A hollandiai székhelyű Randstad HR szolgáltató évente több felmérést is végez munkavállalók, munkáltatók körében. A 2024-es Workmonitor felmérés eredményei szerint a karrierdöntések középpontjában ma már inkább a munka és a magánélet egyensúlya, a rugalmasság, a méltányosság és a képzettség áll a munkavállalók részéről. Az eredmények szerint továbbá a magyar válaszadók 60%-a szívesen marad egy olyan munkakörben, amelyet szeret, még akkor is, ha nincs lehetőség a szakmai előmenetelre. A munka rugalmassága iránti igényt pedig jól szemlélteti, hogy az otthonról történő munkavégzés 5-ből 2 válaszadó számára nem képezi alku tárgyát sem globális szinten, sem Magyarországon.
A felmérésről
A hollandiai székhelyű Randstad a világ vezető HR-szolgáltatója. 39 piacon működik, mintegy 40 000 alkalmazottat foglalkoztat. Magyarországon 2004 óta vannak jelen. A Randstad a Workmonitor című felmérése keretében 34 ország 27 000 munkavállalóját kérdezi meg minden évben arról, hogy mi a fontos számukra a munka világában és mit várnak el munkáltatójuktól. A tanulmány felöleli Európát, az Ázsia-Csendes-óceán térséget és Amerikát is. A felmérés online történik, 18-67 éves válaszadók körében, akik legalább heti 24 órát dolgoznak, vagy egyéni vállalkozók, vagy munkanélküliek, de fontolgatják a munkaerőpiacra való visszatérést a közeljövőben. A minimális minta mérete 500 interjú országonként.
Ambíciók és motivációk a munkahelyen
Az ambíció fogalma világszerte újraértékelődik a munkavállalók körében, és már nem feltétlenül csak a hagyományos értelemben vett karrierépítést jelenti. A karrierdöntések középpontjába ma már inkább a munka és a magánélet egyensúlyát, a rugalmasságot (pl. home office lehetősége), a méltányosságot és a képzettséget helyezik.
A legújabb Randstad Workmonitor eredményei szerint a magánélet egyre inkább a karrier elé kerül. Globálisan a válaszadók közel kétharmada (60%, HU: 54%) számára a magánélet fontosabb, mint a munka. A munka és a magánélet egyensúlya pedig ma már ugyanolyan előkelő helyen szerepel a munkavállalók prioritási listáján, mint a fizetés – mind globálisan, mind hazánkban. A legfontosabb tényezők, amikor a jelenlegi vagy jövőbeli munkalehetőségről gondolkodnak (Magyarországon és globálisan):
- A fizetés – 95% (93% globálisan).
- A munka és a magánélet egyensúlya – 93% globálisan és Magyarországon is.
- A munkahely biztonsága – 93% (89% globálisan).
- Az éves szabadnapok – 91% (83% globálisan).
A magyarországi válaszadóknak mintegy fele tartja magát – klasszikus értelemben vett – ambiciózusnak (51%), azonban a globális átlaghoz képest (56%) kevésbé érdekli őket a karrierépítés és az előmenetel. A legambiciózusabbak a latin-amerikaiak (73%), a legkevésbé ambiciózusak pedig az északnyugat-európaiak (48%).
Több mint egyharmaduk nem akar előrelépni a karrierjében, mert elégedett a munkakörében (39% HU:45%), és a legtöbb válaszadó hosszú távú célja egy stabil, belső pozíció. Ez azonban nem tartja vissza őket attól, hogy képzéssel biztosítsák a jövőre nézve készségeiket (72% HU:69%), különösen az olyan területeken, mint a mesterséges intelligencia (MI) és az informatika.
A magyar válaszadók 60%-a mondta, hogy szívesen marad egy olyan munkakörben, amelyet szeret, még akkor is, ha nincs lehetőség a szakmai előmenetelre (globális átlag: 51%).
Az ábra itt hivatkozható: https://public.flourish.studio/visualisation/17760019/
A munka-magánélet egyensúlya a jövőben is fontos maradhat, erősödhet a szerepe mind globálisan, mind Magyarországon. Ezt a trendet a munkáltatók is kezdik érezni, és a munkaerőhiány súlyosbodásával párhuzamosan igyekeznek ennek az igénynek meg is felelni. Ennek egyik kezdeményezése a 4 napos munkahét bevezetésére vonatkozó kísérletek szerte a világon és Magyarországon is (erről részletesen ITT írtunk).
Rugalmasság a munkahelyen
A felmérés eredményei szerint a munka és a magánélet egyensúlyának fontossága abban is megmutatkozik, hogy a rugalmas munkavégzésre (helyét és idejét illetően) továbbra is nagy hangsúlyt fektetnek, még akkor is, ha a munkáltatók egyre inkább az irodába való visszatérést szorgalmazzák (az otthoni munkavégzésről ITT írunk részletesen).
Az ábra itt hivatkozható: https://public.flourish.studio/visualisation/17760339/
Az otthonról történő munkavégzés 5-ből 2 válaszadó számára nem képezi alku tárgyát sem globális szinten, sem Magyarországon. Hasonlóan sokan (37% HU:44%) fontolgatnák a felmondást, ha több időt kellene az irodában tölteniük.
A munkavégzés térbeli és időbeli rugalmasságát leginkább a Z-generáció tartja a legértékesebbnek (cikkünk e témában ITT található), de természetesen a korcsoportok mellett régiók és iparágak szerint is találunk különbségeket: a rugalmasság iránti igényt az ázsiai és csendes-óceáni térségben élők fejezték ki a legerőteljesebben (45%). A rugalmasságot leginkább alkalmazó ágazatok – különösen azok, ahol magas a tudásalapú munkavállalók aránya – foglalkoztatják a legnagyobb arányban azokat a munkavállalókat, akik elutasítanák a rugalmatlan munkaidőt és munkahelyet. Ide tartozik az IT, a pénzügyi szolgáltatások, a kommunikáció, valamint az üzleti és egyéb szolgáltatások, ezek mind a globális átlag fölött állnak.
Ugyanakkor fontos, hogy a rugalmasság nem csupán a munkavégzés helyére vonatkozó szabályokat jelenti. A rugalmas munkaidőt sokkal fontosabbnak tartják a megkérdezettek (41% HU:33%) az új pozícióról szóló döntés meghozatalakor, mint a rugalmas munkavégzés helyét (37% HU:34%).
Az ábra itt hivatkozható: https://public.flourish.studio/visualisation/17760610/
A jövőben a munka rugalmassága egyre inkább fontosabb lesz, ahogy az újabb generációk tagjai fokozatosan belépnek a munkaerőpiacra. A Z-generáció közül már többen dolgoznak, míg az Alfa generáció a következő 10 évben kezd el belépni a munka világába. Ahogy korábbi cikkünkben részletesen írtunk róluk, fontos számukra a kötetlen munkaidő, a munkavégzés szabadsága, rugalmassága.
Ideális munkáltató
A Randstad másik kutatásában is megjelennek a munkavállalók igényei. A Randstad az ún. Employer Brand Kutatás keretében közel 173 ezer, a 18-64 éves korosztályból kikerülő válaszadó véleményét gyűjtötte össze 32 piac 6084 vállalatáról 2024-ben. Magyarországon 7568 fő vett részt a kutatásban. Az elemzés betekintést nyújt a potenciális munkavállalók munkahelyválasztási szempontjaiba és motivációiba.
Az Employer Brand kutatása szerint a munkahelyválasztási preferenciák szempontjából a magyar munkavállalók számára 2024-ben is a vonzó munkabér és juttatási csomag az elsődleges szempont. Emellett rendkívül fontosnak tartják a kellemes munkahelyi légkört is, ill. azt, hogy hogyan élik meg a mindennapokat a munkahelyi környezetben, milyen a viszonyunk a kollégáikkal, vezetőjükkel. Hangsúlyos szempont továbbá a munkaadó pénzügyi stabilitása, ahol az állás hosszú távra szól, nem kell tartani a leépítéstől, és ahol lehetőség van a munka-magánélet egyensúlyának megvalósítására – utóbbi fontossága nőtt a felmérés két évvel ezelőtti eredményéhez képest.
Az ábra itt hivatkozható: https://public.flourish.studio/visualisation/17760796/
Kérdéses viszont, megkapják-e a munkavállalók azt, amit elvárnak a munkahelyüktől. A válaszok alapján a munkavállalók azt értékelik leginkább a jelenlegi munkahelyeikben, hogy jól megközelíthető a lokáció és biztos állásuk van. A számukra legfontosabb szempontot, a fizetést csupán a kilencedik helyre teszik azon a listán, amelyben a cég jó tulajdonságait rangsorolják.
A kellemes munkahelyi légkör tekintetében is van hova fejlődniük a munkaadóknak, mert ez a munkavállalók által ideálisnak tartott munkahely második legfőbb ismérve, ugyanakkor a jelenlegi munkaadójuk által kínált értékek között csak a 4. helyen jelölték meg.
A cikk forrásai itt, itt, itt, itt, itt és itt olvashatóak.
Erdélyi Dóra makroökonómiai elemző. A Budapesti Corvinus Egyetemen diplomázott közgazdasági elemző mesterszakon. Korábban makroökonómiai elemzőként dolgozott a Magyar Kereskedelmi Banknál, mely a magyar bankrendszer egyik legrégebbi és legmeghatározóbb kereskedelmi bankja. 2022. szeptembere óta az Oeconomus senior elemzője.