🚗 2020-ban az Európai Unió (EU) közel 5,2 millió autót exportált (benzin-, dízel-, elektromos és hibrid elektromos autók), miközben 3,0 millió járművet importált. A kereskedelemnek ezt a formáját iparágon belüli, ún. intraindusztriális kereskedelemnek nevezzük. A kivitel többségét a benzinüzemű gépjárművek jelentették (az EU-n kívülre export autók 64%-a), amelyet a dízel (22%), majd az elektromos és hibrid elektromos autók (14%) követtek. A behozatal tekintetében az EU-n kívüli gépjármű-import több mint felét (53%) tették ki a benzinüzeműek, ezt követték az elektromos és hibrid elektromos járművek (30%), majd a dízelüzeműek (18%).
🔌 Ha részletesen megvizsgáljuk a 725 ezer exportált elektromos és hibrid gépkocsi összetételét, akkor azt láthatjuk, hogy azok közel felét a nem konnektoros hibrid (49%), míg körülbelül egy-egy negyedét elektromos (27%) és konnektoros (plug-in) hibridek (24%) tették ki. 892 ezer importált jármű fele nem konnektoros hibrid (50%), egyharmada elektromos (34%) volt, a fennmaradó részt pedig a konnektoros (plug-in) hibridek (16%) adták.
😷 A koronavus-járvány kitörésére válaszul hozott korlátozó intézkedések nyomán a kereskedelem általános csökkenése ellenére is emelkedett az EU elektromos és hibrid elektromos autóinak kivitele és behozatala. 2017-hez képest az elektromos és hibrid elektromos autók EU-n kívüli exportja majdnem ötszörös növekedést regisztrált a 2017. évi 150 ezer exportált autóhoz viszonyítva. Így a kivitel 2020-ban 725 ezerre bővült. Eközben az EU-n kívüli behozatal csaknem megháromszorozódott: a 2017. évi 301 ezer importált autóról 892 ezerre bővült 2020-ra.
🌍 Az európai uniós elektromos és hibrid autók fő célállomásai 2020-ban az Egyesült Királyság volt (az export 39%-a), amelyet az Egyesült Államok (16%), Norvégia (10%) és Kína (9%) követett.
🌏 Az elektromos és hibrid elektromos autók importjának csaknem a fele Japánból és az Egyesült Államokból érkezett (az import 23-23%-át tette ki), majd Dél-Korea (15%), az Egyesült Királyság (14%), Törökország (10%) és Kína (9%) következett.
🇭🇺 Az alternatív meghajtású autók tekintetében Magyarország az akkumlátorgyártás révén válhat nagyhatalommá. A jelenleg is zajló beruházások lezárultával hazánk Európa harmadik legjelentősebb akkumulátorgyártója lehet Németország és Lengyelország után. Ugyanakkor a Magyarországon jelenlévő autógyárak még az átállás fázisában vannak a hibrid illetve elektromos autók gyártása esetében. Emellett hazánkban is egyre népszerűbbek az elektromos autók a vevők körében. A Belügyminisztérium (BM) adatai szerint 2020-ban megszakítás nélkül három hónapban is rekord számú, ezernél is több környezetkímélő autót állítottak forgalomba.
💾 Az eredeti cikk forrása itt található.
📲 Ez a korábbi írásunk is érdekelheti:
http://www.oeconomus.hu/oecoglobus/az-elektromos-autok-egyre-meghatarozobba-valnak-europaban/
#Eurostat #EU #EuropaiUnio #gazdasg #Elektromosauto #Emobilitas #Auto
Németh Viktória makroökonómiai elemző és külpolitikai szakértő. A Budapesti Corvinus Egyetemen diplomázott nemzetközi tanulmányok szakon, majd a Pécsi Tudományegyetemen szerzett doktori fokozatot geopolitika szakirányon. Korábban makroökonómiai elemzőként dolgozott a Nemzetgazdasági Minisztériumnál, a Magyar Nemzeti Banknál és az MKB-nál, mely a magyar bankrendszer egyik legrégebbi és legmeghatározóbb kereskedelmi bankja.