Categories
OecoGlobus

Hol tart az európai légi közlekedés helyreállása?

✈ A koronavírus-járvány által nagymértékben sújtott légi közlekedési ágazat 2021 nyarán már a válságból való kilábalás jeleit mutatja. Az Eurostat által publikált 2021 augusztusára vonatkozó adatok alapján az Európai Unióban a kereskedelmi járatok száma 48%-kal nőtt 2020 augusztusához képest. A számok azonban még mindig jóval a járvány előtti szint alatt vannak, (-31% 2019 augusztusához képest). Abszolút értékben a kereskedelmi járatok száma 2021 augusztusában 479 000 volt, míg 2020 augusztusában 325 000 és 2019 augusztusában 696 000 volt.

🇪🇺 Azok az európai országok, ahol 2021 augusztusában a legalacsonyabb volt a kereskedelmi járatok számának visszaesése: Görögország (-7% 2019 augusztusához viszonyítva), Románia (-18%) és Horvátország (-22%) voltak. Ezzel szemben a járatok több mint felére csökkentek Finnországban (-60% 2019 augusztusához képest), Írországban (-55%), Szlovéniában (-54%), Szlovákiában (-52%) és Csehországban (-51%).

🇭🇺 Magyarország a középmezőnyhöz tartozott, (-44%-kal), de elmaradt az európai uniós átlagtól (-31%).

🛬 Az Eurocontrol az európai légiközlekedés forgalmat koordináló nemzetközi szervezet szerint a kontinens légközlekedés helyreállása nagyban függ a vírushelyzet alakulásától. A legkedvezőbb forgatókönyv szerint – vagyis amennyiben a járvány rövidesen lecseng, például a széleskörű átoltottságnak köszönhetően – 2022 első negyedévére elérhetővé válik az utazási korlátozások összehangolt enyhítése a világ különböző régiói és kontinensei között is. Ez segítheti a hosszú távú forgalom visszarendeződését. Pesszimista szcenárió szerint a koronavírus-járvány idén őszi hulláma miatt a légiközlekedés a 2019-es szint 50%-a körül stagnálhat továbbra is.

🛫 Összességében, az Eurocontrol szerint az európai a válság előtti szintjét legkorábban 2024-ben, de még nagyobb eséllyel csak 2025-ben éri el.

🚦 Ugyanakkor a kereskedelmi légitársaságoknak más kihívásokhoz is alkalmazkodnia kell a következő években. A szektoron belüli átrendeződést jelzi, hogy a menetrend szerinti járatok többségét most a fapados légitársaságok biztosítják, fokozatosan kiszorítva a hagyományos légitársaságokat. Az európai légi flotta már a járvány előtt – annak ellenére, hogy jelenleg még fiatal, – lassan elöregszik. Továbbá azzal is számolni kell, hogy a repülős utazások jelentős légszennyezéssel járnak, és a légitársaságoknak a szigorodó szabályozásnak is meg kell felelnie. Ez a repülőgépek lecserélését teheti szükségessé. Ugyanakkor a vállalatok megnövekedett költségeiket az utasokra háríthatják át, amely a repülőjegyárak drágulásához vezethet hosszabbtávon.

💾 Az eredeti cikk itt, itt és itt olvasható.

📲 Ez a korábbi írásunk is érdekelheti:

https://www.oeconomus.hu/oecoglobus/%f0%9f%8c%8e-javul-az-europai-legiforgalom-ugyanakkor-a-covid-19-elotti-szinttol-meg-jelentos-az-elmaradas-oecoglobus/

https://www.oeconomus.hu/oecoglobus/eledezik-a-legiforgalom-magyarorszagon-ugyanakkor-a-covid-19-miatt-tovabbra-is-nehez-helyzetben-van-a-szektor/

#Legiforgalom #Repulok #Utazas #Europa #COVID19

Senior kutató | Megjelent írások

Németh Viktória makroökonómiai elemző és külpolitikai szakértő. A Budapesti Corvinus Egyetemen diplomázott nemzetközi tanulmányok szakon, majd a Pécsi Tudományegyetemen szerzett doktori fokozatot geopolitika szakirányon. Korábban makroökonómiai elemzőként dolgozott a Nemzetgazdasági Minisztériumnál, a Magyar Nemzeti Banknál és az MKB-nál, mely a magyar bankrendszer egyik legrégebbi és legmeghatározóbb kereskedelmi bankja.

Iratkozzon fel hírlevelünkre