Categories
OecoGlobus

A koronavírus miatt kialakult ellátási gondok tovább növelik az árakat

🛒 A Consumer Brands Association információi alapján az Amerikai Egyesült Államokban 2021 év végén olyan mértékben felerősödött az élelmiszerboltokban a hiány, hogy országszerte átlagosan a termékek öt és tíz százaléka nem elérhető, de 2022 január elején már inkább a 15 százalék felé közelít a hiány mértéke. A közösségi médiában egyre többször bukkannak fel a vásárlók azon képei, amelyeken üres polcok sokasága látható. Ez a látvány legkevésbé sem jellemző a modern piacgazdaságban tapasztalthoz, ezért a lakosságot meglepetésként éri a kialakult helyzet. Az egyelőre csak átmenetinek tűnő hiány egyik fontos oka, hogy a koronavírus-járvány következtében az ellátási láncok akadoznak. Továbbá az American Trucking Associations álláspontja szerint, csak az Amerikai Egyesült Államokban közel 80 ezer kamionsofőr hiányzik, amely történelmi mértékűnek számít.

🚚 2021 év végén derült fény arra, hogy az IKEA átlagosan közel tíz százalékos áremelést hajt végre 2022-ben. A bútorcég azzal indokolta a döntését, hogy egyre nagyobb költségterhet jelent a COVID-19 miatt kialakult globális ellátási probléma, amelyet kénytelenek lesznek részben-egészben áthárítani a vásárlókra. A COVID-19 miatt kialakult ellátási gondok negatív gazdasági hatása iparágtól függetlenül, egységesen jelentkezik a világ minden egyes pontján. A munkaerőhiány, a termelési leállások és a határzárak előbb-utóbb mindenhol oda vezetnek, hogy a felhalmozott készletek szintje lecsökken, és bizonyos mértékben átmenetileg áruhiány alakul ki.

🇭🇺 A globális alapanyaghiány okozta gondok Magyarországon is egyre szélesebb körben okoznak fennakadást a cégek életében. A GKI Gazdaságkutató felmérése alapján az elmúlt két évtized folyamán sosem látott mértékben akadályozza az iparvállalatok teljesítményét az alapanyag- és kapacitáshiány, amely a cégek közel egyharmadát érinti. A munkaerőhiány a termelést ugyanúgy visszafogja, a cégek felénél jelentkezik ez a hátráltató tényező. A hiánygazdaságba forduló helyzet mindenfelé, így a magyar gazdaságon belül is felhajtja az árakat. Az infláció hatása egységesen, előbb vagy utóbb, de megjelenik az élet minden területén. A KSH adatai alapján 2021-ben a fogyasztói árak átlagosan 5,1 százalékkal nőttek, de az év utolsó hónapjában az éves áremelkedés mértéke 7,4 százalékos volt. 2022 januárjában az árnövekedés mértéke 7,9 százalékra emelkedett, amely 2007 óta nem látott szintet jelent és az elemzői várakozásokat is felülmúlta. Az ellátási láncok gondjából származó nyomás egy ideig még velünk marad, a világgazdaság csak lassú ütemben tér vissza a COVID-19 előtti teljesítményéhez. A Magyar Nemzeti Bank legfrissebb inflációs várakozása alapján a magyar infláció 2022-ben is magasan, 4,7 – 5,1 százalék körül fog alakulni.

👍 Ha tetszett a poszt, kérjük, támogasson minket azzal, hogy kedveli vagy követi az Oeconomus oldalt. Naponta jövünk új tartalommal.

📲 Ez a korábbi írásunk is érdekelheti:

https://www.oeconomus.hu/oecofocus/a-magyar-kultura-napja-a-hazai-kulturalis-intezmenyek-evtizedes-dinamikus-fejlodeset-torte-meg-a-jarvany/

#Hiany #Inflacio #Korona #COVID19 #Ellatasilanc

Külső senior elemző | Megjelent írások

Nándor a Budapesti Corvinus Egyetemen diplomázott pénzügy mesterszakon. Több mint nyolc év munkatapasztalattal rendelkezik multinacionális vállalatoknál, főleg pénzügyi és stratégiai tanácsadási területeken. Mélyreható tapasztalattal rendelkezik iparági és stratégiai elemzések készítésében. Elemzéseiben főként a digitális transzformációra, pénzügyi és energetikai szektorokra koncentrál.

Iratkozzon fel hírlevelünkre