Categories
OecoGlobus

Nem csak az online vásárlás, de bolti kiskereskedelem élménye is jelentős átalakuláson megy át

🛒 Az új típusú koronavírus járvány felgyorsította a kiskereskedelmi szektor digitalizációját is, és világszerte egyre többen, egyre nagyobb mennyiségben intézik bevásárlásaikat online felületeken keresztül. A kényelmes házhozszállítás mellett a meglévő, fizikai üzletek is arra kényszerülnek, hogy innovatív megoldásokat alkalmazzanak, hogy a vásárlók számára minél kényelmesebb vásárlási élményt tudjanak biztosítani.  Az önkiszolgáló pénztárgépek mellett, új megoldásként megjelent a „just walk out”, azaz „csak sétálj ki” lehetőség, amely egyre nagyobb népszerűségnek örvend. A vásárlóknak csak egy QR-kódos azonosítást követően összegyűjtik a megvenni kívánt termékeket, és egyszerűen kisétálnak az üzlethelyiségből és a fizetés automatikusan megtörténik. A MuleSoft által készített felmérés eredményeként a világon az internetet használók többsége (60 százaléka) nyitott arra, hogy a just walk out megoldását igénybe vegye a boltokban. Ráadásul a 35 évnél fiatalabb felnőttek több mint háromnegyede nyitott a pénztáros nélküli fizetési lehetőségre. A SOTI Connected Retail kérdőíves felmérése is arra jutott, hogy a válaszadók 73 százaléka az önkiszolgálási lehetőséget választja a pénztáraknál, mivel gyorsabbnak tartja a pénzárossal szemben. A Capgemini ötezer fős felmérésén alapuló eredmények azt mutatják, hogy a bolti vásárlók 60 százalékát a hosszú sorok zavarják a legjobban, akik számára a just walk out megoldás jelentősen tudja növelni a vásárlási élményt.

🏪 Nagy-Britanniában a Tesco megnyitotta első, pénztár nélküli boltját, ahol az egyes termékeket sem kell egyesével vonalkódleolvasóval rögzíteni. A londoni üzlethelyiségében vásárlóknak lehetősége van, hogy a kosárban lévő termékekkel egyszerűen kisétáljanak a boltból és a pénzügyi terhelés automatikusan megtörténjen. A Retail Economics kiskereskedelmi elemző csoport információja alapján a Tescot megelőzve az Amazon-nak már három ilyen megoldást alkalmazó boltja van a brit fővárosban. Az Amazon világszerte kezdi bevezetni innovatív megoldását, és így már az Amerikai Egyesült Államokon kívül olyan városokban is megtalálhatóak mint Dubaiban, Tel Aviv és Fokváros.

🇭🇺 Magyarországon a KSH 2020-as év végi adatai alapján több mint 115 ezer kiskereskedelmi üzlet működött. A kiskereskedelemben összesen közel 308 ezer munkavállalót foglalkoztatnak, ami az aktívan dolgozók 8,1 százalékát jelenti, és 70 százalékuk nő. Időbeosztásukat tekintve az alkalmazottak 70 százaléka szombaton is, közel 40 százaléka vasárnap is, egyharmaduk este is, míg 5 százalékuk éjszaka is dolgozik. Az Ipsos 2020 év végén tette közzé azt az országos, ezer fős felmérését, amelyben vizsgálták a kiskereskedelemben az emberek hozzáállását az önkiszolgáló kasszákhoz. A 30 év alatti fiatalok közel 60 százaléka, míg a 60 év feletti lakosság több mint 30 százaléka választja bolti vásárlása során az önkiszolgáló kasszákat. Hasonló arányban, illetve különbség figyelhető meg iskolai végzettség szerinti bontásban is, a diplomások kétszer nagyobb arányban használják a pénztáros nélküli lehetőséget, mint az általános iskolai végzettséggel rendelkező lakosok. A Laurel Számítástechnikai Kft. felmérése alapján egy önkiszolgáló kassza képes 60 százalékos vásárlási sebességet biztosítani egy pénztároshoz viszonyítva. Ugyanakkor egymás mellett több önkiszolgáló kassza is tud párhuzamosan működni, ezáltal kisebb sorok alakulhatnak ki az üzletekben, ráadásul igény alapon, flexibilisen lehet alakítani az elérhetőségét a helyszínen. Hazánkban Budapesten nyílt meg idén szeptemberben QuickPick néven az első „csak sétálj ki” megoldást alkalmazó bolt.

👍 Ha tetszett a poszt, kérjük, támogasson minket azzal, hogy kedveli vagy követi az Oeconomus oldalt. Naponta jövünk új tartalommal.

📲 Ez a korábbi írásunk is érdekelheti:

https://www.oeconomus.hu/oecoglobus/korkep-az-europai-unios-benzinarakrol/

💾 Az ábra forrása itt található.

#Kiskereskedelem #Onkiszolgalo #Penztar #Innovacio

Külső senior elemző | Megjelent írások

Nándor a Budapesti Corvinus Egyetemen diplomázott pénzügy mesterszakon. Több mint nyolc év munkatapasztalattal rendelkezik multinacionális vállalatoknál, főleg pénzügyi és stratégiai tanácsadási területeken. Mélyreható tapasztalattal rendelkezik iparági és stratégiai elemzések készítésében. Elemzéseiben főként a digitális transzformációra, pénzügyi és energetikai szektorokra koncentrál.

Iratkozzon fel hírlevelünkre