⛽ Az infografikán a nettó átlagkeresetből vehető benzin mennyisége (liter) látható, illetve az adott évben összesen értékesített benzin és az éves átlagár 2004-től. Az adatok csak az ESZ 95-ös ólmozatlan üzemanyagra vonatkoznak. A felső grafikonon az idei érték csak az első három negyedév benzinár és átlagkereset adatai alapján lett kiszámítva.
📉 2009-ben bár a benzinár jelentősen csökkent (a lokálisan kiugró érték ennek köszönhető), a pénzügyi krízis következtében a nettó átlagkereset nem nőtt jelentősen (csupán 3%-kal, reálértékben pedig 1,3%-kal csökkent), így az elérhető adatok alapján az évtized végére csak 28 literrel lehetett több üzemanyagot vásárolni a 2004-es szinthez képest.
📈 Ugyan 2009 és 2012 között az átlagbér már stabil emelkedő pályára állt, ebben az időszakban az ár 55%-kal emelkedett, így a tankolható üzemanyagmennyiség csökkent. 2012-höz képest tavalyra a viszonyszám értéke több mint megduplázódott (350-ről 735-re). A 2020-as rekordmértékű növekedés mögött kettő tényező áll: az üzemanyagárak zuhanása és az átlagbéremelkedés. Idén a bérek nominális középértéke továbbra is dinamikusan növekszik, de a jelentős üzemanyagár emelkedés (éves szinten közel 25%-os) és a válság pénztárcára gyakorolt elhúzódó hatásainak következtében a tavalyinál kisebb a mutató értéke. A 2010-es szinthez képest (410 liter) idén 272 literrel többet tudunk tankolni az átlagfizetésből.
🔗 Az alsó diagrammon látható, hogy a fogyasztás és az ár változása csaknem a teljes vizsgált időszak alatt ellentétes irányú. A két változó korrelációs együtthatója -0,8; vagyis erős ellentétes irányú kapcsolat van a két adatsor között. 2016-ig tendenciaszerűen ha olcsóbb volt a benzin többet, ha drágább pedig kevesebbet vásárolt a magyar lakosság. 2016 és 2019 között azonban az ár mellett a fogyasztott mennyiség is emelkedett, ami ellentmond a közgazdasági racionalitásnak. Tavaly bár az ár csökkent, a bezárások miatt a felhasznált benzinmennyiség is visszaesett.
👍 Ha tetszett a poszt, kérjük, támogasson minket azzal, hogy kedveli vagy követi az Oeconomus oldalt. Naponta jövünk új tartalommal.
📲 Ez a korábbi írásunk is érdekelheti:
https://www.oeconomus.hu/oecoglobus/hogyan-valtozott-2021-ben-a-haztartasok-egy-fore-juto-realfogyasztasa-az-europai-unioban-es-az-eurozonaban/
#Benzin #Atlagber #KSH #NAV #Inflacio #Korrelacio
A Budapesti Corvinus Egyetem gazdaság- és pénzügy-matematikai elemzés szakán végzett közgazdász, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem joghallgatója.