Categories
OecoGlobus

Európán kívül van a kereszténység jövője? – Ferenc pápa ázsiai körútja

Tizenkét napos ázsiai körútra indult Ferenc pápa szeptember 2-án, melynek során meglátogatja Indonéziát, Szingapúrt, Pápua Új-Guineát és Kelet-Timort. A pápa idős kora és gyengébb egészségi állapota ellenére évente több apostoli látogatást is tesz szerte a világon – így 2023-ban Magyarországon is járt. A katolikus egyházfő mostani ázsiai, egyben 45. apostoli útjának fókuszában a katolikus–muzulmán párbeszéd előmozdítása, az éghajlatváltozás elleni küzdelem, a kiszolgáltatott társadalmi csoportok és a kisebbségben élő katolikusok bátorítása áll. Ugyanakkor a látogatás felhívja a figyelmet Ázsia növekvő fontosságára is a Katolikus Egyházon belül. Ázsiában ugyan az iszlám a fő vallás, és általánosságban a keresztények jelentős kisebbségben élnek a kontinensen, azonban a fiatal társadalma és a növekvő népessége miatt – Afrika és Latin-Amerika mellett – a katolicizmus jövőbeli növekedési potenciálját jelentheti.

Kezdetek – a Katolikus Egyház ázsiai jelenléte a történelem folyamán

Kevésbé hangsúlyos tény, de maga a kereszténység Ázsiában, a Közel-Keleten született. A keresztény hit a keresztény korszak első négy évszázadában terjedt el Ázsiában és Észak-Afrikában, melynek kiindulási pontja Szíria volt. Innen jutott el a hit Indiába. A keresztény korszak első négyszáz évében bekövetkezett népszerűsödés ellenére a 16. századra, az európai gyarmatosítás korára a kereszténység szinte teljesen eltűnt Ázsiából. Ennek oka egyrészt a hagyományos keleti vallások jelenléte, illetve az a tény volt, hogy a kereszténység sosem volt államvallás ezekben az országokban. Másrészt a korlátozott keresztény jelenlét és a keresztény közösségek elszigeteltsége is hozzájárult ehhez. Mindez megerősítette azt a felfogást, hogy a kereszténység idegen test Ázsiában. Az európai gyarmatosítás pedig tovább mélyítette a szakadékot az ázsiai társadalmak és a keresztény közösségek között, ami különösen Dél- és Délkelet-Ázsiában érzékelhető. Annak ellenére, hogy több hittérítő missziós út zajlott a századok során (pl. jezsuita missziók, Xavéri Szent Ferenc). Ázsiában a keresztényeket elsősorban etnikai kisebbségekkel és a kaszton kívüliekkel azonosítják, ráadásul a globalizáció nyomán erősödött a nacionalista jellegű vallási fundamentalizmus is (pl. India, Srí Lanka, Mianmar, Banglades).

Jelenkor – Ázsia vallási térképe

A történelmi múlt és jelenkori nehézségek ellenére számottevő az ázsiai keresztények száma. A Pew Research Center adatai szerint 2020-ban 320 millió keresztény élt a kontinensen, mely a világ keresztényeinek 13%-át tette ki (az adatok a katolikus vallásúak mellett más keresztény felekezetek tagjaira is vonatkozik). A keresztények 27%-a szub-szaharai Afrikában él, 25%-uk Latin-Amerikában és a Karib-térségben, míg 22%-uk Európában.

Ami a vallási térképet illeti, Ázsiában az iszlám (lakosság 26%-a muszlim) és a hinduizmus az irányadó (szintén a lakosság 26%-a), őket követi a buddhizmus (11%) és a népi vallások (9%).

Az ábra itt hivatkozható: https://infogram.com/azsia-fo-vallasai-1hxj48m7880552v?live

 

A kontinens egészében a keresztények a lakosság 7%-át tették ki 2020-ban, ugyanakkor országonként láthatunk kifejezetten keresztény államokat is: például Kelet-Timorban, Pápua Új-Guineában, a Salamon-szigeteken vagy a Fülöp-szigeteken a lakosság több mint 90%-a keresztény.

 

Az ábra itt hivatkozható: https://infogram.com/keresztenyseg-azsiaban-1h1749wx88nrq2z?live

 

Ferenc pápa ázsiai útjai az elmúlt 11 évben

A Katolikus Egyház jelenlegi vezetője számára fontos térség Ázsia, ahogy azt az elmúlt évtizedben tett látogatásai is mutatják. Több ok miatt is kiemelt jelentőségű a kontinens a Katolikus Egyház és a pápa számára:

  1. itt él a világ népességének 60%-a,
  2. itt található a világ öt legnépesebb országa közül négy (India, Kína, Indonézia és Pakisztán),
  3. a pápát különösen érdeklik a kisebbségi katolikus közösségek, amelyek Ázsia legtöbb részén jellemzőek. Ezzel szemben Latin-Amerika és a Szaharától délre fekvő Afrika többségében keresztény régiók.
  4. A pápa számára Ázsia jelenti azt a régiót is, ahol a katolicizmus jelentős növekedési potenciállal rendelkezik. Erről árulkodik, hogy idős kora és gyengébb egészségi állapota ellenére is nekivágott mostani ázsiai útjának.
Forrás: Shutterstock

Ferenc pápa az elmúlt tizenegy évben, amióta megkezdte pápaságát, hatszor látogatott el eddig Kelet-Ázsiába: Dél-Koreába 2014-ben, Srí Lankára és a Fülöp-szigetekre 2015-ben, Mianmarra és Bangladesbe 2017-ben, Thaiföldre és Japánba 2019-ben, Kazahsztánba 2022-ben és Mongóliába 2023-ban.

Idén szeptember 2-13. között a leghosszabb és legintenzívebb, hetedik kelet-ázsiai útjára indult Ferenc pápa négy ország érintésével: Indonéziát, Pápua Új-Guineát, Kelet-Timort és Szingapúrt látogatja meg a 87 éves egyházfő.

A pápai látogatásnak három fő iránya a katolikus–muzulmán párbeszéd előmozdítása, az éghajlatváltozás elleni globális fellépés sürgetése, valamint felhívni a figyelmet a leginkább kiszolgáltatott társadalmi csoportokra, a periférián élőkre.

  • Ferenc pápa volt az első a pápák közül, aki ellátogatott az Arab-félszigetre (2019), ezzel is előmozdítva a katolikus–muzulmán párbeszédet. Jelenlegi ázsiai útja során is fontos a vallások közti párbeszéd, Indonézia muzulmán, míg Szingapúr buddhista többségű állam.
  • Ferenc pápa számára mindig is kiemelt fontosságú volt a Föld védelme, a teremtésvédelem. Mostani ázsiai körútja során érintett országok is kitettek a globális felmelegedésnek: tengerszint emelkedése, valamint az egyre súlyosabb és kiszámíthatatlanabb hőhullámok és tájfunok.
  • Ferenc pápa gazdasági életről szóló gondolatainak középpontjában a Föld védelme mellett a szegényekről való gondoskodás, a leginkább kiszolgáltatott társadalmi csoportok támogatása áll („határon” lévő Egyház, „ferences lelkiség”, vagyis a szegénység, alázat, melyről részletesen ITT írtunk). Ferenc pápa útjai, látogatásai során igyekszik olyan helyekre is eljutni, ahol még soha nem járt pápa, vagy ahol a katolikusok kisebbségben vannak – így Ázsiában is -, ezáltal bátorítva őket.

2024-es látogatás négy ázsiai országának társadalmi-vallási háttere

Forrás: Shutterstock

Indonézia a világ negyedik legnépesebb országa, továbbá a legnépesebb muszlim többségű ország, jelentős katolikus kisebbséggel. A Pew Research 2020-as adatai szerint közel 230 millió muzulmán él az országban (lakosság 87%-a), míg a keresztények száma közel 27 millió volt (lakosság 10%-a), továbbá a lakosság mintegy 3%-a katolikus.

Az ország legnagyobb városa, Jakarta a világ második legnépesebb városi területe. A nagy népesség és a sűrűn lakott régiók ellenére az ország még jelentős érintetlen természeti területekkel rendelkezik, nagy a biodiverzitása.

Indonézia több ezer különböző őshonos etnikai és több száz nyelvi csoportból áll, amelyek közül a jávai a legnagyobb. A nemzeti identitás alapja a nyelvi, kulturális sokféleség, de meghatározó a muszlim többségű lakosságon belüli vallási pluralizmus is.

A világ harmadik legnagyobb demokráciája, regionális hatalom. Az ország számos multilaterális szervezet tagja, egyebek mellett az Egyesült Nemzetek Szervezetének, a Kereskedelmi Világszervezetnek (WTO), a G20-aknak, valamint a Délkelet-ázsiai Nemzetek Szövetségének és az Iszlám Együttműködési Szervezetnek.

Kép forrása: Shutterstock

A közel 6 millió lakosú Szingapúr a világon a harmadik legnagyobb népsűrűségű ország. A szigetország a Pew Research 2020-as adatai szerint buddhista többségű (lakosság 32%-a), míg a keresztények a lakosság 18%-át, a muzulmánok 16%-át teszik ki.

Gazdaságilag fejlett városállam, a nemzetközi kereskedelem, a gazdasági globalizáció, az exportorientált iparosítás, a közvetlen külföldi befektetések révén vált a világgazdaság fontos tényezőjévé. Szingapúr a világ egyik legmagasabb egy főre jutó GDP-jével rendelkezik (vásárlóerő-paritáson, PPP). Az ország a légi közlekedés, a pénzügyek és a tengeri hajózás egyik fő csomópontja, továbbá adóparadicsom. Szingapúrt továbbá jelentős kulturális sokszínűség és vallási pluralizmus jellemzi.

Kép forrása: Shutterstock

A becslések szerint 10 millió lakosú Pápua Új-Guinea többségi keresztény ország (lakosság 99%-a), jelentős katolikus kisebbséggel. A legutolsó, 2011-es hivatalos népszámlálás szerint 7,3 millió fő volt az ország lakossága, azonban a friss becslések már 10 millió fölé teszik a lélekszámot az országban. A katolikusok aránya 26% körüli becslések szerint, a Vatikán információi szerint pedig csaknem 2,5 millió katolikus él ott.

Ferenc pápa jelenlegi ázsiai körútja során meglátogatott országokban és országok között jelentős a társadalmi-gazdasági szakadék: míg Indonézia és Szingapúr gazdaságilag fejlettebb, utóbbi ráadásul a globális bank- és pénzügyek központja; addig Pápua Új-Guineát és Kelet-Timort nagy szegénység, magas munkanélküliség és alacsony írástudási ráta jellemzi.

Forrás: Shutterstock

A Vatikán után Kelet-Timorban a legnagyobb a katolikusok aránya a világon, az 1-1,5 millió fős lakosság 98%-a katolikus vallású. Gazdaságilag kevésbé fejlett ország, ásványkincsei (színesércek, kőolaj, földgáztelepek) kiaknázatlanok. Önellátásra rizst, maniókát és kukoricát termesztenek, kivitelre az ültetvényeken termesztett kávé kerül.

Hol lehet a Katolikus Egyház jövője?

Európa népessége várhatóan csökken a következő évtizedekben, melynek oka elsősorban a társadalmak idősödése. Az Eurostat 2023-as előrejelzése szerint például az EU népessége 2100-ig 6%-kal fog csökkenni, míg az ENSZ előrejelzése szerint Európa népessége a 2023-as 740,6 millióról 2100-ra várhatóan mindössze 586,5 millió főre csökken. Az általános népességfogyás mellett a vallástól és főleg a kereszténységtől való elfordulás, a liberálisabb eszmék előretörése is a keresztények számának és arányának csökkenését vetíti előre Európában. A Pew Research előrejelzése szerint az Európában élő keresztények aránya a 2010-es 26%-ról 2050-re körülbelül 16%-ra csökken (a világ keresztényeinek arányában).

Világszinten ugyanakkor az előrejelzés szerint a keresztény népesség a 2010-es 2,2 milliárdról 2050-re várhatóan 2,9 milliárdra nő (az általános népességnövekedéssel párhuzamosan), ezzel együtt a kereszténységnek a világ népességén belüli általános aránya változatlan marad (majdnem minden harmadik ember, 31%).

Ami változik a globális színtéren, az a keresztények regionális megoszlása: Európa, Észak-Amerika és Latin-Amerika súlya csökken, míg Afrikáé növekszik, Ázsiában pedig változatlan marad. Várhatóan a világ keresztényeinek majdnem 40%-a Afrikában él majd 2050-re (a Szaharától délre fekvő Afrikában 2010-ben a világ keresztényeinek 24%-a élt, 2050-re 38%-ra emelkedik az arány), míg Ázsia közel felzárkózik Európához, a világ keresztényeinek 13%-a él majd Ázsiában, míg 16%-uk Európában 2050-re.

Az ábra itt hivatkozható: https://public.flourish.studio/visualisation/19272317/

Abszolút értéken nézve pedig, Ázsiában a keresztények száma 94 millióval emelkedik várhatóan 2010-2050 között (287 millió főről 381 millió főre), míg Afrikában 595 millió fővel, Latin-Amerikában pedig 134 millió fővel nő a katolikusok száma; addig Európában 100 millióval csökken várhatóan.

Fontos azt is látni, hogy a világ fiataljainak nagy része, közel 85%-a fejlődő országokban él, közülük 60% Ázsiában. Mindezekből eredően Afrika mellett Ázsia, azon belül pedig Délkelet-Ázsia a maga kulturális, etnikai és vallási, valamint társadalmi, politikai és gazdasági sokszínűségével a katolicizmus jövőbeli növekedési régióját jelentheti. Erre utalhat Ferenc pápa jelenlegi kéthetes ázsiai útja is.

 

A vallás és gazdaság kapcsolatáról korábbi elemzéseinkbe olvashatnak bővebben:

  • „Vallás és gazdaság – Ferenc pápa magyarországi látogatásának margójára” IDE kattintva;
  • „A világ, Európa és Magyarország vallási összetétele” IDE kattintva;
  • „Magyarország vallási megoszlása a népszámlálás adatai alapján” IDE kattintva;
  • „Vallás és gazdaság I. – hogyan kapcsolódik egymáshoz a spiritualitás és az üzleti élet?” IDE kattintva;
  • „Vallás és gazdaság II. – a vallásosság gyakorlati megvalósulása a gazdaságban” IDE kattintva.

A cikk forrásai itt, itt, itt, itt, itt, itt, itt, itt és itt olvashatóak.

Senior elemző | Megjelent írások

Erdélyi Dóra makroökonómiai elemző. A Budapesti Corvinus Egyetemen diplomázott közgazdasági elemző mesterszakon. Korábban makroökonómiai elemzőként dolgozott a Magyar Kereskedelmi Banknál, mely a magyar bankrendszer egyik legrégebbi és legmeghatározóbb kereskedelmi bankja. 2022. szeptembere óta az Oeconomus senior elemzője.

Iratkozzon fel hírlevelünkre