Az Európai Unió irányelvei szerint a benzin és a dízel esetében literenként minimálisan 35,9, illetve 33 eurócentes jövedékiadó-terhet írnak elő. Magyarországon augusztus elsejétől 120, illetve 110,35 forintos jövedékiadó-szint az érvényes a két üzemanyagtípusra, ami alacsonyabb az uniós direktívánál. Az iránymutatás alkalmazásával a benzin ára 10-20 forinttal, a dízelgázolajé pedig 15-20 forinttal lenne magasabb a jelenleginél. Jelen elemzésben elkészítettük a két fő üzemanyagtípusra érvényes adóék uniós rangsorát, és térképen ábrázoltuk a benzin jövedékiadójának mértékét. Magyarországon mind a benzin, mind a dízel esetében az egyik legalacsonyabb az áron belül az adók aránya.
📈 Bár az Európában irányadó Brent üzemanyagár-index árfolyama visszatért az orosz-ukrán háború kitörése előtti szintjére, még így is 25-45 százalékkal magasabb az utolsó válságmentes év, 2019 átlagos értékéhez képest. A 2003/96/EC uniós direktíva alapján a tagállamoknak legalább 35,9 eurócentes jövedéki adót kell kivetniük a benzinre, míg a dízelgázolajra 33 eurócentest. Jelenleg Bulgária, Lengyelország, Magyarország, Málta és Románia veti ki az irányelv szerinti minimális adóterhet. Lengyelország és hazánk esetében az eltérést az ingadozó zloty- és forintárfolyam okozza. Európában Hollandiában, Olaszországban és Finnországban volt a legmagasabb a literenként kivetett jövedéki adó, rendre 79, 73 és 72 eurócent. Az EU-ban a benzin átlagos jövedéki adója 0,53 euró literenként, a dízelgázolajé pedig 0,43 euró.
📊 Az üzemanyagárak alapján készített európai rangsor eltér ettől az összeállítástól, mivel számos egyéb, országonként eltérő mértékű adónemet vetnek ki az energiahordozókra és a kiskereskedelmi árrés is függ az adott ország piacszerkezetétől. Ilyen adófajta például az általános forgalmi adó. Magyarországon ezen felül literenként 4 forintos készletezési díj is terheli az üzemanyagokat, ami az üzemanyag-kereskedők tagdíja a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetségnek. Ezek miatt az adott ország lakossági vásárlóerejének megítéléséhez nem elegendő az árszínvonal vizsgálata. A nettó jövedelmmel is számító összehasonlításunk itt található.
https://public.flourish.studio/visualisation/14596144/
https://public.flourish.studio/visualisation/14596395/
❓ Az Európai Unió áfára vonatkozó irányelvei szerint legfeljebb három adókulcsot lehet alkalmazni: az általános mellett kettő kedvezményest. Előbbi adómérték nem lehet alacsonyabb 15%-nál, a kedvezményeseknek pedig az általános és az 5%-os érték között kell lennie. Az engedményes adómértéket különféle alapélelmiszerekre, gyógyszerekre és tisztálkodási árukra lehet alkalmazni, azonban üzemanyagként szolgáló energiahordozókra nem. A jövedéki illeték közvetett adófajta, melyet bizonyos termékek (alkoholtermékek, dohánytermékek és energiatermékek) értékesítése és felhasználása után kell megfizetni. Az uniós irányelvek előírják az ide tartozó termékkört és az adózás módját. A tagállamok saját hatáskörben döntenek az adó mértékéről, azonban az Unió iránymutatást és ajánlott abszolút mértéket jelöl ki az adott termékek egységére (liter, kilogramm, hektoliter) vagy tisztaszesz-tartalmára. Augusztus elsejétől a magyar szabályozás szerint abban az esetben, ha a Jöt. 110. §-a alapján kijelölt árfolyamindexek alapján a gázolaj világpiaci ára 50 dollár/hordó alatti, a jövedéki adó mértéke 120,35 forint/liter (ellenkező esetben 110,35 forint/liter), míg a benzin esetében a teher literenként 125 és 120 forint. Ha Magyarországon az benzin és a dízel esetében az előírt 35,9, illetve 33 eurócentes jövedéki adó lenne érvényes, mindkét üzemanyagtípus ára 10-20 forinttal emelkedne.
📈 Magyarország Kormánya júniusban véglegesítette 2024 adócsomagját, amelyben az uniós kötelezettségszegési eljárás elkerülésének érdekében megemelik a benzin és a dízel (és egyéb energiahordozók) jövedéki adóját. A Kormány tavaly decemberben nyújtott be az Európai Bizottságnak derogációs kérelmet, vagyis a jövedéki adó minimális szintjének hatályon kívül helyezését szolgáló indítványt. A csomagtervezet szerint abban az esetben, ha a kőolaj hordónkénti világpiaci ára 50 dollár feletti, a jövedéki adó 152,55 forint (380 forintos euróárfolyammal számolva 40 eurócent), ellenkező esetben pedig 157,55 forint (41,5 eurócent). A gázolaj esetében a két adómérték 142,9, illetve 152,9 forint (37,6 és 40, 2 eurócent). Mivel az új adómérték magasabb az uniós szabályozás szerint minimálisan előírtnál, a forint gyengülése esetén a kormányzat nem kockáztatja a kötelezettségszegési eljárást. A 2024-ben érvényes jövedéki adószintek és a legfrissebb idei átlagos üzemanyagár-statisztika alapján elkészítettük a benzin és dízel esetében a korrigált adóékek rangsorát. Eszerint míg a benzin esetében a megemelt jövedéki adó ellenére a magyar adóék még mindig az egyik legalacsonyabb (Románia és Bulgária után), addig a dízel esetében az új adószint már Európában középszerű adómértéket eredményezett.
https://public.flourish.studio/visualisation/14619027/
https://public.flourish.studio/visualisation/14619089/
💾 Az írás forrásai elérhetőek itt, itt, itt és itt.
👍 Ha tetszett a poszt, kérjük, támogasson minket azzal, hogy kedveli vagy követi az Oeconomus oldalt. Naponta jövünk friss tartalommal.
📲 Ez a korábbi írásunk is érdekelheti:
https://www.oeconomus.hu/oecogram/a-benzin-ara-az-atlagos-netto-keresethez-viszonyitva/
https://www.oeconomus.hu/oecoglobus/eu-s-szabalyozas-miatt-nem-lehet-csokkenteni-az-uzemanyagok-adoterhet/
A Budapesti Corvinus Egyetem gazdaság- és pénzügy-matematikai elemzés szakán végzett közgazdász, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem joghallgatója.