✨ A szilveszter legtipikusabb kellékei: a pezsgő, a virsli, sós aprósütemények valamint a tűzijáték. Ezek fogyasztását vesszük most górcső alá.

💸 Először is érdemes látni, hogy a november végétől szilveszterig tartó időszak az ún. fogyasztási csúcsszezonban a magyar vásárlók esetében. Az év első 9 hónapjában szokásos havi átlagköltések másfélszerese történik ilyenkor a kiskereskedelemben.

🍾 A pezsgő hazánkban szezonálisan fogyasztott terméknek számít. Az ital értékesítésének közel fele az év utolsó két hónapjára koncentrálódik. A fogyasztás 36%-a az év utolsó időszakára esik. Mindazonáltal a fogyasztói szokások változását jelzi, hogy a vásárlók egyre tudatosabban keresik a jó minőségű, magasabb árfekvésű pezsgőket. A legtöbbször választott édes pezsgők aránya csökken az értékesített termékek között. A javuló keresletre több hazai borászat is reagált, már 20-25 pincészet készít kisebb tételben pezsgőt is. E termékek jelenleg még csak a paletta színesedését jelentik, és nem támasztanak valódi kihívást a tradicionális népszerű, nagy pezsgőgyárak számára. A 2020-as év épp a kisebb termelőket érintette hátrányosan, a korábban megszokott fogyasztás elmaradása miatt. A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa éppen ezért ösztönző kampányt indított „Pezsegj szabadon” mottóval, hogy a hazai magyar pezsgővel koccintsanak a bezártságból kiszabaduló, egymással újra találkozó emberek.

🍹 Emellett az alkoholos italok kereskedelme is az év végén tornyosul, különös tekintettel a töményitalokra. Az értékesítés 15-20% történik decemberben, (ebbe a forgalomba feltehetően a karácsonyi ajándékba adott szeszesitalok is benne foglaltatnak).

🐖 A virsli éves forgalmának jelentős része decemberre koncentrálódik, a termék fogyasztásának több mint tizede esik erre az időszakra. (A statisztika a bolti forgalmat mutatja a hentesüzletek nélkül.) A virsli fogyasztás szezonális felfutása valószínűleg az újévi disznóhús fogyasztás néphagyományához köthető. (A malac kitúrja a szerencsét, míg a hallal az elúszna, a csirke pedig elkapirgálná.)

🍿 Az év utolsó hónapja a sós aprósütemények fogyasztásáról is szól a statisztikák alapján. Felmérések szerint ilyenkor chips-ből harmadával több fogy a nyári hónapoknál, míg a krékerek, perecek és pálcikák keverékét tartalmazó termékekből a normál fogyasztás másfélszerese tapasztalható. Összességében a teljes éves magyar sós snack termelés hatoda koncentrálódik decemberre.

🎆 A tűzijátékból esetében a december 28-31. közti időszak az egyetlen, amikor annak konténeres árusítása engedélyezett. Ugyanakkor e termék jelentősen megosztja az embereket. Egy biztosító által végzett reprezentatív kutatás eredményeként a válaszadók 85% tartja többé-kevésbé veszélyesnek az újévi házi tűz- és fényjátékokat, ugyanakkor 56% szerint az évi egyszeri, házi tűzijátékozás elfogadható szórakozás.

💾 Az eredeti cikkek itt, itt, itt és itt olvashatóak:

📲 Ez a korábbi írásunk is érdekelheti:

https://www.oeconomus.hu/oecofocus/a-hideg-gazdasagtana/

#szilveszter #fogyasztas #kiskereskedelem #Magyarorszag #gazdasag #pezsgo