Categories
OecoGlobus

Az új típusú koronavírus elhúzódó chiphiányt okoz világszerte, amely komoly visszaesést okoz az autóipar számára

⚙️Az autóipar számára az új típusú koronavírus-járvány miatt kialakuló, globális chiphiány akár 110 milliárd dolláros bevételkiesést is okozhat a világ autógyártói számára. Az AlixPartners frissített becslése alapján a januári előzetes, 60,6 millió dolláros szinthez képest több mint 81 százalékkal súlyosabb visszaesés várható az évben. Ezt azt jelenti, hogy közel négymillió darab jármű kiesésével számolnak az idei évben a fontos alkatrészben jelentkező komoly ellátási gondok hatása miatt. Dan Hearsch, az AlixPartners vezetőjének összefoglalója alapján egy átlagos járműben manapság átlagosan 1400 chip található, amelynek száma a jövőben csak növekedni fog, mivel az elektromos és önvezető autók elterjedése meghatározó világtrend. A Deloitte nemzetközi tanácsadócég jelentése alapján, míg a 2000-es években egy személygépjármű teljes költségéből alig 18 százalékot tett ki az elektrotechnika, addig 2020-ban már 40, míg 2030-ra várhatóan 45 százalékos szintet is eléri majd.

🚗A fontos mikro alkatrész döntő részét Kínában állítják elő, míg az Amerikai Egyesült Államok a második legnagyobb termelőnek számít. Európa együttesen a világ össztermelésének alig 10 százalékát adja, amely az öt évvel korábbi, 6 százalékos szinthez képest előrelépésnek számít. Az Európai Bizottság egyik fontos célkitűzése, hogy az európai chipgyártás kapacitását növelje és elérje a 20 százalékos részesedést. Stellantis cég, amely olyan márkákat birtokol, mint a Fiat, Peugeot, Citroen és az Alfa Romeo, bejelentése alapján 2021 első negyedévében a világon lévő 44 gyárából nyolc termelését szüneteltetnie kellett az alkatrészhiány miatt és ezzel 190 ezerrel kevesebb autót fognak tudni termelni 2021-ben. Carlos Tavare, a Stellantis cég vezetőjének várakozása alapján a chiphiány még 2022-ben is éreztetni fogja negatív hatását. A Volkswagen jelezte, hogy több mint fél év alatt 100 ezer darab járművel kevesebbet tudott leszállítani. A Toyota, a világ legnagyobb járműgyártójának beszámolója alapján szeptemberig kitartanak a korábban felhalmozott alkatrész készletek, de ezt követően az autógyártó közel 40 százalékos termeléskorlátozásra kényszerül világszerte.

🇭🇺 Magyarországon működő autógyártó cégek termelését is jelentősen korlátozza a nemzetközi szinten is komoly problémát okozó félvezetők hiánya. A Daimler Európán belül számos gyár termelésének leállítását rendelte el 2021 augusztusában a globális chiphiány miatt, ennek keretében a kecskeméti Mercedes-Benz üzem is érintett. A hazai Mercedes-Benz gyár az alkatrész hiány miatt idén áprilisban már egyszer leállításra került. Az esztergomi Suzuki-gyár hasonlóan más autógyártókhoz 2021. szeptember 6. és 18. között leállítja a termelést a félvezetők hiánya miatt.

👍 Ha tetszett a poszt, kérjük, támogasson minket azzal, hogy kedveli vagy követi az Oeconomus oldalt. Naponta jövünk új tartalommal.

📲 Ez a korábbi írásunk is érdekelheti:

A 2020-as lezárások közepette rekordokat döntő ételrendelés dinamikája 2021-ben is kitart – Oeconomus

🍲 Az Egyesült Királyságban és Írországban működő Deliveroo-nál több mint kétszeresére növekedett az ételrendelések száma 2021 első félévében, ezzel a vállalat megközelítette…Read More…

💾 Az ábra forrása itt található.

#Chip #Hiany #Autoipar #Gyartas #Bezaras

Külső senior elemző | Megjelent írások

Nándor a Budapesti Corvinus Egyetemen diplomázott pénzügy mesterszakon. Több mint nyolc év munkatapasztalattal rendelkezik multinacionális vállalatoknál, főleg pénzügyi és stratégiai tanácsadási területeken. Mélyreható tapasztalattal rendelkezik iparági és stratégiai elemzések készítésében. Elemzéseiben főként a digitális transzformációra, pénzügyi és energetikai szektorokra koncentrál.

Iratkozzon fel hírlevelünkre