Categories
Írások

Szauna: az ágazat, amelyet a hideg, a nemzetközi együttműködés, a turizmus és az egészségtudatosság hajt

A szaunázás nem csak egészséges, népszerű is, így az elmúlt évtizedekben globális iparággá is vált. A finn szauna szinte elhomályosította, hogy más kultúrák is rendelkeztek hasonló hagyományokkal. Napjainkban körülbelül 18 millió szauna van a világon. Ráadásul e szám folyamatosan bővül, a szauna- és gyógyfürdőpiac évről évre átlagosan 5%-kal növekszik. A koronavírus-járvány erősítette az egészségtudatosságot, és ezzel az otthoni szaunák ugrásszerű terjedését. Európában az orosz-ukrán háború által kiváltott bizonytalan gazdasági hangulat és a nemzetközi szinten tapasztalható magas áremelkedés megtörte ezt a lendületet. A hálózatszerűen működő szauna gyártásnak a nemzetközi gazdasági együttműködés légköre kedvez. Emellett a turizmus fejlődése is hozzájárul a szaunák növekvő számához. Utóbbi tényező különösen fontos Magyarországon, mivel hazánk idegenforgalmában meghatározó a termál- és gyógyfürdők népszerűsége.

A szaunázás egyre kedveltebb elfoglaltság hazánkban, ahogy a világ számos országában is, különösen miután beköszönt a hűvös időjárás, és a napsütés órák száma lecsökken. Ugyanakkor ez a szokás nem csak a méreganyagoktól való megtisztulást, és így az egészségmegőrzést segíti elő, hanem szerteágazó és a régmúltban gyökerező kulturális hagyományokat is rejteget magában. Emellett a szaunagyártás-, karbantartás és üzemeltetés az elmúlt évtizedekben nem csupán egy-egy országban, hanem nemzetközi szinten is jelentős iparággá nőtte ki magát.

Izzasztó kultúra a nagyvilágban

A finn szauna nemzetközi népszerűségét talán annak is köszönheti, hogy a világ szinte minden pontján találunk hasonló hagyományokat. E szokás szimbolikus erejét mutatja, hogy – kultúrától függetlenül – a testi, lelki megtisztulás helyszínei voltak, valamint a spirituális élmények kötődek hozzá. A legrégibb izzasztókunyhók régészeti nyomai Észak-Európától a Brit-szigeteken át az amerikai kontinensig (a maja a temazcal vagy az indián a cserga) a világon számos pontján megtalálhatóak. A hasonló izzasztó és tisztító rituálékhoz használt gőzfürdők sokszor inkább a mediterrán és közel-keleti területeken voltak jellemzőek. Ezek közé tartoztak az ókori görög és római fürdőkultúra keretei között létesített gőzfürdők, amelyek mellett az iszlám térségben is rendelkezésre állnak korai régészeti leletek.

A kezdeti észak-európai szaunák a földbe vájt gödrök voltak, amelyet valószínűleg sátorral vehettek körbe. E típus máshol is elterjedt volt, így a régi, sztyeppei magyar kultúrának is része lehetett. Egy-egy különleges formájú izzasztó kunyhó is létezett, így például a koreai kemence alakú hanjeungmak. Míg Japánban kezdetben természetes barlangokat használták izzasztófürdőként. Mivel e tisztító rituálék általában a gyógyítás mellett a vallási szertartásokhoz is kapcsolódtak, Ázsiában gyakran buddhista templomok vagy kolostorok mellett jöttek létre.

Érdemes látni azt is, hogy ma is számos típusa létezik az izzadást és ezzel a tisztulást elősegítő módszereknek, többek között attól függően, hogy szárazabb vagy magasabb páratartalmú a levegő, illetve a szoba hőmérséklete és a fűtés módja alapján. Ezek közé tartozik a faégetés, az elektromosan fűtött, az infravörös szoba és a gőzfürdő.

Miért éppen Finnország?

Felmerülhet a kérdés, hogy ha a különféle izzasztó szobák és kunyhók ilyen széleskörben elterjedtek, akkor miért éppen Finnországból indult világhódító útra a szauna?

A hagyomány ereje

E tekintetben fontos tényező, hogy a szauna milyen jelentős mértékben vált a finn kultúra részévé, mára egyértelműen nemzeti kincsnek tekintik. A nagyvilág pedig azonosítja vele a finneket, ez az egyetlen szó, amelyet sok más nyelv is átvett a finnből. A finn szaunakultúra nemzetközi elismertségét jelzi az is, hogy Tampere, Finnország harmadik legnagyobb városa hivatalosan „a világ szaunafővárosa 2018 óta.

A kezdetek a mitikus időkbe vezetnek vissza. Finnország nemzeti eposzának, a Kalevalának a főhőse, Väinämöinen a szauna erejével gyógyította a betegségeket. A gyógyításnak e hagyománya átível az egész finn történelmen. Egyes források szerint a szauna legalább 2000 éves találmány. Újabb régészeti kutatások azt bizonyítják, hogy a legelső szaunák a jégkorszak utánra, 10 000 évvel ezelőtti gödörbe vájt szaunák voltak.

A szaunák, mint szent és nem utolsó sorban steril helyiségek, ahol a nők szültek, és a halottakat megtisztították a temetéshez. Ugyanakkor a közösségek évezredek óta gyűlnek össze ezekben a terekben. Utóbbi szerepet húzza alá az a jelenség is, miszerint a szaunadalok hagyománya máig él a finn kultúrában. A hideg éghajlaton az átmelegedés élménye szintén hozzájárult használatuk meggyökeresedéséhez. Más megközelítések szerint Finnország nem véletlenül évek óta a legboldogabb ország az ENSZ Fenntartható Fejlődési Megoldások Hálózatának megbízásából készülő World Happiness Reportjának (a világ országainak boldogságszintjét felmérő jelentés) rangsorában. A rendszeres szaunázás stresszoldó és közérzetjavító hatásai hozzájárulhatnak a testi-lelki jóléthez.

A helyi innovációk szerepe

A korai időktől egészen az 1930-as évekig népszerű maradt a rönkszauna, amelyet az ipari forradalom után a vaskályhával rendelkező egységek fokozatosan szorítottak ki. Az első elektromos szaunákat Finnországban találták fel, majd nem sokkal később, a 20. század közepén már népszerűsítették az Egyesült Államokban is. Amerikában elsődlegesen az észak-európai közösségek körében kezdett terjedni. Európában Skandinávián kívül Németországba jutott el az elsők között a finn szauna. A második világháború időszakát követően a német katonák vitték haza a szokást. Innen a környező országokba is átterjedt a finn szauna.

További fontos tényező a gyártás szempontjából, hogy a finnországi faipar igen fejlett. Ennek háttere, hogy az európai uniós országok közül Finnországban a legmagasabb, 66% az erdőkkel és fákkal borított terület aránya.

Érdemes látni azt is, hogy Finnország a 20. század közepétől rendkívüli sikereket ért el saját termékeinek nemzetközi népszerűsítésében. E jelenség a szauna elterjedésével is párhuzamba állítható. A finn design (építészet, formatervezés, lakberendezési cikkek és a textilipar) is az 1940-es és 1960-as évek között bontakozott ki. Ugyanakkor fontos volt a siker szempontjából, hogy a hazai tervezésű termék marketingjére nagy gondot fordítottak. Így válhatott a finn design mára fogalommá.

A szauna és az egészség

Nemzetközi szinten egyre meghatározóbb trend, hogy az egészségről holisztikus (testi és lelki egészséget együttesen szem előtt tartó) szemlélet mentén kezdünk gondolkozni, aminek keretében sokaknál egyre fontosabbá válik a saját egészségünkért érzett felelősség és cselekvés. Ennek köszönhetően egyre több ember fordul olyan bevált wellness gyakorlatokhoz, mint a finn szauna, amely ismert egészségügyi előnyei közé tartozik, hogy csökkenti a szív-és érrendszeri megbetegedések kockázatát, ami mellett enyhíti az ízületi gyulladásokat, fejfájást és influenzát is, fokozza az anyagcserét, segíti a méreg- és salakanyagok kiürülését. A mentális szinten jelentkező előnyök egyike, hogy mérsékli a munkavállalók egészségét leginkább aláásó állapotot, a stresszt. A mentális előnyökre már a régi időkben is felfigyeltek, a heti szaunanapra úgy tekintettek Finnországban, mint amely elválasztja a munkahetet a hétvégétől. Ma pedig a digitális detox (digitális eszközöktől való távolmaradás) járulékos előnyt jelent. Kutatások alapján a rendszeres szaunázás kedvező egészségi hatásai megegyeznek a rendszeres edzésével. Kiváló eszközei a kikapcsolódásnak, számtalan gazdasági hatásokkal jár, és amely a szauna- és wellness piac bővülését is magába foglalja.

Szauna, mint iparág

A szauna és wellness ágazata globális piacának mérete meghaladja a 3 milliárd eurót 2023-as becslések alapján. A felmérés időszakában 18 millió szauna létezett nemzetközi szinten. Ugyanakkor más kutatások alapján ebből 3 millió készülék a mindössze 5,5 millió lakost számláló Finnországban volt megtalálható. Ez azt is jelenti, hogy Finnországban lényegében minden háztartásra jut legalább egy szauna, de számos közintézményében vagy munkahelyen is rendelkezésre állnak. A finnek 90%-a hetente legalább egyszer szaunázik.

A világon egyre növekvő szaunák iránti igény mellett az ágazat számára fontos piacot biztosít, hogy a szaunamelegítők rendszeresen cserére szorulnak. Ebből eredően stabil kereslet mutatkozik a készülékek iránt, így a szauna- és gyógyfürdőpiac hagyományosan ellenálló a gazdasági visszaesésekkel szemben. A szauna- és gyógyfürdőpiac évente átlagosan 5%-kal bővül. Különösen igaz ez azokra az országokra, ahol fejlett szaunakultúra alakult ki. Még ha a léptékek el is térnek Finnországtól, számos európai országra, ahogyan hazánkra is, igaz a szaunák nagyobb lefedettsége.

Szezonalitás és a gazdasági események hatása az ágazatra

A szauna- és gyógyfürdőpiac általában kismértékű szezonalitást mutat, erősebb a kereslet az év elején és végén, és alacsonyabb a nyári hónapokban. Ugyanakkor a koronavírus-járvány időszakában ez az ingadozás megszűnt, és szinte töretlen lelkesedés volt tapasztalható a szaunák piacán. Az otthoni készülékek iránti igény a korábbiaknál jelentősen magasabbá vált a koronavírus-járvány által kiváltott lezárások során. Az időszakban a keresletet hajtotta, hogy a szauna egészségügyi előnyeivel kapcsolatos tudatosság jelentősen javult, ami kitartott a járványhelyzet elmúltával is.

Finnország és egyúttal a világ egyik legjelentősebb szaunagyártója elemzésében arra a gazdasági összefüggésre is felhívja a figyelmet, miszerint az orosz-ukrán háború nagymértékben visszavetette az európai keresletet. Érdemes látni azt is, hogy a finn gazdaságot nehezen érintette keleti szomszédjával, Oroszországgal való gazdasági elhidegülés. Számtalan ágazatban érvényesült ez az összefüggés, de a szaunák esetében különösen látványos volt.

A 2022-es események a fentieken túl az egész európai szaunapiacon tetten érhetőek voltak, a fokozódó gazdasági bizonytalanság, az erodálódott fogyasztói bizalom, az építőipart érő kihívások, a magas infláció és kamatlábak emelkedése miatt. A negatív hatások azonban nem voltak egyformán erősek minden európai országban. Európán kívül, különösen Észak-Amerikában és Ázsiában a szauna- és gyógyfürdőpiac a pandémia után is tovább nőtt.

A békés nemzetközi légkör és együttműködés hatása

Érdemes látni azt is, hogy a szaunagyártó vállalatok hálózatba szerveződnek, és ilyen módon nemzetközi gazdasági szereplők (vállalkozások) összefogásában terjedt el a szerkezet az egész világon. Az iparágnak ilyen módon a nemzetközi együttműködés légköre kedvez, az állandó színvonalat, illetve a minőségbe vetett bizalmat biztosítja. E jelenség mutatkozott meg azzal, hogy a szanua ágazatra is rányomta a bélyegét az orosz-ukrán háború, amely magas inflációhoz, a fogyasztói bizalom gyengüléséhez és az országok közötti gazdasági elhidegüléshez vezetett, és amelyet különösen az európai gazdaságok sínylettek meg.

Az egészségtudatosság terjedése is ösztönzi a szaunázást

Az egészségtudatosság elterjedése szintén serkentően hat a szauna ágazat fejlődésére. Az urbanizáció (városias életvitel terjedése), az ülő életmód és a munkavállalók hektikus napirendje szerte a világon komoly egészségügyi aggodalomra ad okot. Ilyen módon – a nemzetközi trendeknek megfelelően – szinte kötelezővé vált, hogy a munkaképes korú lakosság foglalkozzon fizikai és szellemi egészsége megőrzésével, hogy minél tovább aktív maradhasson.

Az egészségtudatosság terjedése is ösztönzi a szaunázást

Az előbbi két tendenciától, vagyis a kedvező nemzetközi légkörrel és az egészségtudatossággal is szoros összefüggéseket mutat a turisztikai ágazat fejlődése. A békés nemzetközi légkör az, ami kedvez az idegenforgalomnak. Emellett az ágazatból egyre jelentősebb szeletet hasít ki az egészségügyi, gyógyászati és termálturizmus. A szabadidős turizmus és vendéglátás piaca belföldi és nemzetközi turistákat vonz. Ezek a turisták igénybe veszik a szállodák, luxusszállodák és üdülőhelyek által nyújtott szauna- és wellness-szolgáltatásokat. E tekintetben is megfigyelhetőek az összefüggések a szauna ágazat virágzása és a magyarországi turizmus fejlődése között. A hazai idegenforgalom húzóágazata az egészségügyi-, gyógyászati-, termálturizmus, és a gyógyfürdőkkel rendelkező városok idegenforgalma. Magyarországon mind a belföldi és a külföldi vendégforgalom rekordévet zárt 2024-ben.

Szaunázás Magyarországon

A hazai szauna ágazat teljes mérete, valamint a készülékek számára nincsenek hivatalos adatok. Mindazonáltal a szaunázást népszerűsítő szakemberek véleménye szerint Magyarországon – ha nem is az északi-országokhoz hasonló léptékben, de – igen elterjedtek a szaunák. A magyar piac fontos mozgatórugója a gyógyfürdők nagy száma. A fürdőkben és wellness-szállodákban szinte kötelező felszereléssé vált a szauna. Emellett idehaza is a koronavírus-járvány nagyot lendített az otthoni készülékek elterjedésén.

Senior kutató |  Megjelent írások

Németh Viktória makroökonómiai elemző és külpolitikai szakértő. A Budapesti Corvinus Egyetemen diplomázott nemzetközi tanulmányok szakon, majd a Pécsi Tudományegyetemen szerzett doktori fokozatot geopolitika szakirányon. Korábban makroökonómiai elemzőként dolgozott a Nemzetgazdasági Minisztériumnál, a Magyar Nemzeti Banknál és az MKB-nál, mely a magyar bankrendszer egyik legrégebbi és legmeghatározóbb kereskedelmi bankja.

Felhasznált források:

Iratkozzon fel hírlevelünkre