Categories
OecoGlobus

Autóipar 2022: drámai átalakulások és évekig tartó várakozások

🚗Nincsenek könnyű helyzetben, akik a közeljövőben új gépjármű vásárlását tervezik. Az autópiacon – több okból is kifolyólag – komoly várakozási idővel szükséges számolni egy-egy modell előrendelése után. Cikkünkben az akadozó autógyártás hátterében meghúzódó legrelevánsabb tényezőket kíséreljük meg összefoglalni, és rámutatunk néhány konkrét típus gyártási és szállítási idejére a koronavírus gazdasági hatásaitól és az orosz-ukrán háború következményeitől terhelt időszakban.

⚙️Kijelenthetjük, hogy az autópiacon pillanatnyilag hiánygazdaság áll fenn. Részint ebből következően a fogyasztók mozgástere igencsak beszűkült, nem igazán van lehetőségük alkudozni az árat illetően. Sokkal inkább jellemző magatartásformává vált, hogy aki valóban autót szeretne vásárolni, azonnali fizetésre készen érkezik a szalonba. Azonban a siker még ebben az esetben sem garantált, az illető legjobb esetben „listaáron” juthat hozzá járművéhez, amíg a készletek kitartanak. A nehéz helyzet beálltáért legtöbben a globális chip hiányt teszik felelőssé. A koronavírus járvány első szakaszában komplett gyáregységek függesztették fel működésüket, a cégek átálltak az ugrásszerűen megnövekedett kereslettel bíró, otthoni munkavégzéshez használatos laptopok és egyéb elektromos eszközök előállítására. Ez törvényszerűen oda vezetett, hogy a megtorpanás után feltámadó ágazatok, mint amilyen az autógyártás is, nem tudták egyhamar a korábbi szintre növelni gyártási kapacitásukat. Nem csak chipekben, de például félvezetőkben is hiány mutatkozott. Az egyébként sem túlzottan kedvező szituációban az ukrán-orosz fegyveres konfliktus újabb csapást mért az iparágra. Az ukrajnai és oroszországi gyáregységek kiesésével további alkatrészek kerültek a hiánycikkek listájára.

🔋Amennyiben mélyebben, összefüggéseiben kívánjuk vizsgálni a problémát, észrevehetjük, hogy az autóipar már a 2019 utáni váratlan nehézségek előtt is átalakulóban volt. Beköszöntött a belső égésű motorok alkonya, a legnagyobb autógyártó óriáscégek nagy erőket – és persze tőkét – fektettek az elektromos átállás megvalósításába. Közülük sokan, így például a Mercedes, az Audi, valamint a Hyundai már kizárólag elektromos árammal működő járművekben gondolkodik. Számukra meglehetősen nehéz feladat kifuttatni a még készleten lévő, vagy esetlegesen korábban megrendelt modelleket, ugyanis idő közben a károsanyag emissziót korlátozó uniós szabályozások is egyre szigorúbbá váltak.

⏱️Az eddigiek alapján joggal feltételezhetjük, hogy nem csak a kisebb, de a prominensebb autópari vállalatok termékeire is hosszasan kell várakoznunk. A konkrét időtartamok viszont még ennek tudatában is megdöbbentőek lehetnek: A Toyota Land Cruiser 300 (vagy V8-as) jelenleg négy; a Mercedes G-osztályú terepjárója pedig minimum hároméves várakozási idővel jegyezhető elő. A luxusterepjárók mellett a „hétköznapi”, alapvető felszereltséggel rendelkező járművek gyártási folyamata is meghosszabbodott, igaz, koránt sem akkora mértékben: A Škoda Octavia modellje, a megrendeléstől számítva legkorábban ötvenkettő hét elteltével vehető át.

💡Végezetül említést kell tennünk a vezetői igények drasztikus átalakulásáról is. Az autóipar a többi ágazathoz viszonyítva igen korán felfedezte ezt a fajta módosulást, a piacvezetők új típusú szolgáltatások fejlesztésébe kezdtek. Ilyen például a car sharing rendszer, amely főleg a zsúfolt nagyvárosokban hozhat komoly eredményt, hiszen az ott élő emberek gyakran komfortból, vagy gazdaságossági okokból nem tartanak fenn saját gépkocsit. Az „autómegosztás” bevezetése valóban praktikus lenne, ugyanis az ENSZ becslései alapján 2050-re hozzávetőlegesen 2,5 milliárddal több ember tartózkodik majd életvitelszerűen a városokban. Amennyiben minden jogosítvánnyal rendelkező egyén birtokolna autót, az nem csak komoly logisztikai gondokat, de súlyos környezetszennyezést is jelentene. Igaz persze, hogy addigra akár a teljes elektromos átállás is megvalósulhat, ám érdemes ezt az eshetőséget is számításba venni. A „kiszámítható” autózás korszaka vitán felül lezárult, a gyártók pedig kénytelenek lesznek adaptálódni az újabb és újabb fogyasztói szokásokhoz, trendekhez.

👍Ha tetszett a poszt, kérjük, támogasson minket azzal, hogy kedveli vagy követi az Oeconomus oldalt. Naponta jövünk új tartalommal.

📲 Ez a korábbi írásunk is érdekelheti:

https://www.oeconomus.hu/oecoglobus/a-nemet-jarmuipar-es-az-orosz-ukran-haboru-miert-sokasodnak-tovabb-a-problemak/

#autoipar #chiphiany #automegosztas #villamosautó #hianygazdasag

Kutatási igazgató | Megjelent írások

Pásztor Szabolcs, habilitált egyetemi docens a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Közgazdasági és Nemzetközi Gazdasági Tanszékén. Korábban dolgozott a Magyar Nemzeti Banknál és a Magyar Bankszövetség tanácsadójaként is. Az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítványhoz 2020-ban csatlakozott. Oktatott már többek között Ausztrália, Kína, Belgium, Csehorság, Olaszország, Oroszország, Törökország, a Dél-afrikai Köztársaság, Kenya és Etiópia egyetemein. Fő kutatási területe a gazdasági és pénzügyi átalakulás a fejlődő országokban.

Iratkozzon fel hírlevelünkre