Categories
OecoGlobus

Körkép az Európai uniós benzinárakról

🚗 Az új típusú koronavírus-járvány első hónapjaiban meredeken visszaesetett a kőolaj világpiaci ára és kereslete, melynek hatására hazánkban közel 100 forinttal lett olcsóbb az üzemanyag és a töltőállomásokon akár 300 forint alatt is lehetett tankolni. A világgazdaság újraindulásával és az egyes gazdaságok fokozatos újjáéledésével növekedésnek indult a kereslet is, és számos egyéb tényező miatt növekedésnek indult a kőolaj világpiaci ára. 2021 októberében többéves csúcsokra emelkedtek az árak. Egyelőre nincs jele a nagy gazdaságokat sújtó energiaválságnak, ráadásul a jelenlegi környezetet az olajkitermelők visszafogott kínálata jellemzi. Októberben az északi-tengeri Brent ára decemberi szállításra hároméves csúcsra (84,26 dollár) emelkedett. A West Texas Intermediate (WTI) napi maximuma 81,56 dollár volt, amely 2014 óta nem látott magasságokat jelent. Ezen nemzetközi környezet tükrében érdekes lehet annak áttekintése, hogy vajon az európai fogyasztóknak milyen benzinárakkal kell szembenézniük és mennyire fizetünk mi magyarok sokat a benzinkutaknál.

📉 2021. október 25-én az Európai Bizottság adatai szerint Magyarországon 496,9 forint volt az átlagos üzemanyagár. Mindez azt jelenti, hogy a magyar kutaknál 1,36 euróba került egy liter 95-ös oktánszámú üzemanyag. Az eurózóna átlaga 1,7 euró volt, míg a 27 tagországot számláló Európai Unióban az átlag 1,64 euró. A legtöbbet a holland fogyasztók hagyják a kutaknál, ott ugyanis egy liter benzin 1,97 euróba kerül, ezt követően Dánia következik 1,82 euróval. Svédországban 1,78 euró az üzemanyag literenkénti egységára. A legolcsóbban Bulgáriában, Lengyelországban, Romániában tankolhatunk. Ezekben az országokban rendre 1,19; 1,28; 1,28 euró a benzin ára. A környező országokban jellemzően többet kell fizetniük az autósoknak a kutaknál. Ausztriában 1,4 eurót, Szlovéniában 1,38 eurót, Szlovákiában 1,5 eurót. A V4-es Csehországban 1,42 euró az üzemanyag egységára. Az adatokból azt láthatjuk, hogy európai összehasonlításban nem kiemelkedően magas hazánkban a benzinár.

Mindezek ellenére egyre több országban, így Magyarországon is szóba kerül az üzemanyag árának befagyasztása. Horvátországban ez már meg is lépték, és egy hónapra rögzítették a benzin árát. A gázolaj és a benzin ára így 11,1 és 11 kuna lesz a horvát kutaknál. Magyarországon pedig a kormányfő utalt arra, hogy ugyan az üzemanyag árak befagyasztása túl drasztikus lépés, ennek lehetősége azonban nem zárható ki. Érdemes ennek kapcsán hangsúlyozni, hogy bármelyik ország lépje is meg, az árbefagyasztást mindig árgus szemekkel kíséri az Európai Unió. Abban az esetben például, ha túl korán indul el az árbefagyasztás, és az EU-s döntéshozatal csak ideiglenesen engedi meg, akkor az árbefagyasztást egy hónap után fel kell függeszteni.

👍Ha tetszett a poszt, kérjük, támogasson minket azzal, hogy kedveli vagy követi az Oeconomus oldalt. Naponta jövünk új tartalommal.

📲 Ez a korábbi írásunk is érdekelheti:

https://www.oeconomus.hu/oecoglobus/meredeken-emelkedik-a-legfontosabb-energiaforrasok-ara-europaban/

#benzinar #europa #emelkedes #covid #arbefagyasztas

Kutatási igazgató | Megjelent írások

Pásztor Szabolcs, habilitált egyetemi docens a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Közgazdasági és Nemzetközi Gazdasági Tanszékén. Korábban dolgozott a Magyar Nemzeti Banknál és a Magyar Bankszövetség tanácsadójaként is. Az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítványhoz 2020-ban csatlakozott. Oktatott már többek között Ausztrália, Kína, Belgium, Csehorság, Olaszország, Oroszország, Törökország, a Dél-afrikai Köztársaság, Kenya és Etiópia egyetemein. Fő kutatási területe a gazdasági és pénzügyi átalakulás a fejlődő országokban.

Iratkozzon fel hírlevelünkre