🥤Az ukrajnai háborús konfliktus kitörését követően számos globális vállalat kivonult Oroszországból. Így tett többek között az amerikai McDonald’s is, amely a világ legkiterjedtebb és legnagyobb gyorsétteremlánca. A hátrahagyott csaknem 900 üzlethelység azonban nem maradt sokáig kihasználatlan: Oroszország saját étteremhálózat létrehozásával igyekszik pótolni a McDonald’s kínálatát. Rövid cikkünkben ezt a folyamatot járjuk körbe.

📜Az első orosz McDonald’s 1990-ben nyitott meg a moszkvai Puskin téren. Sokan a nyugvópontra jutó nyugat-kelet szembenállás, a hidegháború végének jelképeként tekintettek rá. Az oroszok milliói számára kitörölhetetlen emlék az órákig várakozók hosszú sora, akik közül többen még talán ma is őrizik az első sajtburgerük csomagolását az otthonaikban. Hasonlóképpen szimbolikus üzenetet hordoz a Vkuszno-i tocska (szabadfordításban: Finom és pont) megnyitásának dátuma is. Az országban 2022. június 12-én ünneplik az orosz függetlenség napját. Az étteremlánc egyelőre korlátozott kínálattal, több, mint 50 helyen várja vendégeit. A tervek szerint a nyár végére mintegy 850 üzlet nyílik majd meg. A kínált termékek teljes palettája egyelőre még ismeretlen, annyit azonban biztosan tudhatunk, hogy a McDonald’s-ra klasszikusan jellemző ételek közül jó néhány nem lesz majd kapható, így a Big Mac, valamint a McFlury sem. Mindazonáltal Oleg Parojev, a Vkuszno-i tocska vezérigazgatója, kijelentette: „Méltóképpen pótolják majd a kieső termékeket”. Ezt az elhatározást támasztja alá az is, hogy Parojev állítása szerint csaknem a teljes beszállítói láncot sikerült megőrizniük, a foglalkoztatott 62 ezer emberrel egyetemben. A működésben tehát véleménye szerint nem lesznek fennakadások.

🍔Ami az árazást illeti, a Vkuszno-i tocska némiképpen olcsóbbnak mondható, mint a McDonald’s volt. Figyelemre méltó továbbá a vállalat üzletpolitikája: régiónként eltérő, területspecifikus kínálat bevezetését ígérik. Alkohol árusítására továbbra sem kerül majd sor. A modell tehát több ponton „támaszkodik” a McDonald’s által 32 évig alkalmazotthoz, viszont igyekszik elkerülni a komolyabb hasonlóságokat. Ezzel együtt az étlap ez idáig ismert tételei lényegében a már megszokott fogásokat takarják; igaz, az elnevezés érthető okokból kifolyólag megváltozott. A Filet-O Fish a jövőben szimplán Fish Burger néven lesz forgalomban.  A Vkuszno-i tocska megnyitása eloszlatott egy gyorsan terjedő álhírt is, mely szerint a McDonald’s titokban visszatért Oroszországba és már számos üzletben ismételten kiszolgálja vendégeit. A kivonulás kapcsán megemlítendő még, hogy a cég nagyjából 1,2-1,4 milliárd dolláros (hozzávetőlegesen 453–528 milliárd forint) egyszeri veszteséget szenvedett.

👍Ha tetszett a poszt, kérjük, támogasson minket azzal, hogy kedveli vagy követi az Oeconomus oldalt. Naponta jövünk új tartalommal.

📲 Ez a korábbi írásunk is érdekelheti:

#oroszorszag #mcdonalds #vkusznoitocska #haboru