🚚 2021 év elejétől az Egyesült Királyság hivatalosan is kilépett az Európai Unió kötelékéből több éves huzavonát követően. A németországi KPMG nemzetközi tanácsadócég felmérte az angol és német cégek tapasztalatait a Brexitet követő első 100 napot követően. A kutatás eredményeként a válaszadók 77 százaléka állította, hogy tapasztalt nehézséget az Egyesült Királyságból érkező importnál, míg 72 százalékuk az angolok felé történő exportban is érzékelt fennakadásokat. Összességében a felmérésben résztvevő cégek közel egyötöde állította, hogy nagyon negatív következményei vannak a kereskedelemre a britek kilépése az EU-ból, míg közel 50 százalékuk negatív hatásról számoltak be. Összehasonlításként alig a cégek 1 százaléka értékelte nagyon pozitívnak a fejleményeket. A Brexit következményeként átlagosan a cégek 17 százaléka szüneteltette a kereskedelmet a szigetországgal, míg több mint egyötöde a vállalatoknak másik országban lévő beszállítóra tervezik leváltani az angolokat. A KPMG összesítése alapján a legnagyobb terhet a megnövekedő, extra adminisztrációs terhek, adók és vámok jelentik.

🧍 A kereskedelemhez elengedhetetlen a logisztika, amelyet egyre nehezebbé tesz a sofőrök hiánya is. A Road Haulage Association (RHA) felmérése alapján jelenleg 100 ezer sofőr hiányzik az Egyesült Királyságban. A hiány nagyrészt abból is adódik, hogy korábban nagyságrendileg 16 ezer EU-ban élő munkavállaló töltötte be ezeket az álláshelyeket. Az RHA adatai alapján a betöltetlen állások 30 százalékánál több mint 8 hét szükséges a megfelelő jelölt megtalálásához, de az esetek több mint egyötödénél is átlagosan 4-6 hét kell. Az RHA kutatása arra is rávilágít, hogy a sofőrhiány-krízis miatti helyzet mögött az egyik legfontosabb okozat a Brexit, a válaszadók közel 60 százaléka állította ezt. A sofőrhiány ugyanakkor nem csak az Egyesült Királyságot, de az egész EU-t is negatívan érinti, amelyre a logisztikai iparágnak megoldást kell találnia záros határidőn belül. Az angol kormány ideiglenes vízumot tervezett kibocsátani ötezer kamionsofőr számára, hogy az ünnepi csúcsidőszak előtt legyen elegendő fuvarozó az országban, de egyelőre csak alig 300 jelentkezés valósult meg. Az intézkedésekre nagy szükség is van, hiszen az Egyesült Királyságban a sofőrök hiánya miatt is egyre nagyobb ellátási gondok kezdenek kialakulni. Az élelmiszer boltokban egyre több helyen alakul ki hiány, és számos benzinkúton nem lehet tankolni, mivel kifogytak a tartályozók az utánpótlások biztosításának elmaradásával.

🇭🇺 A Teherfuvarozók Európai Szakszervezetének becslése alapján Magyarországon is jelentős gondokat okoz a hivatásos sofőrök hiánya. Hazánkban a nemzetközi áruszállításon belül 8-10 százalékos a vezetők hiánya. Ráadásul komoly problémát vetít előre, hogy hazánkban a sofőrök átlagéletkora magas. A NIT Hungary felmérése alapján a magyar sofőrök között 50-55 éves kor tekinthető átlagosnak, az utánpótlás számára pedig a növekvő bérek ellenére sem vonzó munkalehetőség. A belföldi fuvarozás esetében átlagosan nettó 350-400 ezer forintot, míg nemzetközi útvonalakon akár nettó 5-600 ezer forintot is lehet keresni havonta. Magyarországon a nemzetközi adatokhoz hasonlóan a közúti fuvarozói ágazat rendkívül szétaprózódott annak ellenére, hogy a kereskedelmi áruk közel 80 százalékát mozgatják, a 14 ezer vállalkozásból 13 ezer mikro- és kisvállalatnak tekinthető. Az egyik legnagyobb piaci szereplő, aki európai mértékkel nézve is meghatározó, az a Waberer’s Csoport.

👍 Ha tetszett a poszt, kérjük, támogasson minket azzal, hogy kedveli vagy követi az Oeconomus oldalt. Naponta jövünk új tartalommal.

📲 Ez a korábbi írásunk is érdekelheti:

💾 Az ábra forrása itt található.

#Brexit #Fuvarozas #Soforhiany #Logisztika