‚úąÔłŹA nemzetk√∂zi utasforgalom m√©g nem is volt k√©pes kiheverni a koronav√≠rus okozta fennakad√°sokat, m√°ris egy √ļj t√≠pus√ļ kr√≠zis hozad√©kaival k√©nytelen szemben√©zni. Azt gondolhatn√°nk, hogy az energiav√°ls√°g √©s a nyom√°ban j√°r√≥ √°remelked√©sek a l√©gi forgalmi-szektort is s√ļlyosan megviselt√©k, √°m mik√∂zben alaposabban √°ttekintj√ľk az Egyes√ľlt √Āllamok √©s az eur√≥pai kontinens l√©gi utasforgalm√°t, meglepŇĎ t√©nyeket tapasztalhatunk.

ūüĆéAmennyiben vizsg√°l√≥d√°sainkat a tengerent√ļlon kezdj√ľk meg, azt l√°thatjuk, hogy az amerikai √°llampolg√°roknak egyelŇĎre nem szegt√©k kedv√©t az egyre tekint√©lyesebb √°rak: a rep√ľlŇĎjegyekre ir√°nyul√≥ kereslet nemhogy nem stagn√°l, de egyenesen n√∂vekszik. A Delta Air Lines 2022. okt√≥ber 13-√°n tette k√∂zz√© az idei harmadik negyed√©v vonatkoz√≥ adatait mag√°ba foglal√≥ jelent√©s√©t. A dokumentumb√≥l kider√ľl, hogy a v√°llalat korrig√°lt bev√©tele 2019 megegyezŇĎ idŇĎszak√°hoz viszony√≠tva 11%-os n√∂veked√©st mutatott, √≠gy 12,8 milli√°rd doll√°rt tett ki. A Delta elŇĎrejelz√©sei alapj√°n id√©n ak√°r tov√°bbi 9%-os emelked√©s is elk√©pzelhetŇĎ. ¬†Ezek az inform√°ci√≥k viszont megt√©vesztŇĎek lehetnek. A FactSet nevŇĪ amerikai v√°llalat felm√©r√©se szerint a l√©git√°rsas√°gok r√©szv√©nyeinek √°ra vil√°gviszonylatban igencsak kedvezŇĎtlen√ľl alakult az ut√≥bbi idŇĎben. A teljes szolg√°ltat√°st k√≠n√°l√≥ l√©git√°rsas√°gok r√©szv√©nypiaci √©rt√©k√ľk csaknem 55%-√°t elvesztett√©k a pand√©mia kit√∂r√©s√©tŇĎl dat√°lva. Ehhez v√©lhetŇĎen a s√ļlyos munkaerŇĎhi√°ny √©s a szektor egy√©bk√©nti instabilit√°sa is nagy m√©rt√©kben hozz√°j√°rult. Mivel a l√©gi utasforgalmat az ut√≥bbi idŇĎben j√≥ n√©h√°ny viszontags√°g √©rte (utaz√°si korl√°toz√°sok, lez√°r√°sok), a befektetŇĎk igyekeztek t√°vol maradni a szegmenstŇĎl, ez pedig t√∂rv√©nyszerŇĪ le√©rt√©kelŇĎd√©shez vezetett.

ūüéęAz Egyes√ľlt √Āllamokban tapasztalhat√≥ √©l√©nk utaz√°si kedv nehezen megmagyar√°zhat√≥ jelens√©g, fŇĎk√©nt annak tudat√°ban, hogy az USA-ban is tetemes az infl√°ci√≥ szintje. Az √°rsz√≠nvonal-emelked√©s pedig m√©rs√©kli a h√°ztart√°sok v√°s√°rl√≥erej√©t. Ennek ellen√©re az amerikaiak h√≥napok √≥ta t√∂bb √©s t√∂bb p√©nzt k√∂ltenek rep√ľlŇĎjegyekre. Sokan a koronav√≠rus ok√°n elhalasztott utaz√°saikat szeretn√©k bep√≥tolni, lehetŇĎleg a tov√°bbi dr√°gul√°st (vagy a k√∂vetkezŇĎ j√°rv√°nyhull√°mot) megelŇĎzve. A koronav√≠rus glob√°lis elterjed√©s√©t k√∂vetŇĎen a legt√∂bb l√©git√°rsas√°g egyet√©rtett abban, hogy a fizikai kontaktusok elker√ľl√©s√©re bevezetett vide√≥konferenci√°k jelentŇĎs keresletkies√©st gener√°lnak majd a j√∂vŇĎben. A val√≥s√°gban ezzel szemben az √ľzleti utakra h√≥napokkal elŇĎre v√°ltanak jegyet. Eml√≠t√©sre √©rdemes tov√°bb√°, hogy az emberek elkezdt√©k √∂sszek√∂tni √ľzleti √©s szabadidŇĎs jellegŇĪ utaz√°saikat.

ūüĆćEur√≥pa eset√©ben szembetŇĪnŇĎ, hogy az ukr√°n-orosz h√°bor√ļ nem csup√°n anyagi szempontok szerint okoz fennakad√°sokat a kontinent√°lis l√©gi forgalomban. Ukrajna lez√°rt l√©gtere keskeny k√∂zleked√©si csatorn√°kba k√©nyszer√≠tette a rep√ľlŇĎg√©peket, mindez pedig a d√©l-eur√≥pai j√°ratok feltorl√≥d√°s√°t eredm√©nyezte. R√°ad√°sul 2022 nyar√°n ‚ÄĒa munkaerŇĎhi√°ny √©s a nagyszab√°s√ļ sztr√°jkok k√∂vetkezt√©ben‚ÄĒ a vezetŇĎ eur√≥pai l√©git√°rsas√°gok k√©nytelenek voltak t√∂bb ezer j√°ratot elt√∂r√∂lni. A rep√ľlŇĎterek logisztikai szempontb√≥l k√©ptelenek lettek volna kiszolg√°lni a hatalmas embert√∂meget, ez√©rt d√∂nt√∂ttek a lemond√°s mellett. A Ryanair k√∂zlem√©nye alapj√°n az √°ltaluk t√∂r√∂lt 420 j√°rat hozz√°vetŇĎlegesen 80 000 utast √©rintett h√°tr√°nyosan. L√°tva a kapacit√°sok (√©s persze v√©gsŇĎ soron a bev√©telek) elŇĎnytelen alakul√°s√°t, az amszterdami sz√©khelyŇĪ Schiphol nemzetk√∂zi rep√ľlŇĎt√©r 20%-os b√©remel√©st aj√°nlott fel biztons√°gi dolgoz√≥inak. A Schipholnak mihamarabb megold√°st kell tal√°lnia a folyamatos munkaerŇĎhi√°nyra: Eur√≥pa egyik legsŇĪrŇĪbben l√°togatott rep√ľlŇĎter√©nek mŇĪk√∂d√©s√©t j√≥ ideje h√°tr√°ltatja a munkat√°rsak alacsony l√©tsz√°ma.

ūüá≠ūüáļ J√≥l megfigyelhetŇĎ, hogy az eur√≥pai emberek utaz√°si kedve csakugyan megnŇĎtt a koronav√≠rus-korl√°toz√°sok kivezet√©se ut√°n. Ami Magyarorsz√°got illeti, az utasforgalom haz√°nkban fŇĎk√©nt a k√ľlf√∂ldi turizmus vonatkoz√°s√°ban erŇĎs√∂d√∂tt meg. Id√©n augusztusban a k√ľlf√∂ldi turist√°k √°ltal a kereskedelmi sz√°ll√°shelyeken elt√∂lt√∂tt vend√©g√©jszak√°k sz√°ma 3,1%-kal emelkedett a 2021-es √©v megegyezŇĎ h√≥napj√°hoz viszony√≠tva. √ćgy 1,4 milli√≥ k√ľlf√∂ldi mind√∂sszesen 3,9 milli√≥ vend√©g√©jszak√°t t√∂lt√∂tt el magyar kereskedelmi sz√°ll√°shelyeken. Azonban Suppan Gergely, a Magyar Bankholding vezetŇĎ elemzŇĎje figyelmeztet: a kedvezŇĎnek tetszŇĎ adatok dac√°ra a turisztikai szektor m√©g mindig nem tudott vissza√°llni a COVID-19-et megelŇĎzŇĎ szintre, hiszen 2019-ben a haz√°nkban elt√∂lt√∂tt vend√©g√©jszak√°k sz√°ma megk√∂zel√≠tette a 32 milli√≥t a kereskedelmi sz√°ll√°shelyek eset√©ben. Az idei √©v kedvezŇĎtlenebb eredm√©nyeihez nagyban hozz√°j√°rultak a m√°r kor√°bban eml√≠tett, Eur√≥pa-szerte jellemzŇĎ l√©gi forgalmi fennakad√°sok, illetve a drasztikus √ľzemanyag dr√°gul√°sa egyar√°nt.

ūüĎćHa tetszett a poszt, k√©rj√ľk, t√°mogasson minket azzal, hogy kedveli vagy k√∂veti az Oeconomus oldalt. Naponta j√∂v√ľnk √ļj tartalommal.

ūüď≤ Ez a kor√°bbi √≠r√°sunk is √©rdekelheti: https://www.oeconomus.hu/oecoglobus/hol-tart-az-europai-legi-kozlekedes-helyreallasa/

K√ľlsŇĎ junior elemzŇĎ | Megjelent √≠r√°sok

Fetter B√°lint az Oeconomus Gazdas√°gkutat√≥ Alap√≠tv√°ny k√ľlsŇĎ junior elemzŇĎje; a Nemzeti K√∂zszolg√°lati Egyetem mesterszakos hallgat√≥ja. √ČrdeklŇĎd√©se k√∂z√©ppontj√°ban az afrikai √©s eur√≥pai fejlŇĎdŇĎ orsz√°gok gazdas√°gi √°talakul√°sa, a migr√°ci√≥, illetve a kl√≠masemleges ipari mŇĪk√∂d√©s √°llnak.