🚗 A Nemzetközi Energiaügynökség (International Energy Agency, IEA) 2021-es globális elektromosjármű kitekintő jelentése alapján 2020 év végén már tízmillió elektromos autót használtak a világon. Miközben az új autóértékesítések száma világszinten 16 százalékkal mérséklődött az új típusú koronavírus-járványnak köszönhetően, az elektromos személygépjárművek regisztrációja több mint 40 százalékos emelkedést produkált. Összesen közel hárommillió darab ilyen típusú járművet értékesítettek, amely 4,6 százalékos részesedésnek felel meg. A pandémia hatására először fordult elő az elektromos autók piacának történelmében, hogy Kína vezető helyét átvéve, Európa váljon legnagyobb növekedéssel bíró szereplővé. A jelentős növekedési ütem hátterében az is közreműködött, hogy a szabályozói környezet világszerte egyre támogatóbb. 2020 év végén már több mint húsz ország jelentette be, hogy a hagyományos, belsőégésű motorral rendelkező járművek értékesítését betiltja a széndioxid-kibocsátás mérséklése érdekében. Az IEA összegzése alapján a 20 legnagyobb járműgyártó (akik az új regisztrációk 90 százalékáért felelősek) közül 18 már intenzíven dolgozik az elektromos járműmodell kínálatának szélesítésén.

🔌 Az IEA adatai alapján 2020-ban a vásárlók 120 milliárd dollárt költöttek elektromos autók vásárlására, amelyhez világszerte a kormányzatok már 14 milliárd dolláros támogatást nyújtottak. Tavalyi évben, elsősorban Európának köszönhetően, 25 százalékos növekedés következett be az állami támogatások összegében a 2019-es szinthez képest. Mindennek köszönhetően 2021 első negyedévében is kitart az elektromobilitás térnyerésének üteme, a világon közel 140 százalékkal növekedett az értékesített elektromos autók száma 2020 azonos időszakához képest. Az IEA várakozása alapján a mostani évtizedben folyamatosan fog nőni az értékesítések száma, és 2030-ra elérik az évi 145 milliós darabszámot, ugyanakkor egy még támogatóbb kormányzati ösztönzőrendszerrel és klímacélokkal akár a 230 milliós érték is elérhető lehet. Európában 2019-ben 570 ezer elektromos meghajtású autót regisztráltak, addig a tavalyi évben 13,7 millió darab történt, amely kimagasló, közel 2,5-szeres növekedésnek felel meg. Kontinensünkön a tavalyi év pozitív fejleményeit követően a forgalomban lévő személygépkocsikon belül az elektromos autók arányában triplázódás figyelhető meg, hiszen 2020-ban tíz százalékra nőtt az érték, amely 2019-ben még csak alig 3,2 százalékos szinten állt.

Az Európai Unión belül 2019-ben hirdették meg a Green Deal programot, amely elősegítené a fenntarthatóság felé történő elmozdulást. Ennek keretében a közlekedés által kibocsátott, üvegházhatású-gázok mennyiségének 90 százalékos mérséklését (az 1990-es évi értékhez képest) tűzték ki célul az évszázad közepéig. Az EU 2050-re el szeretné érni, hogy a területén legalább egymillió darab, elektromos-autó töltésére alkalmas töltőállomás létesüljön. Az infrastrukturális fejlesztés elengedhetetlen ahhoz, hogy az alternatív üzemanyagmeghajtású járművek érdemben elterjedhessenek a kontinensen.

♻️ A Tesla a világ vezető elektromosautó-gyártó vállalata, amelynek legfrissebb, 2020-as Impact Report-ja (környezetre mért hatásról szóló jelentése) alapján a tavalyi évben a cég járműveinek és napelemeinek köszönhetően közel ötmillió tonna szén-dioxid kibocsátását kerülte el. Összehasonlításként a jelentés kitér arra, hogy egy átlagos belsőégésű motorral rendelkező gépjármű élete során közel 70 tonna károsanyagot bocsát ki, ezáltal a Tesla egyetlen év alatt több mint 71 ezer hagyományos autó egész életével megegyező CO2 kibocsátást került el. Az elektromosautó-gyártó cég az akkumulátorgyártó részlegét ráadásul úgy alakította ki, hogy a használt alkatrészekből származó nyersanyagokat egészen 92 százalékos arányig újrahasznosítsa. A Tesla éves jelentése szerint a használt lítium-ion akkumulátorok feldolgozásával világszinten 1300 tonna nikkelt, 400 tonna rezet és 80 tonna kobaltot hasznosítottak újra. 2020-ban közel félmillió elektromos autót értékesített a Tesla világszerte, ugyanakkor ambiciózus tervek alapján 2030-ban már évi 20 millió darabot szeretnének eladni.

🇭🇺 A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) legfrissebb, elektromobilitási jelentése alapján Magyarországon egyetlen év leforgása alatt az engedélyköteles elektromos töltőállomások száma 60 százalékkal emelkedett a pandémia ellenére. A legnagyobb fejlődést 2020 folyamán Somogy megyében figyelték meg, ahol 44 százalékos volt a bővülés üteme. A MEKH 2021 első negyedéves nyilvántartása szerint összesen már közel 1500 töltőberendezés működik hazánkban, ugyanakkor ez az adat nem tartalmazza az otthoni, illetve engedéllyel nem rendelkező töltőegységek számát. Eloszlását tekintve Budapesten koncentrálódik a töltőberendezések döntő többsége, közel 40 százalékban. Az elektromobilitási forradalmat Magyarországon nem csak a fejlődő infrastruktúra, hanem a csökkenő energetikai árak is támogathatják. Ráadásul az elektromos autók töltéséhez szükséges villamosenergiát olcsó, fenntartható forrásból is biztosítani lehet.  A legutóbbi, 2021. április 30-án meghirdetett METÁR-tenderen tovább mérséklődtek a villamosenergia árak, amely további lendületet adhat az elektomobilitás térnyerésének hazánkban. A tender során igényelt mennyiséggel súlyozott ajánlati átlagár 18,41 forintra mérséklődött kilowatt-óránként, amely tízszázalékos csökkenésnek felel meg a 2020-as pályázaton benyújtott átlagos értékhez képest. Magyarországon a villamosenergia elsődleges forrása 49 százalékban a paksi atomerőműből származik, ugyanakkor a teljes felhasználás 11 százaléka teljesen megújuló forrásból érhető el a lakosság és a vállalatok számára.

👍 Ha tetszett a poszt, kérjük, támogasson minket azzal, hogy kedveli vagy követi az Oeconomus oldalt. Naponta jövünk új tartalommal.

📲 Ez a korábbi írásunk is érdekelheti:

💾 Az ábra forrása itt található.

#Elektromosauto #Elektromobilitas #EV #Kornyzettudatossag #Fenntarthatosag #Energia