Július elején az Európai Unió 17,4 és 37,6 százalék közötti importvámot vetett ki a kínai elektromos autókra a korábbi, 10 százalékos általános vámterhen felül. A büntetőtarifa mértékét elsősorban az adott vállalat termelés tekintetében vett európai jelenlétének, illetve az uniós vizsgálóbizottsággal való együttműködés függvényében határozták meg. A vámok bevezetését egy kilenc hónapos vizsgálat előzte meg, amely során megállapították, hogy a kínai állam túlzott mértékben támogatta a kínai autógyártók termelési láncait, ezzel kárt okozva az uniós autóipari szereplőknek. Az intézkedés és a kínai válaszlépések következtében az autóiparban az Egyesült Államok és Kína között 2017-óta tartó kereskedelmi háború egy újabb, Európával való front alakulhat ki. Emellett a kivetett védővám hátráltatja az Unió klímavédelmi célkitűzéseit és a legnagyobb európai autógyárakat is szankcionálja. Cikkünkben részletezzük, hogy miért sült el a visszájára az Unió protekcionista intézkedése, illetve bemutatjuk a kínai gyártású elektromos autók részesedését az európai gépjárműpiacon. A teljes cikk az Index GeoCompass rovata számára készült, és itt olvasható.
A Budapesti Corvinus Egyetem gazdaság- és pénzügy-matematikai elemző mesterképzés szak hallgatója.