jegyeladásoktól a különböző ajándéktárgyak kereskedelmén át a televíziós közvetítési jogokig.

A gazdasági növekedés lehetőségét kínálja a nemzetközi piacok meghódítása. A külföldi országokban való jelenlét terjedésével új bevételi forrásokat és rajongótáborok alakulnak ki. A nemzetköziesedés a játkosok számára is új lehetőségeket teremt, ami fokozza a versenyt a játkosok és a klubok között. E tekintetben a nagy európai bajnokságok, mint a Premier League (angol első osztályú labdarúgás) mintául szolgálhat az észak-amerikai ligák számára, mivel az angol élvonal világszerte népszerű, míg az amerikaifutball elsősorban hazájában nézett. Mindazonáltal az amerikaifoci is igyekszik Európában terjeszkedni . Ennek keretében rendeztek mérkőzést Németországban és az Egyesült Királyságban. A Kagan Consumer Insights 2022-es felmérése alapján az amerikai háztartások 55%-a, Németországban a háztartások 12%-a, z Egyesült Királyságban és Indiában 9%-a néz amerikai futballt, addig a többi vizsgált piacon 2% és 5% között mozgott. Ezzel egyidőben az angol elsőosztályú labdarúgás az ázsiai piacokon hódít, és dönt nézettségi rekordokat. Az angol első osztály csapata is játszanak külföldön bemutatómérkőzéseket, de a globális televíziós közvetítés az, amiben verhetetlen az angol élvonal. Globálisan 3,2 milliárdan követik a bajnokságot, és a nézők fele Ázsiában él.

A helyi gazdaságokra gyakorolt hatás

A sportklubok és -bajnokságok nagy hatást gyakorolhatnak a helyi gazdaságokra. E hatások közé tartozik, hogy a sportklubok képesek munkahelyeket teremteni és fenntartani, a mérkőzések alkalmával emelkednek a fogyasztói kiadások, a kapcsolódó piaci szegmensekben bővül az értékesítés, aminek következtében megnövekednek az adóbevételek. A csapatok nem mérhető, minőségi módon is befolyásolják szurkolóik és városaik életminőségét, például a közösségi élményen keresztül, valamint a közösségek kulturális identitásának kialakulásán keresztül. Továbbá az erős érzelmek, élmények és a győzelem nyomán kialakuló jó érzés és büszkeség a gazdaságra is ösztönzően hat. Az Egyesült Államokban külön presztízse van azoknak a városoknak, ahol van bármely nagy bajnokságban (major league-ben) játszó első osztályú klubcsapat, e városok az ún. „major league” városok, és azok kiemelt presztízse az ún. „major league” imázsa. A különféle sportágak közül az amerikai futballnak van a legnagyobb tekintélye, és e tekintetben az Super Bowl, a fő amerikaifutball-bajnokság (NFL) döntőjének helyszínei jelentik az abszolút csúcsot.

Az európai labdarúgás esetében kiemelt gazdasági jelentősége lehet annak, amennyiben a klubcsapat egy külföldi rivális ellen mérkőzik. Ez fellendítheti a turizmust, és növelheti a kapcsolódó kiadásokat, emellett munkahelyeket teremthet. Erre számos példa adódott az elmúlt hónapokban hazánkban is, például a Fradi, a Paks és a Puskás Akadémia nemzetközi szereplései során. Emellett nemzetközi sportesemények befogadása is ösztönzően hathat a sportturizmusra és a kapcsolódó ágazatokra. 2026-ban Budapest lesz a házigazdája az UEFA-bajnokok ligája fináléjának, ami a legrangosabb labdarúgó-esemény lesz hazánkban a 2023-as Európa-liga-döntő és a 2021-es Európa-bajnokság három csoportkörös mérkőzéseit követően.

A nemzetközi kutatások azt is kiemelik, hogy a stadionépítés és -fenntartás is hozzájárul a gazdasági növekedéshez. Az Egyesült Államokban különösen jól működik az a modell, miszerint a stadionokban a sporteseménytől eltérő rendezvényeknek is helyszínt biztosítanak, és ilyen módon bevételt generálnak a bérleti díjakból. Ugyanakkor a hazai stadionok, például a Puskás Aréna is jó példája lehet arra, hogy stadiont rendezvény helyszíneként hasznosítanak.

Senior kutató | Megjelent írások

Németh Viktória makroökonómiai elemző és külpolitikai szakértő. A Budapesti Corvinus Egyetemen diplomázott nemzetközi tanulmányok szakon, majd a Pécsi Tudományegyetemen szerzett doktori fokozatot geopolitika szakirányon. Korábban makroökonómiai elemzőként dolgozott a Nemzetgazdasági Minisztériumnál, a Magyar Nemzeti Banknál és az MKB-nál, mely a magyar bankrendszer egyik legrégebbi és legmeghatározóbb kereskedelmi bankja.

Felhasznált források:

Iratkozzon fel hírlevelünkre