Categories
OecoFocus

Lakástámogatások és társadalmi célok a térségben – magyar nézőpontból

Elemzésünkben tizenegy – korábban a volt szocialista blokk országágaihoz tartozó – ország (Magyarország, Bulgária, Észtország, Horvátország, Csehország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Románia, Szlovákia, Szlovénia) lakásépítési programjait vizsgáljuk, Magyarország kiterjedt állami támogatási rendszerét referencia-pontként használva. A magyar modell, amely – a legújabb fix kamatozású Otthon Start Program kivételével – súlyozottan gyermekvállaláshoz kötött támogatásokat (csok, babaváró), kedvezményes kamatozású hiteleket és munkahelyi juttatásokat kombinál, egyedülálló komplexitást mutat a régióban. Elemzésünk eredményei alapján a vizsgált országok eltérő mértékben alkalmaznak a magyar modellhez hasonló elemeket, különös tekintettel a családpolitikai motivációkra és a generációs támogatásokra.

Bevezetés

Magyarország lakáspolitikai rendszere a közép-kelet-európai régióban kiemelkedő összetettséget és állami elköteleződést mutat. A 2015 óta működő csok-program, a 2019-ben indított babaváró hitel, valamint a 2025-ben bevezetett új támogatási elemek (Otthon Start program, cafetéria lakhatási támogatási elemek) együttesen egy átfogó lakáspolitikai ökoszisztémát alkotnak, amelyeket évi több száz milliárd forintos ráfordítással támogat a költségvetés. Elemzésünkben megvizsgáljuk, hogy a volt szovjet szocialista blokk országágaihoz tartozó országok mennyiben követik, vagy térnek el a magyar modell elemeitől, különös tekintettel a társadalompolitikai megfontolásokra. Azt vizsgáljuk, hogy a magyar családpolitikai fókusz, a gyermekvállaláshoz kötött támogatások és a generációs dimenziók milyen mértékben jelennek meg ezen országok lakáspolitikai gyakorlatában.

Módszertan

Kiindulópontunk Magyarország lakáspolitikai rendszerének részletes elemzése, amely magában foglalja a csokot (2015-2024), a babaváró hitelt (260.000+ igénybe vevő, 2 538 milliárd Ft), az Otthon Start Programot (fix 3 százalék kamat), valamint a 2025-ös új támogatási elemeket. A hazai lakáspolitikai rendszert ezt követően referenciapontként állítva hasonlítjuk össze Bulgária, Észtország, Horvátország, Csehország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Románia, Szlovákia és Szlovénia lakáspolitikájával Az adatgyűjtés során hivatalos kormányzati dokumentumok, EU-s források felhasználási tervei, valamint a vizsgált országokról készített saját lakáspiaci országprofiljaink kerültek feldolgozásra.

A magyar modell jellemzői

Finanszírozási volumen és komplexitás

Magyarország lakáspolitikai rendszere a régió egyik legösszetettebb és legnagyobb volumenű konstrukciója, amely több pillérre épül. Az alapját a 2015 és 2024 között működő csok adta, amely a gyermekvállaláshoz kötött támogatások révén vált meghatározóvá. Ezt egészítette ki a babaváró hitel, amely 2019 és 2025 között több mint 260 ezer család számára biztosított forrást, összesen 2 538 milliárd forintos kerettel.

A 2024-ben elindított Lakás-tőkeprogram 300 milliárd forintos keretéből eddig már több mint 200 milliárd forintot fizettek ki, míg a 2025-ben induló Otthon Start Program fix 3 százalékos kamattal és akár 50 millió forintos hitelkerettel kínál új lehetőséget a lakásvásárlóknak. A rendszer szerves részét képezik a kiegészítő eszközök is, amelyek tovább szélesítik a támogatási formák körét. Ide tartozik a havi 150 ezer forintos cafeteria-támogatás, a SZÉP-kártya lakáscélú felhasználásának bővítése, valamint az önkéntes nyugdíjpénztári megtakarítások lakáscélú bevonhatósága. Emellett a közeljövőben az állami alkalmazottak számára is elérhetővé válik egy új lehetőség: évi 1 millió forintos keretösszeg használható majd fel lakásvásárlásra vagy lakáshitel törlesztésére.

Társadalompolitikai megfontolások

A magyar modell három meghatározó társadalompolitikai cél köré épül.

  1. Az első pillért a családpolitikai megközelítés adja, amelyben a támogatások középpontjában a gyermekvállaláshoz kötött ösztönzők állnak.
  2. A második hangsúlyos elem a generációs támogatás, amely kifejezetten a 35 év alatti munkavállalók helyzetét igyekszik javítani célzott intézkedésekkel.
  3. A harmadik dimenzió a területi fókusz, amely az 5000 főnél kisebb lélekszámú településeken indított Vidéki Otthonfelújítási program révén jelenik meg.

A vizsgált országok besorolása a magyar modellhez képest

Magyar típusú aktív állami szerepvállalás komplex családpolitikai fókusszal:

Lengyelország mutatja a legnagyobb hasonlóságot a magyar modellhez. A Családi lakáshitel program gyermekszám alapján fokozódó támogatást nyújt (második gyermek: 20 000 PLN, harmadik: 60 000 PLN adósságelengedés), amely strukturálisan hasonlít a magyar csok logikájához. A 2025-től induló „Kulcs a lakáshoz” program évi 15 000 szociális lakás célkitűzése ugyanakkor túlmutat a magyar modell orientációján. Szlovénia az állami finanszírozási elköteleződés és hosszú távú tervezés tekintetében mutat hasonlóságot a magyar modellhez, azonban strukturálisan eltérő megközelítést alkalmaz. Az SSRS Szlovénia állami lakásügynöksége 1991 óta működik, saját bérlakásokat üzemeltet és önkormányzatoknak nyújt hiteleket, valamint 2025-2035 között évi 100 millió euróval 20 000 új lakás építését támogatja, ami bérlakás-központú filozófiát képvisel a magyar tulajdonszerzés-támogatási modellel szemben. A 2022-ben indított ifjúsági lakóközösségek (109 lakással induló, 3 éves időben korlátozott bérleti program mentorálással) koncepciója innovatív elemeket tartalmaz, azonban a rövid időtartam és a korlátozott volumen miatt csak részlegesen illeszthető a magyar hosszú távú tulajdonszerzés-támogatási modellhez.

Részlegesen magyar típusú elemekkel rendelkező országok:

Horvátország a magyar modell bizonyos elemeit követi, különösen a fiatalok támogatása terén. A 45 év alatti elsőlakás-vásárlók 30-50 százalékos törlesztőrészlet-átvállalása (SSK program) hasonló a magyar generációs fókuszhoz, azonban nem kapcsolódik explicit módon gyermekvállaláshoz. A 2025-től bevezetett 5 százalékos áfa-visszatérítés a magyar otthonfelújítási támogatásokhoz hasonló logikát követ. Litvánia területi és generációs elemeket kombinál, ami részben megfelel a magyar vidéki fókusznak. A 36 év alatti családok támogatása és a vidéki területek preferálása (2018-as törvény) a magyar modell területi dimenzióját tükrözi, azonban hiányzik a gyermekvállaláshoz kötött differenciálás. Románia garanciaalapú rendszere, a Prima Casă/Noua Casă (az igénylő által felvett hitel meghatározott százalékának visszafizetésre vonatkozó állami garancia) funkcionálisan hasonló a magyar Otthon Start programhoz, azonban jelentősen szűkebb támogatási spektrummal. A 2025-ös 50 százalékos költségvetés-csökkentés ellentétes a magyar modell bővülő tendenciájával. Az ANL (Nemzeti Lakásügynökség) programok közül a fiataloknak szánt bérlakások (35 év alatt) generációs fókusza hasonló a magyar megközelítéshez.

Magyar modellel ellentétes, vagy eltérő megközelítések:

Lettország és Szlovákia a közszféra dolgozóinak támogatására fókuszálnak, ami eltér a magyar családpolitikai prioritástól. A lett „Bérlakások lett szakembereknek” program és a szlovák bérlakásprogram 40 százalékos közszféra-orientációja szektor-specifikus megközelítést képvisel. Észtország minimális állami szerepvállalással (KredEx Guarantee hitelgarancia) a magyar modell ellentétét képviseli. A 10 százalékos (többgyermekeseknél 5 százalékos) önrész támogatás volumene elmarad a magyar támogatási intenzitástól. Bulgária piaci alapú filozófiája pedig szöges ellentétben áll a magyar aktív állami beavatkozással. Az energiahatékonysági programok kivételével nincsenek jelentős lakástámogatási rendszerek.

A társadalompolitikai megfontolások összehasonlítása

Családpolitikai dimenzióban a magyar modell gyermekvállaláshoz kötött támogatási rendszere egyedülálló a régióban. Lengyelország részlegesen követi ezt a logikát, azonban más országok esetében a családpolitikai motiváció kevésbé explicit. A magyar csok és babaváró kombináció által teremtett „gyermekvállalási ösztönzés” nem található meg ilyen integrált formában sehol máshol a régióban. A generációs politika viszonylatában a 35 év alatti korosztály támogatása (magyar Cafetéria program) több országban megjelenik, de eltérő formákban. Románia 35 éves, Horvátország 45 éves, Litvánia 36 éves korhatárt alkalmaz. A magyar modell ugyanakkor egyedülálló abban, hogy a generációs támogatást munkahelyi juttatási rendszerrel is kiegészíti. A területi politika tekintetében a magyar vidéki fókusz (Vidéki Otthonfelújítási Program 5000 fő alatt) hasonló elemeket mutat a litván és lett területi korlátozásokkal, azonban a magyar megközelítés támogatási jellegű, míg a balti országok kizáró mechanizmusokat (például fővárosi ingatlanépítés, vagy vásárlás kizárása) alkalmaznak.

Finanszírozási modellek összehasonlítása

A volumen összehasonlítása

A magyar lakáspolitikai költségvetés nagyságrendileg kiemelkedik a térség országai közül, mivel a legtöbb szomszédos állam ráfordításait többszörösen meghaladja. A 2025–2026-os időszakban a kormányzat közel 900 milliárd forintot fordít a megfizethető lakhatás támogatására. Ennek fő elemei közé tartozik a babaváró program, amely 2 538 milliárd forintnyi forrást jelent, valamint a lakás-tőkeprogram 300 milliárd forintos kerettel. Ezzel szemben a régiós példák jóval szerényebb nagyságrendet mutatnak, Szlovéniában évente 100 millió eurót (mintegy 40 milliárd forintot) terveznek lakhatási célokra, Lengyelországban 2025-ben 2,5 milliárd zloty (kb. 150 milliárd forint) áll rendelkezésre, Csehországban évente 2 milliárd cseh korona (kb. 25 milliárd forint), míg Románia 2025-ben 500 millió lejt (mintegy 35 milliárd forintot) irányoz elő, ráadásul csökkenő tendenciával. Lettországban a lakhatási források nagysága 42,9 millió euró, ami körülbelül 17 milliárd forintnak felel meg. Mindezek alapján a magyar modell finanszírozási volumene ötszörösen, de esetenként akár hússzorosan is meghaladja a térség más országainak lakáspolitikai ráfordításait. Külön figyelemre méltó elem, hogy a programban 105,2 milliárd forintnyi önkéntes nyugdíjpénztári megtakarítás lakáscélú felhasználására is lehetőség nyílik.

Finanszírozási struktúra

A magyar modell állami költségvetési dominanciája egyedülálló. Míg más országok jelentősen támaszkodnak EU-forrásokra (Lettország, Észtország, Románia NRRP-függősége), Magyarország elsősorban nemzeti forrásokból finanszírozza programjait.

Az ábra itt hivatkozható: https://www.datawrapper.de/_/6N0LW/?v=3

A magyar modell egyedülállósága

Finanszírozási fenntarthatóság és hatékonysági szempontból a magyar lakáspolitikai modell jelentős költségvetési elköteleződése szükségessé teszi a folyamatos hatékonysági vizsgálatokat. A babaváró program 2 538 milliárd forintos volumene mellett kiemelt kérdés, hogy a támogatások ténylegesen mennyiben járulnak hozzá a gyermekvállalási kedv növekedéséhez és a lakáspiaci stabilitás megőrzéséhez. A régiós tapasztalatok – például a horvátországi árfelhajtó hatások, vagy a romániai támogatáscsökkentés – azt mutatják, hogy az optimális egyensúly megtalálása a támogatási intenzitás és a piaci folyamatok között kulcsfontosságú. E szempont a lakás-tőkeprogram 300 milliárd forintos keretével összefüggésben különösen hangsúlyossá válik.

A társadalmi kohézió és területi egyenlőtlenségek mérséklése szempontjából a Vidéki Otthonfelújítási Program – amely az 5000 főnél kisebb településeken valósul meg – a területi kiegyenlítés irányába mutat. Ez a megközelítés hasonlóságot mutat a litván gyakorlatokkal, ugyanakkor a magyar modell sajátossága, hogy a támogatás nem kizáró jelleggel működik, ami társadalmilag szélesebb körben elfogadhatóvá teszi.

Az EU-s integráció és nemzeti autonómia szempontjából a magyar modell egyik markáns jellemzője, hogy elsősorban hazai forrásokra támaszkodik, szemben a régió több országának részbeni EU-finanszírozási függőségével. Ez a gyakorlat nagyobb költségvetési autonómiát biztosít, ugyanakkor komoly kihívásokat is hordoz a fenntarthatóság szempontjából. A szlovén SSRS-modell, amelyet az Európa Tanács Fejlesztési Bankjának forrásai egészítenek ki, hasznos tanulságokkal szolgálhat a magyar finanszírozási szerkezet diverzifikálása érdekében.

Megállapítható, hogy Magyarország lakáspolitikai rendszere mind összetettségében, mind finanszírozási volumenében kiemelkedik a régió országai közül. A gyermekvállaláshoz kötött támogatások (csok, babaváró) olyan integrált családpolitikai megközelítést képviselnek, amely másutt ebben a formában nem létezik. A modell egyedisége több pilléren nyugszik, egyrészt a családpolitika és a lakáspolitika tudatos összekapcsolása teremti meg azt az alapot, amely a gyermekvállalást és az otthonteremtést egymást erősítő folyamatként kezeli. Másrészt a generációs támogatások munkahelyi juttatásokkal történő kiegészítése a fiatal munkavállalók számára közvetlen, azonnal érzékelhető előnyöket biztosít. Harmadrészt a kormányzat rendkívüli mértékű pénzügyi elköteleződése adja azt a hátteret, amely a programokat nagyságrendileg is a térség fölé emeli. E három tényező együttesen nem pusztán egy lakáspolitikai eszköztárat alkot, hanem egy olyan holisztikus megközelítést, amely egyszerre szolgál társadalompolitikai, demográfiai és gazdasági célokat.

vezető kutató |  Megjelent írások

Közpolitika és integritás, ezen belül államháztartási gazdálkodás és ellenőrzés, rendvédelem és központi közigazgatás, compliance.

Összegzés

Elemzésünkben tizenegy – korábban a volt szocialista blokk országágaihoz tartozó ország – Magyarország, Bulgária, Észtország, Horvátország, Csehország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Románia, Szlovákia, Szlovénia) lakásépítési programjait vizsgáljuk, Magyarország kiterjedt állami támogatási rendszerét referencia-pontként használva. A magyar modell, amely – a legújabb fix kamatozású Otthon Start Program kivételével – súlyozottan gyermekvállaláshoz kötött támogatásokat (CSOK, Babaváró), kedvezményes kamatozású hiteleket és munkahelyi juttatásokat kombinál – egyedülálló komplexitást mutat a régióban. Elemzésünk eredményei alapján a vizsgált országok eltérő mértékben alkalmaznak a magyar modellhez hasonló elemeket, különös tekintettel a családpolitikai motivációkra és a generációs támogatásokra.

Felhasznált források:

Iratkozzon fel hírlevelünkre