Categories
OecoFocus

Hatalmas akkumulátor gyártási beruházással Magyarország egyre jelentősebb szereplővé válik az elektromobilitásban

🚗 Magyarországon a járműipar az egyik legjelentősebb szektornak tekinthető, amely a feldolgozóiparon belül közel 30 százalékos részesedéssel rendelkezik. Hazánkban három nagy autógyártó cég is megtalálható. Esztergomban a Suzuki, Győrben az Audi, Kecskeméten pedig a Mercedes-Benz gyártja az személygépkocsikat. Ráadásul a BMW debreceni gyárának építése is folyamatban van. 2020-ban Kecskeméten elindult két, plug-in hibrid típusú modell gyártása, de az első, tisztán elektromos autó sorozatgyártásának kezdetét is már bejelentette a Mercedes-Benz. A Suzuki esetében a 2020-as termelés már több mint 65 százalékban hibrid modellből állt. Látható, hogy Magyarországon is egyre meghatározóbb a járműipar átalakulása, amely előmozdítja az elektromobilitás térnyerését. Az Európai Bizottság stratégiája is fokozza az elektromobilitás térnyerésének ütemét, hiszen 2030-ig legalább 30 millió kibocsátásmentes autó közlekedését akarják elérni Európában.

🔋Az elektromos autók egyik legfontosabb alkatrészének az akkumulátor számít, amely meghatározza a gépjármű hatótávolságát. A járműipar egyre dinamikusabban alakul át az elektromos meghajtásra, ezzel egyre nagyobb jelentősége lesz az akkumulátor gyártási kapacitások biztosításának. A dél-koreai SK Innovation először 2017-ben jelentette be, hogy Magyarországon létesít új, elektromos autók akkumulátor gyártására alkalmas üzemet Komáromban. A tervezett éves kapacitás 7,5 gigawattóra, amely nagyságrendileg 200-250 ezer elektromos meghajtású autó ellátásához elegendő. A beruházás 205 milliárd forintból valósult meg. Az SK Innovation komáromi üzemében 2020 első negyedévében indult meg a termelés. 2019 elején jelentették be, hogy Komáromban, az első beruházás keretében megvásárolt 43 hektáros telek közel 12 hektáros részén építik fel a második termelőegységet. A közel 240 milliárd forintos beruházással a komáromi gyár termelőkapacitása közel évi tíz GWh-val növekszik majd és várhatóan 2022-től kezdődhet el a termelés. A dél-koreai vállalat vezetése látva a globális autóipar elektromobilitási forradalmának dinamikáját, az építés alatt álló gyárépület éves gyártókapacitásának tízről 16 GWh-ra növelését is fontolóra vette 2020-ban.

🏭2021 év elején jelentették be, hogy az SK Innovation összesen több mint 680 milliárd forintból hazánkban építi fel a harmadik európai gyárát. A két komáromi egység után, a Fejér megyei Iváncsa városát választotta helyszínnek a vállalat, ahol így közel 2 500 új munkahely is létesül. Hatalmas beruházásnak minősül, mivel egyedül ennek a létesítménynek a termelőkapacitása éves szinten eléri majd a 30 GWh-t, amely nagyságrendileg 600 ezer autó előállításához elegendő. Szijjártó Péter 2021 január végén úgy jellemezte a beruházást, mint Magyarország történetének legnagyobb zöldmezős beruházását. A külügyi és külgazdasági miniszter a bejelentésekor érzékeltette, hogy a Tesla amerikai Gigafactory egy éves gyártókapacitása 35 GWh. A dél-koreai vállalat várakozása alapján csak az európai elektromosautó-piac az elkövetkezendő öt évben a jelenlegi méret hatszorosára fog növekedni, elérve a 256 GWh-t.

⭐Hazánkban a Samsung SDI is rendelkezik jelentősebb mértékű akkumulátor gyártási kapacitással, ráadásul az SK Innovation-höz hasonlóan meglehetősen dinamikusan bővíti a magyarországi kapacitásait. A Samsung SDI 2016-ban kezdte meg gyárának felépítését Gödön. A beruházás első fázisában az éves 0,2-0,5 GWh kapacitást alakította ki a vállalat, amelyet jelenleg további két fázissal egészíti ki. Mindhárom beruházási ütem megvalósulásakor, egyedül a gödi gyáregység évi 40 GWh kapacitással fog tudni hozzájárulni a magyarországi akkumulátor-gyártáshoz. Az SK Innovation és a Samsung SDI mellett a GS Yuasa, illetve Inzi Controls is létesített már akkumulátor gyártó kapacitást hazánkban. Magyarország összesített akkumulátor termelőkapacitása a jelen állás szerint ennek köszönhetően 2025-re eléri az évi 90 gigawattórát. Mindezek tükrében elmondható, hogy Magyarország egyre meghatározóbb szerepet tölt be az európai akkumulátorgyártás életében.

🇵🇱 Az LG Energy Solutions még 2017-ben jelentette be, hogy Wroclaw városa mellett építi fel első gyártóegységét, amely a kezdetekben éves szinten 100 ezer akkumulátor gyártással (négy GWh kapacitással) rendelkezett. Az évek során több ütemben fejlesztették a termelést és ennek is köszönhetően Lengyelország vált Európa vezető akkumulátor gyártó országává.  2021 év elején az LG Energy Solutions bejelentette a beruházás negyedik ütemét, amelynek eredményeképpen az éves termelési kapacitás eléri a 100 GWh-t. Összesen a wroclaw-i beruházás összértéke így megközelíti majd a 1 110 milliárd forintos értéket és tíz ezer embernek fog munkát biztosítani. A bővítésnek köszönhetően Wroclawból éves szinten egymillió elektromos gépjárművet tudnak majd ellátni akkumulátorral. A 2022 év végiéig elkészülő beruházással elért gyártási kapacitással, így a világ legnagyobb akkumulátor gyárának fog számítani, amely egymaga képes lenne az Európában jelentkező igény 60 százalékának a kielégítésére. Jelenleg még Kínában, Csinghaj-ban található a világ legnagyobb gyártóegysége, amelyet a BYD birtokol és éves szinten 60 GWh kapacitással üzemel.

👍 Ha tetszett a poszt, kérjük, támogasson minket azzal, hogy kedveli vagy követi az Oeconomus oldalt. Naponta jövünk új tartalommal.

📲 Ez a korábbi írásunk is érdekelheti:

http://www.oeconomus.hu/oecofocus/magyarorszagon-2020-ban-mar-37-millio-felnott-preferalta-az-elektronikus-vasarlast/

#Elektromobilitas #Akkumulator #Gyartas #Magyarorszag

Zsófia Németh
Külső junior kutató | Megjelent írások

Iratkozzon fel hírlevelünkre