👨‍✈️ Az új típusú koronavírus-járvány számos ágazatot megrázott és a kilábalás forgatókönyvei sok esetben a messzi távolba mutatnak. Különösen látványos volt a visszaesés a légiközlekedésben, ahol leginkább az állami vállalatok kerültek nehéz helyzetbe. Számos esetben kaptak mentőövet az európai légitársaságok, de ezt nem minden esetben nézték jó szemmel a versenytársak és az adófizetők sem. Ráadásul az ilyen jellegű támogatásokat az EU jelenlegi versenyjogi ügyekért felelős biztosa, Margrethe Verstager hivatalából adódóan mindig kritikusan vizsgálja. Támogatások ide, támogatások oda egy légitársaságot már biztosan nem lehet(ett) megmenteni ez pedig az olasz Alitalia – Compania Aerea Italiana S.p.A.

✈️ A légitársaságot 1946 szeptemberében alapították Aerolinee Italiane Internazionali néven. A második világháború utáni újjáépítés és a hatvanas, hetvenes évek gyors gazdasági növekedésének éveiben az olaszok a nemzeti büszkeség egyik meghatározó szimbólumaként tekintettek rá és sokáig Olaszország egyik meghatározó nemzeti jelképe is volt. A légitársaságnak azonban többször is súlyos anyagi gondokkal kellett szembenéznie, annak ellenére, hogy az 1990-es évekre már évi 25 millió utasnál is többet szállított a hazai és a nemzetközi járatain. Pénzügyi nehézségek többek között 2004 szeptemberében adódtak, és egyrészt felmondtak 5000 munkavállalójuknak, másrészt pedig két részre darabolták a vállalatot. Később, 2007 januárjában az egyébként 49 százalékban tulajdonos állam is megpróbált kihátrálni a cégből, és ezt követően pedig komoly átszervezések kezdődtek. Az ezután következő években egy rövid ideig nyereségessé vált az Aliatalia.

💵 Az anyagi gondok és nehézségek azonban koránt sem tűntek el teljes egészében. Sőt, az olasz nagyvállalat körüli hírek majdnem mindig csak a lehetséges befektetőkről, a csődközeli helyzetről, a felvásárlásról és az elbocsátásokról szóltak. A 2010-es években az Etihad fektetett a légitársaságba, igazából az arab cég sem tudta azonban, hogy hogyan lehetne nyereségessé tenni a nagyvállalatot. 2017-ben három kormánybiztost neveztek ki az Alitalia élére és hat hónapra 600 millió eurós kölcsönt is kapott a cég, később pedig még ugyanebben az évben, a vállalat csődvédelmet kért az USA-tól, hogy ne vesszen el a New York-i leszállási joga. Ezután az Alitalia eladásáról szóltak a hírek és még az is felmerült, hogy a magyar alapítású Wizz Air érdeklődhet a felszámolás alatt álló vállalatért. 2019-ben még az új típusú koronavírus-járvány előtt tekintélyes, mintegy 400 millió eurós kölcsönt kapott a vállalat, ugyanis végül nem sikerült a privatizáció. Ekkor röppentek fel azok a hírek is, hogy napi szinten 2 millió eurós veszteséget termel a cég.

🛬 A kegyelemdöfést azonban a Covid-19 járvány adta meg a vállalatnak, ugyanis az anyagi nehézségek ekkor még tovább fokozódtak. Ekkor indultak meg az átszervezési és új olasz légitársaság alapításáról szóló találgatások, az Európai Bizottság azonban rajta tartotta a szemét a terveken. Margrethe Verstager hivatala ugyan jóváhagyta az új olasz légitársaság megalakulását, azonban az Alitáliának vissza kell(ett) fizetnie a korábban nyújtott és végül szabálytalannak minősülő kormányzati támogatást. Egyelőre nem lehet tudni, hogy az összesen 900 millió eurót hogyan és milyen formában fogja visszafizetni az államnak az Alitalia, az azonban már bizonyos, hogy 2021. október 14-én felszállt az utolsó járt is. (Érdekesség, hogy a Ferenc pápa Budapestre 2021 szeptemberében még Alitália géppel érkezett.) Ezzel pedig lezárult egy kicsit több mint 74 éves korszak és véget ért a dolce vita az olasz légiközlekedésben.

👍Ha tetszett a poszt, kérjük, támogasson minket azzal, hogy kedveli vagy követi az Oeconomus oldalt. Naponta jövünk új tartalommal.

📲 Ez a korábbi írásunk is érdekelheti:

#alitalia #csod #legikozlekedes #covid #allamitamogatas