Categories
OecoGlobus

Továbbra is a hazai lakosság tankolhat a legolcsóbban az Európai Unióban

🇪🇺 Európai uniós összehasonlításban Magyarországon kerül a legkevesebbe a benzin a kiskereskedelmi forgalomban. Teljes európai összehasonlításban pedig csupán Belaruszban és Oroszországban olcsóbb az üzemanyag, mint hazánkban. A ranglétra másik felén Finnország, majd Dánia és Görögország található, ahol jelenleg a legdrágább a tankolás. Míg Európa egészét vizsgálva, Norvégiában a legmagasabbak az árak.

🛢 A környező országok közül Lengyelországban ötödével, Szlovéniában közel negyedével, Horvátországban, Szlovákiában és Ausztriában 43 és 44%-kal drágább a benzin, miközben Csehországban közel 50%-kal magasabb a termék ára. Németországban ennél is nagyobb az árkülönbség, majdnem kétharmadával többe kerül a benzin ára, így az literenként meghaladja a 2 eurót.

🇭🇺 Magyarországon 2021 novembere óta van érvényben árstop, a 95-ös oktánszámú benzin és a dízel árát is 480 forintban maximálta a kormány. A rendeletet eddig két ízben hosszabbították meg, mivel annak hatálya februárban illetve májusban lejárt volna. Eközben az üzemanyagok világpiaci ára nem mérséklődött. A korábban globálisan jelentkező alapanyaghiányt, illetve kereslet-kínálati súrlódásokat a 2022 februárjában kitört orosz-ukrán háború súlyosbította. Így a kiskereskedelmi árstop mellett a kormány a nagykereskedelmi forgalom esetében szintén ársapkát vezetett be 2022 február végével, ami mellett jövedéki adót is csökkentették 5-5 forint/liter mértékben a benzinnél és a gázolajnál. Annak érdekében, hogy a fokozott árnyomás továbbra se érintse hátrányosan a hazai lakosságot, és a rájuk vonatkozó árstop fenntartható legyen, 2022 márciusában engedélyezte a piaci árazás visszavezetését a 7,5 tonna feletti járművek, illetve a 3,5 tonna feletti külföldi járművek esetében. Majd májusban a kormány ismét meghosszabbította az árstopot, azonban ennek hatálya már csupán a magyar állampolgárokra terjed ki, a külföldiekre nem. Így megszűnhet az ún. üzemanyag-turizmus, amely már veszélyeztette a hazai ellátásbiztonságot. További intézkedések bevezetésére is sor került a lakosság terheinek csökkentésé, amelynek keretében egyes ágazatok esetében azok többletnyereségére különadókat vezetett be, amelyek bevételei a rezsi- és honvédelmi alapba kerülnek. E lépések alkalmasak lehetnek a lakosságot védő intézkedések fenntartására.

🖩 Az inflációs nyomás Európa egészében magas szinteken alakul. A hazai árstopok ugyanakkor képesek csökkenteni annak mértékét, 5%-ponttal tompíthatták, Gulyás Gergely a Miniszterelnökséget vezető miniszter tájékoztatása szerint. A hazai infláció áprilisban 9,5% volt, míg Szlovákiában 11,8%, Lengyelországban 12,4% és Csehországban 14,2% volt. Eközben a legnagyobb inflációs dinamika két eurózóna tagállamban, Litvániában (16,6%) és Észtországban (19,1%) volt tapasztalható ebben az időszakban.

💾 Az eredeti cikk itt és itt olvasható.

📲 Ez a korábbi írásunk is érdekelheti:

https://www.oeconomus.hu/oecogram/a-benzin-ara-az-atlagos-netto-keresethez-viszonyitva/

#koolaj #szallitas #inflacio #Magyarország #Europa #EU #Oroszukrankonfliktus #benzinar #emelkedes #covid #arbefagyasztas #arstop

Senior kutató | Megjelent írások

Németh Viktória makroökonómiai elemző és külpolitikai szakértő. A Budapesti Corvinus Egyetemen diplomázott nemzetközi tanulmányok szakon, majd a Pécsi Tudományegyetemen szerzett doktori fokozatot geopolitika szakirányon. Korábban makroökonómiai elemzőként dolgozott a Nemzetgazdasági Minisztériumnál, a Magyar Nemzeti Banknál és az MKB-nál, mely a magyar bankrendszer egyik legrégebbi és legmeghatározóbb kereskedelmi bankja.

Iratkozzon fel hírlevelünkre