Categories
Írások

LNG: megoldás vagy kihívás?

A 2021-ben elinduló európai energiaválság 2022-ben tovább eszkalálódott. Az Oroszország és Ukrajna között kirobbant háború, illetve a szankciókra adott válaszoknak köszönhetően az Európai Unió jelentős energetikai gondokkal találta szembe magát. Európa számára az LNG átmenetileg gyors segítséget nyújthat, ugyanakkor a hosszú távú energiabiztonságot nem biztos, hogy a cseppfolyósításon keresztül lehet majd megteremteni.

Szerző: Flór Nándor

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Letöltés [690.24 KB]

Oroszország és Ukrajna között kirobbant háború, valamint a meghozott szankciók következtében Európa egy energetikai válságban találta magát. A kereslet mérséklésén túl egyre nagyobb figyelem helyeződik a cseppfolyósított földgázra (LNG), amellyel az egyes országok kiválthatják az orosz földgázimportot. Azonban az LNG-re való átállás nem tud megtörténni egyik napról a másikra, illetve a kínálati oldal is korlátozott. Ráadásul a cseppfolyósított gáz átalakítása mellett szállító kapacitás is szükséges, és különösen Közép-Kelet-Európába eljuttatni a tengeri összeköttetés és gázvezeték-infrastruktúra hiányában nehézkes. Mindezek miatt az energetikai válságot nem lehet egy varázsütéssel, egyik pillanatról a másikra megoldani.

Európai energiaválság

2022 rávilágított Európa energiaellátási problémájára, és egyben sérülékenységére is a túlzottan koncentrált import-kitettség miatt. Az Oroszország és Ukrajna közti háborút megelőzően az Európai Unió számára a legjelentősebb energiaforrás Oroszország volt. Miközben az EU a földgáz 83 százalékát a határain kívülről biztosította. 2021-ben összesen 155 milliárd köbméter földgáz érkezett Oroszországból, ami az EU teljes fogyasztásának körülbelül 40 százalékát jelentette. Az LNG adta lehetőségnek is köszönhetően a tagállamok az oroszországi gázfüggőségüket jelentősebb mértékben tudták csökkenteni idén. Összességében 2022 első félévében az orosz részesedés 31 százalékra mérséklődött. Idén az amerikai szállítóhajók 70 százaléka az európai piacok felé vette az irányt a szükséghelyzet miatt, hasonlóan a 2021-es ázsiai krízishez. Ugyanakkor ez az „idilli” állapot, a szállítókapacitás nem lesz mindig elérhető Európa számára.

A várhatóan enyhe tél is segíti mérsékelni a rendkívül magas európai gázárakat. Miközben 2022 is a valaha mért egyik legforróbb év lett, az enyhe tél Európában most kimondottan kedvezően hathat a gázkeresletre, amely vélhetően átmenetileg visszatükröződik a tőzsdei árfolyam mérséklődésében is. 2022 októberében a holland TTF gáz ára több mint 40 százalékkal csökkent. 2022 október végén már 100 euró alá is ért a tőzsdei jegyzés, így a 2022 augusztusi 340 körüli csúcs kevesebb mint egyharmadára mérséklődött.

1. Holland tőzsdei gázár alakulása 2022 november elején. Forrás: Tradingeconomics[1]

Az év vége felé enyhült az európai gázpiacokra nehezedő nyomás, de még így is jelentős eltérést mutat a boldog békeidőkhöz képest. Az árfolyamcsökkenést elősegítette, hogy Európa sikeresen, a kitűzött terveknek megfelelően fel tudta tölteni kellő mértékben a gáztározóit, illetve az LNG szállítmányokból is jelentős többlet keletkezett. 2022 november végén átlagosan közel 94 százalékig fel voltak töltve az EU-s tározók. Mindez csökkentette a feszültséget az európai piacokon. A jelentős mérséklődés úgy tűnik rövid ideig tartott, ugyanis 2022 november végén már ismét 150 euró közelébe emelkedett az ár. Hiába a korábbi hónapok jelentős mértékű árfolyamkorrekciója, a hosszú távú 14-15 eurós gázárhoz képest még így is közel tízszeres áron áll most a tőzsdei kereskedés. Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal földgázpiaci jelentése alapján az európai piacok jelentős felár mellett szerzik be a cseppfolyósított gázt. 2022 augusztusában az ázsiai piacokhoz képest 80 euróig emelkedett a különbség MWh-ként.

2021-ben összesen mintegy 155 milliárd köbméter földgáz érkezett, elsősorban vezetékeken keresztül Oroszországból, amelyet az EU-nak máshonnan és máshogyan kell fedeznie a jövőben. Az öreg kontinens előtt álló egyik legnagyobb kihívás, hogy ezen mennyiséget máshonnan pótolja. Sok európai ország az LNG kapacitások és infrastruktúra fejlesztésében látja az energetikai válság megoldását. 2022-ig Németország gázimportjának több mint felét Oroszország biztosította az Északi Áramlat vezetéken keresztül. A háború hatására LNG terminálok telepítése felé mozdul el az ország, és 2023-ban már 25 milliárd köbméter kapacitással tervez. Annak ellenére, hogy elsősorban a rövid távú szükségletet fedezése a cél, a hosszú távú környezetvédelmi megfontolások miatt az épülő terminált legkésőbb az évtized végére zöld hidrogén központtá kell alakítani.

Az LNG szállítmányok rugalmasan alakíthatóak, mivel az LNG nem helyhez kötött vezetékeken érkezik, azonban speciális infrastruktúrát igényel. Érdemes megérteni a cseppfolyósított gáz teljes értékláncát, mivel a szállításhoz minden elemnek megfelelő minőségben és mennyiségben rendelkezésre kell állnia. Gázvezetékekre, az exportterminálokban cseppfolyósító berendezésekre, szállítóhajókra, majd pedig az importterminálokban újragázosításra és tárolára is szükség van. Ráadásul az ilyen típusú terminálok kiépítése jellemzően akár három-öt évig is eltarthat. Az LNG hatalmas előnye, hogy folyékony halmazállapotban a gáz hatszázszor kevesebb helyet foglal, ezért mind szállítása mind pedig tárolása egyszerűbb. Legnagyobb beszállítók Európába Oroszország, Katar és az Amerikai Egyesült Államok.

2. ábra: Európai Unió LNG importjának havi alakulása. Megjegyzés: Adatok milliárd köbméterben, az Egyesült Királyság adatait nem tartalmazza. Forrás: Eurostat

Európa az energiaválság átmeneti mérséklésére az LNG beszerzés fokozásával is tud reagálni. Miközben az elmúlt években összesen 80-84 milliárd köbméter LNG érkezett az EU 27 tagállamába, addig idén január és szeptember között már majdnem 97 milliárd. A 2020-as időarányos értékhez képest 43, míg a 2021-es január-szeptemberi időszakhoz képest több mint 67 százalékos többlet érkezett a tagállamok kikötőibe. Az extra mennyiség döntő részét az amerikaiak biztosították. Az idei év első kilenc hónapjában az Amerikai Egyesült Államokból érkező cseppfolyósított gáz mértéke megközelítette a 30 milliárd köbmétert, amely az elmúlt évek azonos időszaki értékének közel triplája, míg a teljes évre vetítve duplája. Az LNG rugalmasságát jól mutatja, hogy míg az USA 2021-ben exportjának kevesebb mint egynegyedét küldte az EU-ba, addig ez az arány 2,5-szeresésre emelkedett 2022-ben. Az európai kiszolgálás prioritása miatt jelentős szállítási átrendeződés zajlott le az Amerikai Egyesült Államok LNG export struktúrájában.

3. ábra: Az Amerikai Egyesült Államok LNG export mennyiségének változása 2021 és 2022 első félévei között. Forrás: Reuters[2]

 

Az importterminálok megfelelő mennyiségben állnak rendelkezésre az EU-ban, ahol a tengerparti összeköttetés adott. Jelenleg nagyságrendileg 230 milliárd köbméter LNG kapacitással bír az EU, amely 65-70 százalékos kihasználtság mellett üzemelt az elmúlt években. Gaál Gellért, a Concorde elemzőjének gyűjtése alapján jelentős beruházások indultak meg a háború miatt, amelyek megvalósulásával az elérhető importkapacitás 390 milliárd köbméterre emelkedik. Az EU-n belül Spanyolország rendelkezik a legjelentősebb LNG-kapacitással, amely összesen közel 40 milliárd köbmétert jelent. 2021-ben a globális LNG kereskedelem mértéke több mint 510 milliárd köbméter volt, összehasonlításként az EU-s oroszországi földgáz import ennek 30 százalékát jelenti.

4. ábra: Európai Unió jelenlegi és építés alatt álló LNG termináljainak helyszínei. Forrás: Európai Bizottság[3]

Több, évekkel korábban leállított infrastruktúra fejlesztéseket indítanak újra az energiaválság minél előbbi megoldása érdekében. A korábban, 2019-ben leállított MidCat nevű gázvezeték útvonalát építenék meg, még 2025 előtt. Enagas gázhálózat-üzemeltető cég vezérigazgatójának elmondása alapján a Spanyolországot Franciaországgal összekötő vezeték 2-2,5 év alatt, 6-700 millió eurós beruházás mellett tudna megvalósulni. Mindez segítene kiaknázni a kiépített spanyol LNG kapacitást is EU-s szinten. Ráadásul a vezetéket hidrogén szállítására is alkalmassá tennék, amely várhatóan a jövő egyik meghatározó energiahordozójává fog válni.

5. Európai Unió folyamatban lévő legnagyobb LNG import terminál beruházásai. Megjegyzés: Adatok milliárd köbméterben. Forrás: Statista[4]

Fokozódhat a verseny az LNG szállítmányokért

Miközben Nyugat-Európában az LNG gyors alternatívát jelenthet, addig keleten a hosszú évtizedek alatt kiépült orosz gázvezetékeknek köszönhetően hiányzik az alternatív infrastruktúra. Kelet-Közép-Európába az LNG gáz jelenleg nem tud eljutni, mivel a szükséges vezetékek Oroszország irányába lettek kiépítve. Importterminálok szűk kapacitása, illetve az időzítésen keresztül a kihasználhatóság rossz kezelése jelentős nehézségeket tud okozni. 2022 október közepén Spanyolországban például több mint 35 megrakott szállítóhajó várta a partok közelében, hogy kiköthessen a hat terminál egyikében, azonban csak hat szabad helyet tudtak felkínálni. Összesen a világon több mint 640-t szállító LNG hajó üzemel, és ezeknek közel tíz százaléka az európai partok közelében várakozik, amely várhatóan felhajtja a további szállítmányok és a szállítási költségeket is. Újabb hajók üzembe helyezése az LNG iránti kereslet növekedésével korlátozottak lehetnek, és időbe telhetnek. 2021-ben például közel 60 darab új hajó tudott útra indulni, amely a teljes flotta egytizedét jelenti. Közép-Kelet-Európában a horvátoknál található omišalji kikötőben lévő LNG-terminál kulcsszerepet tölthet be a jövőben a környező államok gázellátásában.

A megnövekedő európai cseppfolyósított gáz utáni kereslet biztosítása 2023-ban egyelőre még nem tekinthető biztosnak. A Bloomberg számításai szerint 2023-ban az idei rekord alacsony oroszországi gáz további 20 milliárd köbméterrel fog mérséklődni, miközben az amerikai LNG szállítmányokat Európa irányába alig több mint kilencmilliárd köbméterrel tudják növelni. Fatih Birol, a Nemzetközi Energia Ügynökség (IEA) ügyvezető igazgatójának értékelése alapján az LNG ára a közeljövőben legalábbis tartósan magasan fog alakulni. Európa az orosz gázfüggőség csökkentése érdekében az LNG felé fordul, és az újjáéledő kínai gazdaság importja is várhatóan erősen növekedni fog, miközben a kínálati oldal elmarad majd ettől az ütemtől.

Az energiabiztonság kérdése nem biztos, hogy az LNG-vel hosszú távon biztosítható lesz Európa számára. Miközben az LNG egyik legnagyobb előnye, hogy szállítása rugalmasan alakítható, addig az országok közötti keresleti versenyre nézve negatívan hat. Ugyanis a szállítási cél könnyen és viszonylag gyorsan megváltoztatható, miközben egy csővezeték fix desztinációval rendelkezik. A szállítási árak is ki vannak téve spekulánsok műveleteinek, amely egy-egy kritikus időpontban nehezítheti a kereskedelmet.

Összegzés

A 2022/2023-as télre az Európai Unió tagállamai megfelelő mértékben felkészültek, ugyanakkor a nehézségek várhatóan a következő fűtési szezonban fognak jelentkezni. 2022-es év jelentős félelmek miatt hatalmas turbulenciát okozott a földgáz piacokon. A gázárak mérséklődése a 2022 augusztusi csúcshoz képest várhatóan átmeneti lesz. A kialakult, feszültségekkel és szankciókkal teli geopolitikai helyzetben is mind földgáz, mind pedig kőolaj érkezett Oroszországból, amely hozzájárult a tározókba történő betároláshoz. Az Amerikai Egyesült Államok átmenetileg jelentős átcsoportosítást hajtottak végre, hogy Európát megsegítsék a kialakult helyzetben. Ráadásul az enyhének ígérkező tél miatt eddig kevesebb gáz fogyott az öreg kontinensen, ami azt eredményezte, hogy átmenetilege kínálati többlet alakult ki az LNG hajók szállítmányaival. Mindezek csökkentették a korábbi félelmeket, és így hozzájárultak az energiaár mérséklődéséhez. 2023-ban azonban várhatóan nem fog érdemi mennyiségben földgáz érkezni Oroszországtól, vagy legalábbis a korábbi 155 milliárd köbméter töredékére lehet csak számítani.

 

Felhasznált források

[1] https://tradingeconomics.com/commodity/eu-natural-gas

[2] https://www.reuters.com/business/energy/us-lng-exports-europe-track-surpass-biden-promise-2022-07-26/

[3] https://www.cleanenergywire.org/factsheets/liquefied-gas-does-lng-have-place-germanys-energy-future

[4] https://www.statista.com/statistics/1251671/leading-lng-import-terminals-projects-in-the-eu-by-capacity/

Külső senior elemző

Nándor a Budapesti Corvinus Egyetemen diplomázott pénzügy mesterszakon. Több mint nyolc év munkatapasztalattal rendelkezik multinacionális vállalatoknál, főleg pénzügyi és stratégiai tanácsadási területeken. Mélyreható tapasztalattal rendelkezik iparági és stratégiai elemzések készítésében. Elemzéseiben főként a digitális transzformációra, pénzügyi és energetikai szektorokra koncentrál.

Iratkozzon fel hírlevelünkre