Categories
OecoGlobus

Az új típusú koronavírus járvány következtében tovább bővült az e-kereskedelem

🛒 A 2021-es European Ecommerce Report alapján 2020-ban az e-kereskedelem értéke megközelítette a 760 milliárd eurós összesített forgalmat Európában, amely tíz százalékos növekedést jelent a 2019-es évhez képest. Az új típusú koronavírus megjelenésének köszönhetően az online vásárlás tovább növekedett, és a lakosság 71 százaléka vásárolt már interneten keresztül, amely további ugrás a pandémia előtti 66 százalékhoz képest. A kelet-európai régióban az e-kereskedelem átlagos éves növekedési üteme 2020-ban 46 százalékos volt, míg a nyugat-európai országokban átlagosan csak négy százalék volt ez az érték. Ugyanakkor Nyugat-Európa továbbra is az európai online kiskereskedelmi forgalom 70 százalékáért felelős. Az EY tanácsadócég nemzetközi, globális kutatása keretében 16 ezer fogyasztó megkérdezésével mérte fel az ünnepekre való bevásárlás szerepét. Az 1965 után születettek (X, Y és Z generációk) csaknem fele nyilatkozott úgy, hogy a 2021-es ünnepekre online vásárolja meg az ajándékokat. A 2000-es években született fiatalok esetében különösen igaz az e-kereskedelmi aktivitás, közöttük 60 százalék választja a bevásárlás ezen kényelmes formáját. Az EY kutatása rámutatott arra, hogy 2021-ben a válaszadók ötöde többet hajlandó áldozni a karácsonyi ajándékokra, mint 2020-ban.

🛍️ Az Adobe Analytics adatai alapján az Amerikai Egyesült Államokban a 2021-es Black Friday során az online értékesítés kis mértékben a 2020-as szint alatt alakult, összesen 8,9 milliárd dollár értékben. A RetailNext amerikai adatai alapján a fizikai üzletek forgalma 61 százalékkal növekedett 2021-ben az egy évvel korábbihoz képest, ugyanakkor a pandémia előtti évhez képest 27 százalékkal továbbra is alacsonyabb szinten áll. A Mastercard adatai alapján az online értékesítés meghaladta a teljes kiskereskedelmi forgalom egyötödét 2021-ben az Amerikai Egyesült Államokban. Az ING Bank nemzetközi felmérése alapján Európában átlagosan minden tizedik lakos valamilyen hitelterméket vesz igénybe annak érdekében, hogy az ünnepi előkészületeket finanszírozni tudja. Míg a luxemburgi lakosok alig három százaléka, addig Romániában, illetve az Egyesült Királyságban közel minden ötödik személy költ többet karácsony közeledtével, mint amennyit megengedhetne magának. A megkérdezettek 40 százaléka ugyanakkor azt vallja, hogy a karácsony az egyedüli alkalom az évben, amikor nem aggódnak a költségeikkel kapcsolatban. Az ING jelentése alapján az Amerikai Egyesült Államokban ez a jelenség az amerikaiak 22 százalékát érinti. Meglepő azonban, hogy az európaiak 15 százalékát nem tölti el örömmel a kapott ajándék, ráadásul tíz százalékuk nem emlékszik az előző évben kapott ajándékukra sem. Miközben a nem várt ajándékok felét megtartják az emberek, addig közel negyedét elajándékozzák valaki másnak.

🇭🇺 2020-as évben a COVID-19-nek köszönhetően az e-kereskedelem rekord magas, 45 százalékos növekedést produkált, ezzel a magyarországi online kiskereskedelmi forgalom elérte a 909 milliárd forintos értéket. A GKI Digital által készített Online Kiskereskedelmi Index kutatás alapján annak ellenére, hogy 2020-ban három évet fejlődött a szektor, 2021 első félévében is fenn tudta tartani a magas, 30 százalékos bővülési ütemet. A felmérés alapján 3,4 millió aktív online vásárló van Magyarországon, akik egyre gyakrabban vásárolnak, átlagosan egy személy 17 rendelést ad le egy évben. 2021 első félévében közel 28 millió rendelés került leadásra, amelyek átlagos értéke 17644 forint volt.

📦 Magyarországon 2014 óta tartják meg az e-kereskedelem legnagyobb napját, a Black Friday-t, amely az utóbbi két évben kevésbé szól egyetlen napról,sokkal inkább a teljes novemberi hónapot érinti. 2020-ban a folyamatos online vásárlási kedvezményeknek köszönhetően a digitális forgalom legerősebb hónapjának számított, közel 120 milliárd forintos összesített forgalommal, amely 48 százalékkal haladta meg a 2019-es áv azonos időszakának forgalmát. A GKI Digital előzetes becslése alapján 2021 novemberében, figyelembe véve a 2020-as magas bázis időszakot, illetve az emelkedő árakat is, akár 20 százalékos bővüléssel elérheti a 140 milliárd forintos értékesítést. A hazai webshopok 64 százaléka vett részt a Fekete Péntek akciókban, amely szolgáltatók fele legalább egy hétvégén át nyitva hagyja a kedvezményes vásárlási lehetőséget. A két legnagyobb magyarországi online áruház az eMAG és az Extreme Digital a működésük során először 2021. november 19-én hirdette meg közösen a Black Friday akciót. Ennek keretében egyetlen nap leforgása alatt több mint tíz milliárd forint összértékben adtak el 420 ezer terméket a magyar vásárlóknak. A közös akciónapon a forgalom 46 százalékkal haladta meg az eMAG 2020-as évi, 6,9 milliárd forintos eladását, míg a termékek szintjén ez a növekedés 175 százalékos volt.

🎁 A Pulzus Kutató felmérése alapján a magyarok egyötöde maximum tízezer forintot, 28 százaléka tíz és 30 ezer forint közötti összeget költ karácsonyi ajándékokra, miközben az emberek 15 százaléka nem tervezett 2021-ben ajándékozni. A GKI Digital felmérése szerint 2020-ban az átlagos magyar karácsonyi ajándékokra szánt összeg 52 300 forint volt, amely 2021-ben várhatóan közel 16 százalékkal magasabban, 60 400 forint körül alakul. Az ajándékokra szánt pénzügyi keret 28 százalékát gyermekek számára szánják az emberek. Az új típusú koronavírus-járvány miatt a 2020-as karácsonykor a korábbi átlagos nyolc főről öt főre csökkent a megajándékozottak köre, de 2021-ben már ismét hét főnek terveztek ajándékot venni a magyar emberek. Az ajándékozottak elsődleges köre a szűk család, de átlagosan minden negyedik magyar a rokonainak, minden ötödik pedig a barátaira is gondol az ünnepek közeledtével. A 2020-as év lezárásai és korlátozó intézkedéseit elhagyva egyre többen térnek vissza a hagyományos vásárlási szokásokhoz. Míg 2020-ban a karácsonyi ajándékokat az emberek 86 százaléka online rendeléssel tervezte beszerezni, addig 2021-ben ez 77 százalékra mérséklődött. Ezzel párhuzamosan a plázákban, illetve bevásárlóközpontokban történő ajándékvásárlás 2021-ben 57 százalékra emelkedett az egy évvel korábbi 49 százalékos szintről. Mindez jól szemlélteti, hogy a járványkezeléssel párhuzamosan a magyarok preferenciái lassú ütemben, de kezdenek visszarendeződni a pandémia előttihez.

👍 Ha tetszett a poszt, kérjük, támogasson minket azzal, hogy kedveli vagy követi az Oeconomus oldalt. Naponta jövünk új tartalommal.

📲 Ez a korábbi írásunk is érdekelheti:

https://www.oeconomus.hu/oecoglobus/az-onkentes-nagy-felmondas-hatarozza-meg-a-munkaeropiac-dinamikajat-az-uj-tipusu-koronavirus-jarvany-enyhulesevel-egyidoben/

💾 Az adatok forrása itt és itt található:.

#Ekereskedelem #Online #Vasarlas #Kiskereskedelem #Karacsony #Ajandekvasarlas #COVID-19 #Korona

Zsófia Németh
Külső junior kutató | Megjelent írások

Iratkozzon fel hírlevelünkre