Categories
OecoGlobus

2021 szeptemberében drámai mértékben csökkentek az európai autóeladások – a COVID-29 újabb mellékhatása

🚗 2021 szeptemberében az európai új autó eladások 25 százalékkal csökkentek, ugyanis a globális chiphiány végigfutott a teljes értékláncon és éreztette a hatását az autókereskedésekben is. Az European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) legfrissebb adatai szerint az új autó eladások száma 972 723 volt az EU-ban, az Egyesült Királyságban és az Európai Szabadkereskedelmi Társulás (EFTA) országaiban, amely 1995 óta a legalacsonyabb havi adatnak számít. A szervezet egyértelműen a félvezetők hiányát jelöli meg annak okaként, hogy a gyártósorokon megtorpant a termelés. A szeptemberi adatok még rosszabb képet festenek az iparág jövőjével kapcsolatban, amelyet egyébként is megtépázott az új típusú koronavírus-járvány. Sok kereskedés bezárt, vagy jelentős forgalomcsökkenéssel volt kénytelen szembenézni.

📉 Három egymást követő visszaesés után Európában az eladások már több hónapban csökkentek, mint növekedtek ebben az évben. Ugyan a 2021-es év elején a piaci elemzők még optimisták voltak, amikor az ACEA is nagyjából 10 százalékos forgalomnövekedést várt, ma már azonban egyértelmű tény, hogy éves szinten megfigyelhető lesz az eladások csökkenése. A legtöbb forgatókönyv szerint az idei év várhatóan nem fogja elhomályosítani a kétségbeejtően gyenge 2020-as eredményeket és a feltételezések szerint a beszerzési problémák még a következő évben is megmaradnak és továbbra is aláássák az alapvetően már jelentkező kereslet és az új autó eladások kapcsolatát.

🏭 Minden fontosabb európai piacon kétszámjegyű visszaesések voltak megfigyelhetők szeptemberben. Az Egyesült Királyságban 35 százalékos volt a csökkenés, Olaszországban 33 százalékos, Németországban 26 százalékos, míg Franciaországban 21 százalékos. A Volkswagen csoportnál, Európa legnagyobb autógyártójánál, az értékesítések 30 százalékkal estek vissza. Kimondottan nagy volt a zuhanás a Skodánál (40 százalék), Audinál (31 százalék), Volkswagennél (28 százalék), Seatnál (17 százalék).

Az Alfa Romeo esetében 47 százalékos, a Peugeot és Fiatnál pedig 36 százalékos visszaesés következett be. Az Opelnél 25, a Jeep-nél és a Citroen-nél 28, illetve 24 százalékos volt a visszaesés. A Renault csoportnál 24 százalékos csökkenés volt látható, melyből a Renaul 30 százalékot, a Dacia pedig 14 százalékot adott. A Toyota Motor esetében 18 százalékos csökkenés volt tapasztalható. A Mercedes-Benz-nél 50 százalékos, a BMW-nél pedig 17 százalékos volt a visszaesés. A Ford-nál pedig 46 százalékos mérséklődés volt megfigyelhető.

A Hyundai-Kia csoport, értékesítési szempontból Európa negyedik legnagyobbja, pozitív értelemben torzította az összesen 25 százalékos szeptemberi visszaesést, ugyanis 6,9 százalékos növekedést tudott produkálni. Ennek eredményeként a 2020 szeptemberében mért 7,8 százalékos piaci részesedését 11,1 százalékra tudta emelni. A Kia esetében 8,1 százalékos, míg a Hyundai esetében 5,7 százalékos bővülés volt látható.

😷 Eddig az autógyártók úgy próbálták menedzselni a kínálatoldalon jelentkező szűk keresztmetszeteket, hogy a leginkább jövedelmező modelljeiket kínálták és igyekeztek visszaszorítani a marketingjellegű kiadásaikat, így arra törekedtek, hogy legalább megtartsák a haszonkulcsaikat. Sajnos az autóipari beszállító vállalatok kevésbé voltak szerencsések és ők továbbra is komolyan megszenvedik a gyengélkedő autóipar nehézségeit.

👍Ha tetszett a poszt, kérjük, támogasson minket azzal, hogy kedveli vagy követi az Oeconomus oldalt. Naponta jövünk új tartalommal.

📲 Ez a korábbi írásunk is érdekelheti:

Hogyan lett a kelet-közép európai régió az egyik legnagyobb autógyártó, és érdemes-e ezzel komolyabban foglalkoznunk? – Oeconomus

📚 Érdekes sorrendre figyelhetünk fel akkor, ha az ezer főre jutó személygépkocsigyártás mutatóját vesszük górcső alá. A 2020-as adatok szerint első négy…Read More…

#autogyartas #europa #visszaeses #covid #chiphiany

Kutatási igazgató | Megjelent írások

Pásztor Szabolcs, habilitált egyetemi docens a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Közgazdasági és Nemzetközi Gazdasági Tanszékén. Korábban dolgozott a Magyar Nemzeti Banknál és a Magyar Bankszövetség tanácsadójaként is. Az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítványhoz 2020-ban csatlakozott. Oktatott már többek között Ausztrália, Kína, Belgium, Csehorság, Olaszország, Oroszország, Törökország, a Dél-afrikai Köztársaság, Kenya és Etiópia egyetemein. Fő kutatási területe a gazdasági és pénzügyi átalakulás a fejlődő országokban.

Iratkozzon fel hírlevelünkre