💸🇭🇺 2022-ben éves szinten a KSH közlése szerint 14,5%-kal emelkedtek Magyarországon a fogyasztói árak. Ezzel kapcsolatban megvizsgáltuk, mennyit is ért a hazai átlagfizetés 2022-ben, azaz egyes termékekből és szolgáltatásokból többet, kevesebbet vagy ugyanannyit lehetett vásárolni a tavalyi évben, mint 2021-ben.

👛A KSH adatai alapján Magyarországon 2021-ben a havi nettó átlagkereset 291 812 forint volt. Továbbá a legutolsó adatközlés szerint 2022. január–október között a nettó átlagkereset a kedvezményeket is figyelembe véve 347 500 forintot tett ki. Ez utóbbi adatot vetítjük ki 2022 egészére adatközlés hiányában. Ezek alapján a nettó átlagkereset 2021-ről 2022-re 19%-kal emelkedett.

🛒A KSH által meghatározott termékcsoportok mindegyikéből egy-egy tipikus árut választottunk ki elemzésünkben. E termékeknél azt vizsgáltuk, hogy ha adott évben egy magyar ember, aki átlagkeresetet visz haza, és a teljes fizetéséből kizárólag azt az egy terméket vásárolja a hónapban, azaz minden fizetését arra az egy termékre költi, mennyit tudott vásárolni belőle 2021-ben és 2022-ben. Hasonló módon egy kiválasztott szolgáltatásra is elvégeztük ezt a számítást.

🛍️Továbbá egy másik módszert is alkalmaztunk, hogy szemléltetni tudjuk az infláció hatását a háztartások pénztárcájára nézve. Eszerint megnéztük, hogy adott egységnyi (darab, kilogramm, köbméter stb.) termék megvásárlása vagy szolgáltatás igénybevétele a fizetés hány százalékát tette ki 2021-ben és 2022-ben.

🔍Ahogy a lenti infografikán látható, két csoportba sorolhatóak a termékek és szolgáltatások:

  1. Bizonyos termékek és szolgáltatások ára jobban nőtt, mint az átlagkereset, így azokból 2022-ben kevesebbet tudtunk vásárolni, mint 2021-ben. Másként megfogalmazva, ugyanakkora mennyiségű termékre (és szolgáltatásra) a fizetésünk nagyobb hányadát kellett odaadni. Ide sorolható a tojás (élelmiszerek kategóriából), a vezetékes gáz (háztartási energia kategóriából), a mosópor ( egyéb cikkek, üzemanyagok kategóriából), ill. a parkolás (szolgáltatásokból). E termékek és szolgáltatás esetében csökkent a fogyasztási színvonal.
  2. Más termékeknél ugyanakkor az átlagkereset emelkedése le tudta követni az árak emelkedését, ezáltal fenntartható maradt a fogyasztási színvonal. Így például férfiingből (ruházkodási cikkek kategóriából) és gáztűzhelyből (tartós fogyasztási cikkek kategóriából) hasonló mennyiséget vásárolhattunk az átlagbérből 2021-ben és 2022-ben.

💡Fontos ezeknél a kiragadott példáknál figyelembe venni, hogy adott termékkategórián belül (élelmiszerek, tartós fogysaztási cikkek stb.) egyes termékek ára eltérően alakulhatott, mint ahogy az általunk bemutatott egy-egy példa szemlélteti. Tehát nem érdemes általános következtetéseket levonni a bemutatott termékek és szolgáltatás áraiból a többire vonatkozóan, viszont jó iránymutatásul szolgálhatnak.

 

📲 Ez a korábbi írásunk is érdekelheti:

Senior elemző | Megjelent írások

Erdélyi Dóra makroökonómiai elemző. A Budapesti Corvinus Egyetemen diplomázott közgazdasági elemző mesterszakon. Korábban makroökonómiai elemzőként dolgozott a Magyar Kereskedelmi Banknál, mely a magyar bankrendszer egyik legrégebbi és legmeghatározóbb kereskedelmi bankja. 2022. szeptembere óta az Oeconomus senior elemzője.