🍺 Miközben a vendéglátó ipari egységek egyik legnagyobb válságukat élik át az új típusú koronavírus-járvány közepette, az értékesített alkohol (különösen az online) mennyisége hatalmas növekedéssel, új rekordot állított fel. A Nielsen piackutató cég még 2020. márciusra vonatkozó felmérése alapján az Amerikai Egyesült Államokban az alkoholos italok kiskereskedelmi forgalma 55 százalékkal növekedett az egy évvel korábbi értékhez képest. A jelentős mértékű növekedés miatt a járványhullám során bevezetett korlátozó intézkedések állnak, hiszen az éttermek és egyéb vendéglátó egységek bezárását követően az emberek alkoholos italokat is felhalmoztak otthonaikban. A tömény, szeszes italok tekintetében (mint a tequila vagy a gin) a növekedés még jelentősebb, 75 százalékos volt. A hosszú italok tekintetében pedig a bor 66, míg a sör értékesítése 42 százalékkal bővült. A pandémiával berobbanó e-kereskedelem az alkoholos italok forgalmára is hatott, és több mint 240 százalékkal nőtt a házhoz rendelés értéke. Az Egyesült Államokban 2020-ban az online vásárolt alkoholos italok forgalma végül közel duplájára nőtt a 2019-es három milliárd dolláros értékhez képest. A CNN 2021 márciusában arról adott hírt, hogy az alkoholos italok forgalma nyolc százalékkal mérséklődött az Egyesült Államokban a tavalyi szinthez képest, ugyanakkor az érték még így is 20-30 százalékkal magasabb, mint a 2019-es érték. Mindez azt mutatja, hogy az alkohol fogyasztás az otthonokban továbbra is meghatározó maradt az országban.

🍸 Az IWSR kutatása alapján a COVID-19 járvány elején a világ olyan nagy országaiban, mint az Amerikai Egyesült Államokban, Kínában, az Egyesült Királyságban, Japánban vagy Németországban lakók mind felhalmozták otthonaikban az alkoholt, és átlagosan 42 százalékos forgalomnövekedés történt 2020 tavaszán. Ugyanakkor 2020 teljes évét tekintve világszinten az elfogyasztott alkohol átlagosan csaknem nyolc százalékkal mérséklődött, amely az egyes országok szintjén meglehetősen eltérő képet mutat. Spanyolországban például a visszaesés mértéke csaknem duplája a világátlagnak, mivel a spanyolok által fogyasztott italok 70 százalékát vendéglátóhelyeken fogyasztják, amelyre korlátozott mértékben volt lehetőség a vírushelyzet közepette. Ezzel szemben Ausztráliában csak alig egy százalékos mérséklődés történt, mivel az országban elsősorban otthon fogyasztanak nagyobb mennyiségben szeszes italt.

🇭🇺 Magyarországon is meghatározó az alkoholfogyasztás mértéke, ugyanakkor az Egészségügyi Világszervezet (WHO) által 2018-ban kiadott világrangsorában hazánk csak a 23. helyen szerepel. A WHO kutatásából kiderül, hogy átlagosan egy magyar ember egy év leforgása alatt megközelítőleg 11,4 liter alkohol tartalmú italt iszik átlagban, miközben a világátlag hat liter körül alakul. A magyarok által fogyasztott italok alig harmada minősül erős alkohol tartalmúnak. Nagy Zsolt, addiktológiai konzultáns a sajtóban megjelent véleménye alapján az italfogyasztási kultúránk elsősorban az elmúlt fél évszázad alatt alakult ki, amely eredményeképpen a magyarok önpusztító módon, a fiatalok pedig egyfajta virtusból fogyasztják az alkoholos italokat. Tehát önmagában az alkohol túlzott fogyasztásáért nem a pandémia a felelős, ugyanakkor a járvány tovább súlyosbította a helyzetet. A KSH adatai alapján hazánkban közel 380 ezer alkoholista van, ugyanakkor Dr. Zacher Gábor toxikológus főorvos becslése alapján az érintettek valós száma megközelítheti a 800 ezres létszámot is.

🍷 A COVID-19 hatására sokkal nehezebb helyzetbe került a magyar társadalom. Sokan veszítették el családtagjaikat, szeretteiket, munkahelyüket, hobbijukat, mozgásterüket, illetve a távmunkával felborult a munka-magánélet egyensúlya és egyfajta folytonos bezártság érzést eredményezett a hétköznapokban. Az alkohol feledtetni tudja a mindennapok nehézségeit. Ráadásul hazánkban az alkohol ára az Európai Unión belül a harmadik legalacsonyabbnak minősül az Eurostat adatai alapján, és összességében 20 százalékkal kevesebb, mint az európai átlag. Egyedül Bulgáriában és Romániában olcsóbb a szeszesital, mint Magyarországon. Az ötévente elkészített Európai lakossági egészségfelmérésből, amelynek a hazai részét a KSH állítja össze, 2019-es eredményeiből kiderül, hogy általánosságban a lakosság több mint hat százaléka napi szinten, közel 20 százaléka heti szinten nyúl az alkoholhoz. Társadalmunk kevesebb mint 30 százaléka egyáltalán nem iszik. Nemek szerinti bontásból az látszik, hogy hazánkban is elsősorban a férfiak fogyasztanak nagyobb arányban alkoholt. A magyar férfiak több mint egytizede napi szinten iszik alkoholt, miközben a nők esetében ez az érték alig 1,8 százalék. Ráadásul a magyar társadalmon belül a nagyivók aránya 5,2 százalék, amely bár kéttizeddel jobb, mint a 2014-es érték, ugyanakkor jelentősen rosszabb, mint a 2009-es 4,5 százalék. Nagyivónak az a férfi minősül, aki egy héten 14 korsó sörnél vagy 24 dl bornál többet fogyaszt el, nők esetében fele ekkora mértékek az irányadóak. A magyarok egyötöde vallja magát itthon mérsékelt ivónak, amely azt jelenti, hogy bár nem minősülnek nagyivónak, de heti rendszerességgel fogyasztanak alkoholt.

👍 Ha tetszett a poszt, kérjük, támogasson minket azzal, hogy kedveli vagy követi az Oeconomus oldalt. Naponta jövünk új tartalommal.

💾 Az ábra forrása: https://ourworldindata.org/alcohol-consumption

📲 Ez a korábbi írásunk is érdekelheti:

#Alkohol #Szeszesital #Fogyasztas #Egeszseg