Categories
OecoBright

Hány LNG hajó szükséges Európa fűtéséhez?

🔋 Az energiaválság több szempontból új kihívások elé állítja Európát. A tározók következő évi feltöltése során a kereslet várhatóan nem csökken és a kieső orosz hányadot más szereplőknek kell betöltenie. A legtöbb Európai ország az LNG kapacitások és infrastruktúra fejlesztésében látja az optimális irányvonalat. Az olyan országokba, ahol közvetlen nem felvehető az LNG gáz, ott pedig a gázvezetékek kibővítését vették célba. Cikkünkben az LNG európai exportőreivel, meglévő infrastruktúrával és a környezeti hatásokkal foglalkozunk.

⛽ Miért fontos most az LNG gáz

🥅 Az európai háztartásoknál a gázfogyasztás a teljes felhasználás egyharmadát tette ki a 2020-as évben. Ugyanakkor a növekvő gázárak más tendenciára ösztönzik a háztartások és a vállalati szektor szereplőinek energiafelhasználását. Erre a célra az Európai Bizottság 2022. augusztus 1. és 2023. március 31. közötti időszakban egy olyan gázfelhasználási célt határozott meg, miszerint a tagállamoknak 15 százalékkal szükséges csökkenteniük a gázfogyasztásukat. Ez a javaslat azonban máshogyan érinti a tagállamokat.  (Korábbi cikkünk a gázfelhasználás csökkentéséről)  A gázfelhasználás csökkentése mellett egyaránt fontos a felhasználandó gáz biztosítása. Az idei téli időszakra való európai gázfeltöltés sikeresen lezajlott. Az enyhe időjárásnak köszönhetően a gáztározók töltöttsége a meghatározott célszint fölött van. Ugyanakkor, az Oroszországra kivetett szankciók miatt a következő évben az orosz gáz hiányában kell megtelíteni a tározókat. Ehhez a legkönnyebb út az LNG import növelésén keresztül valósulhat meg.

⭕ LNG európai körforgása

🗼Az LNG gáz behozatala nem egy újdonság. A 2010-es évek elején, a tavalyihoz szinte azonos mennyiségű cseppfolyósított gáz érkezett Európába. Ez a mennyiség 2012 és 2018 között mérséklődött, azonban az elmúlt 3 évben szinte kétszeresére emelkedett. Az európai energiaválságnak köszönhetően az idei év pedig rekordmértékű lesz. Az idei legnagyobb exportőr az USA volt, majd Oroszország és Katar következett. Az oroszországgal szembeni szankciók miatt ugyanakkor más szövetségest kell találni az LNG behozatalára. A meglévő partnerek közül Egyiptom vagy Nigéria jelenthet segítséget az amerikai és katari mennyiség növelése mellett. A meglévő tározókapacitások az európai fogyasztás 40 százalékát tudják ellátni, viszont néhány régió számára elengedhetetlen az infrastruktúra fejlesztése. Az LNG felvételéhez, úgynevezett LNG terminálokra van szükség, amelyből a legtöbb működőképes egység Spanyolországban van, majd Olaszországban és Franciaországban. Ezeknek a termináloknak a kiépítése az energiaválság következtében prioritást kapott. Ezt jól mutatja a németországi példa, ahol az első úszó terminált mindösszesen 200 nap alatt megépítették, miközben az építkezési projektek átlagosan évekig elhúzódnak. Az elkövetkező években Európában további 20-25 terminál épülhet meg, amelyek jellemzően úszó tároló és újra gázzá alakító üzemek. Továbbá, a terminálokhoz való eljutást biztosító hajók száma is növekedett. Az elmúlt 10 évben látható, hogy évente közel 50 hajó kerül forgalomba és így a tavaly már 700 LNG hajó szállította globálisan a cseppfolyósított gázt.

LNG infrastruktúra Európában
Forrás: Európai Tanács

❄️ Téli időszak alatt Európában

🛳️ A Cheniere Energy – a legnagyobb amerikai exportőr – szerint egy LNG hajó szállítmánya 1 millió ember fűtésére elég egy teljes hónapon keresztül. Ezáltal Európának 2 247 cseppfolyósított gázt szállító hajóra lenne szüksége a teljes téli időszak fűtésének biztosítására, ha a gáztározók teljesen üresek lennének. Ebből Magyarország mindösszesen 30 hajót jelent. Az átlagos modern LNG hajók tárolókapacitása 125 000 és 150 000 köbméter között van, de a nagyobb hajók akár 267 000 köbméter gázt is képesek szállítani. Ezáltal egy hajó a novemberi gázárak alapján 132 000 és 160 000 euró értékű gázt szállít.

🛣️ Vegyes irány

🧳 Miközben Európa a COP27 klímacsúcson is elhangzott klímaválság kezelésére is fókuszál, egyre bővíti az LNG kapacitásait. Ugyanakkor, az LNG gáz a globális felmelegedésre jelentősen kihat. A gáz égetése bármilyen formában szén-dioxidot termel, ami negatívan befolyásolja az üvegházhatást. Az LNG pedig különösen problémás földgázforma. A gáz szállításra való előkészítése (hűtése) rengeteg energiát igényel. Ezenfelül, a szállítás, a szállítás során megfelelő hőmérsékleten tartás, és a visszamelegítés is rengeteg energiát használ föl. Mindezek által az LNG kétszer annyi üvegházhatású gáz kibocsátásért felel, mint a hagyományos földgáz. Az Európai Unióban egy vegyes irány látható, ami az energiaválságnak köszönhető. Amellett, hogy az Európai Tanács 40 százalékra emelte az energiaszerkezetben megújuló erőforrások célértékét 2030-ig, az LNG felhasználás is növekvő tendenciát mutat. Ugyanakkor a függetlenedéshez elengedhetetlen a környezetre káros gáznak a felhasználása. Ennek eredményeként a következő pár évben Európa sikeresen elszakadhat az orosz energiahordozók importjától. Ezáltal nagyobb fókuszt kaphat a zöldenergia, aminek a fontosságát az elmúlt fél év történései is bizonyították.

👍 Ha tetszett a poszt, kérjük, támogasson minket azzal, hogy kedveli vagy követi az Oeconomus oldalt. Naponta jövünk új tartalommal. 

📲 Ez a korábbi írásunk is érdekelheti: 

https://www.oeconomus.hu/oecoglobus/mely-europai-orszagokat-erint-leginkabb-a-gazfelhasznalas-csokkentese/

https://www.oeconomus.hu/uncategorized/mi-all-az-europai-gazar-csokkenese-mogott/

 

Külső junior elemző | Megjelent írások

Gergő a Corvinus Egyetem alkalmazott közgazdaságtan szakon diplomázott. Több mint három év munkatapasztalattal rendelkezik állami ügynökségeknél. Elemzéseiben főként makro-, mikrogazdasági, illetve pénzügyi szektorra fókuszál.

Iratkozzon fel hírlevelünkre