Categories
OecoGlobus

Sorra térnek vissza az évtizedekkel ezelőtt eltűnt termékek

🔙 Az akkoriban forradalmian új, digitális technika az 1980-as években kezdte átvenni az analóg technika helyét, amely addig évtizedekig egyeduralkodó volt. A digitális megoldásokat alkalmazó termékek korszerűbbek, kisebb helyigényűek, hatékonyabbak, tartósabbak és olcsóbbak voltak, így közel két évtized alatt teljesen kiszorították a hagyományos elődjeiket. Ilyen árucikk volt többek között a CD, VHS kazetta, magnókazetta, bakelit lemez és az azonnal előhívható fényképek. Az átalakult fogyasztási szokások miatt számos vállalat szűnt meg, illetve ment csődbe. Ezzel szemben az időben alkalmazkodó, piaci rést hamar felfedező cégek jelentősen növekedhettek. Az elmúlt években ezek az évtizedekkel ezelőtt kifutott termékek kereslete feltámadt. A termékek újbóli gyártása kezdetben költséges, de a ritkaságuk miatti magas ár erre kompenzáció lehet.

❓ A visszatérés oka a millenniumi (80-as 90-es években születettek) és korábbi generációknál keresendő, ugyanis ezek a korosztályok még a korábbi fogyasztási környezetben szocializálódtak, így a mára elavulttá vált termékek használatában is jártasak. Emiatt nosztalgikusan tekintenek ezen termékekre. Kiemelkedő az ezredforduló környékén született korosztály, akik a két technológiai korszak határán, az átmenetben nőttek fel, így már a modern eszközök használata is természetes számukra, és jelentősen eltérő fogyasztási szokásokkal rendelkeznek. Körükben elterjedt szubkultúrákban vált divatossá a régi termékek újbóli használata. A marketinges szakma ki is használja ezt a jelenséget, megteremtve az igényt rájuk, a sok szempontból hasznosabb, olcsóbb, funkciógazdagabb és korszerűbb termékekkel szemben.

🎛️ A bakelitlemezek az 1930-as években terjedtek el széleskörűen, majd értékesítésük az 1950-es években volt csúcsponton. A könnyebb zenehallgatást lehetővé tevő mágneses szalagos kazetták megjelenésével gyorsan eltűntek a piacról a 60-as 70-es években. A hanglemezek értékesítési száma az elmúlt 16 évben folyamatosan nőtt, egyedül tavaly a 2020-as szint közel másfélszeresére. A 2006-ban eladott darabszám 45-szörösét értékesítették 2021-ben, ezzel három évtizedes rekord dőlt meg. Az ábrán az Egyesült Államokbeli értékesített hanglemezmennyiség látható 1995-től.

📼 A kazetták terjedését a Sony 1979-ben bemutatott Walkman lejátszója lendítette fel igazán. Az egyik legnagyobb online kereskedelmi oldal, az ebay forgalmi adatai alapján a VHS és egyéb mágnesszalagos adathordozók iránti igény is jelentősen megnőtt az elmúlt években.

💿 Az 1990-es években a CD lemezek terjedése kiszorította a kazettákat. A kompakt lemezek eladási csúcsa 2000-ben volt. Ekkor csak az Egyesült Államokban 942 millió darabot értékesítettek, míg 2020-ban már csupán 32 milliót. Tavaly 17 év után újra emelkedett a forgalmazott volumen, közel negyedével 40 millióra felugorva.

📷 Az azonnal előhívható képet készítő instant kamerák bizonyos szempontból praktikusabbak is digitális társaiknál, azonban rendkívül költségesek. Egy digitális fénykép nyomtatása átlagosan 0,2 dollárba, míg egy instant kamerába való film képenként átlagosan 0,9 dollárba kerül. Polaroid 1948-ban kezdett el instant kamerákat gyártani, eladási csúcsa 1977-ben volt, majd azonban 2001-ben csődöt jelentett. Leghíresebb instant kameráját, a OneStep-et 2005-ig gyártották, 2009-ben pedig a hozzá való film készítését is megszüntették. 2017-ben a Lehetetlen Projekt (The Impossible Project) csoport felvásárolta a márkát, a szabadalmakat és az egyetlen megmaradt hollandiai gyárat, majd újraindította a legendás kamera gyártását, a megnövekedett kereslet miatt.

📴 Az okostelefonok egyre több funkció integrálásával számos egyéb termék létjogosultságát váltják ki. Így mobiltelefonok egyre nagyobb mértékben meghatározzák mindennapi életünket. Egy átlagos fogyasztó napi szinten 4 órás képernyőidővel rendelkezik. Egyre több ember szerint a telefonfüggés rendkívül káros, így digitális-detoxikálás-képpen visszatérnek a régebbi „butatelefonok” használatához. Az elmúlt három évben a hagyományos mobiltelefonok értékesítése átlagosan évi 4 százalékkal növekedett.

🎮 A Nintendo leghíresebb kompakt kézi videójátékának, a Nintendo Gameboy-nak a gyártását 2003-ban felfüggesztette fel, melyből az 1990-es években 118 millió darabot értékesítettek. Az okostelefonok és tabletek terjedésével a kézi videójáték konzolok kereslete lecsökkent a 2000-res években. A trend azonban 2017-ban megfordult, így piacra dobták a Nintendo Switch-t, amelyből már 104 millió darabot értékesítettek.

🪲 A régen népszerű áruk visszatérésének másik oka az újratervezés, amely kevésbé az organikus keresletnövekedésre adott válasz. Erre példák a Converse cipő 2000-res évek eleji visszatérése, az 1949-ben tervezett klasszikus Volkswagen bogár 1998-as Beetle-ként való megjelenése, vagy a régebbi típusok megjelenését használó Iphone SE modellek.

👍 Ha tetszett a poszt, kérjük, támogasson minket azzal, hogy kedveli vagy követi az Oeconomus oldalt. Naponta jövünk új tartalommal.

📲 Ez a korábbi írásunk is érdekelheti:

https://www.oeconomus.hu/oecoglobus/valtozo-fokuszok-a-nemet-jarmuiparban-az-orosz-ukran-haboru-nyoman/

💾 Az ábra forrása itt található.

#Polaroid #Converse #Instax #IphoneSE #Volkswagen #Beetle #Nintendo #Switch #GameBoy #TheImpossibleProject #Walkman #CompactDisc

Junior kutató | Megjelent írások

A Budapesti Corvinus Egyetem gazdaság- és pénzügy-matematikai elemzés szakán végzett közgazdász, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem joghallgatója.

Iratkozzon fel hírlevelünkre

Kapcsolódó cikkek

Iratkozzon fel hírlevelünkre