🛒AZ ENSZ Kereskedelmi és Fejlesztési Konferenciája (UNCTAD) 2021 májusában publikált jelentése alapján az új típusú koronavírus hatására az e-kereskedelem soha nem látott forgalmat bonyolított le világszerte, különösen a világ legnagyobb gazdaságaiban. A közzétett dokumentum olyan országokat foglal elsősorban magába, mint az Amerikai Egyesült Államok, Kína, Egyesült Királyság, Ausztrália, Dél-Korea, Szingapúr vagy Kanada. Az említett országokban egyetlen év eltelte alatt közel 450 milliárd dollárral bővült az e-kereskedelem forgalma, amelynek a részesedése a teljes kiskereskedelmi szektorban a 2019-es évi átlagos 16 százalékról 19 százalékra emelkedett. A legjelentősebb előrelépést Dél-Koreában figyelték meg, ahol 2020-ban már 25,9 százalékra emelkedett az online kereskedelem részesedése, miközben az egy évvel korábbi érték még 20,7 százalék volt.

📦 Az e-kereskedelem felfutásával a logisztikai létesítmények, illetve a kiszállítási lehetőségek kombinációjának szerepe felértékelődött. Az online webshopok növekvő népszerűségével a házhozszállítás, az átvételi pontok, illetve a csomagautomaták használata egyik napról a másikra sokak számára teljesen hétköznapivá vált. Az úgy nevezett utolsó mérföldes kiszállítás (last mile delivery) során megfelelő alternatívának számít a csomagautomaták használata, amely egyre népszerűbb világszerte. A Universal Postal Union (UPU) értékelése alapján a kiszállítás ezen módja ráadásul környezetbarát megoldásnak is tekinthető, mivel egy-egy fix pontra több csomagot egyidőben lehet kiszállítani, amellyel csökkenthető a közúti forgalom terhelése, az üzemanyaghasználat és a széndioxid kibocsátás is, ráadásul a szolgáltatás a hét minden napján, napi 24 órában elérhető, így a megrendelő kényelmesen akkor veheti át csomagját, amikor számára a legmegfelelőbb. UPU szerint az esetleges csomag visszaküldések lebonyolítása esetében különösen népszerű opció az automaták használata, mivel otthonaikban nem kell megvárniuk az adott futárt, rugalmasan alakíthatják a napjaikat az emberek.

🚚 Az IPC nemzetközi e-kereskedelmi vásárlásról szóló kérdőíve keretében 40 országban kérdeztek meg több mint 33 ezer embert az online vásárlási szokásaikról, különös hangsúllyal a pandémia okozta változások hatására voltak kíváncsiak. A legnépszerűbb kézbesítési módnak a házhozszállítás bizonyult, mivel a válaszadók 86 százaléka használta legalább egyszer ezt a lehetőséget a rendelései során. Csomagautomaták használatát a megkérdezettek 39 százaléka vette legalább egyszer igénybe, miközben 17 százalék hat és tíz alkalommal is használta egyetlen év leforgása alatt. Az IPC felmérése rávilágított arra, hogy a COVID-19 uralta időszakban a csomagautomaták használata segítette a kontaktusok elkerülését is.

🇫🇮 Európa legnagyobb, egy lakosra jutó csomagautomata kapacitása egyébként Finnországban található. A skandináv országban a legnépszerűbb kézbesítési módnak számít, mivel a finn vásárlók 87 százaléka legalább egyszer rendelt automatában történő átvétel segítségével. Összehasonlításképpen érdemes megjegyezni, hogy más országokban ez az érték átlagosan 40 százalék körül alakul. Finnországban a Posti 2021 elején már közel 2150 darab csomagautomata terminált üzemeltett (több mint 130 ezer tároló fiókkal), de a cég rövidtávú tervében a négyezres érték elérése a cél. A cég beszámolója alapján heti szinten 10-15 új terminál telepítését tervezi annak érdekében, hogy ez e-kereskedelem dinamikus növekedését le tudja követni. Ugyanakkor már a jelenlegi kapacitással is népességarányosan az egyik legnagyobb szereplőnek számít a világon. A Posti beszámolója alapján 2020-ban összesen 64 millió rendelést szállítottak, és a legforgalmasabb napon elérték a 600 ezer darabot. Ráadásul a tavalyi évben átlagosan napi 1,5 új csomagautomatát helyeztek forgalomba. További érdekesség, hogy Finnországban egy évtizeddel korábban vezették be a kézbesítés ezen alternatíváját a vásárlók számára.

🇵🇱 A Parcelmonitor 2020-as adatai alapján az Amerikai Egyesült Államokban az online rendelések 3,7 százalékát, az Egyesült Királyságban 4,5 százalékát, míg Lengyelországban 10,5 százalékát szállítják gyűjtőpontokra vagy csomagautomatákba. A Parcelmonitor lengyelországi elemzésében megállapította, hogy az országban csomagautomatába szállított csomagok 56 százalékát rendkívül gyorsan, egy napon belül felveszi a rendelője. Nem meglepő, hogy Lengyelország számít a csomagautomata piac leggyorsabban növekvő európai országnak, az Az IPC adatai alapján az InPost jelenleg már több mint 13 ezer csomagautomata terminált üzemeltet az országban (ez 85 százalékos éves növekedési ütemmel érte el), és a legtöbb helyszínen átlagosan 76 tároló fiókkal rendelkezik. Az InPost a legnagyobb lengyel e-kereskedelmi szereplővel, az Allegro-val működik együtt az infrastruktúra fejlesztés érdekében, de ezen felül a kínai óriáscég, az Alibaba logisztikai leányvállalata, a Cainiao is jelentős beruházásokat hajt végre. A Cainiao a jelenlegi háromszáz darab terminálját 2022 év végéig nyolcezer darabra tervezi bővíteni.

🇭🇺 Magyarországon az egyik legnagyobb kiscsomag-logisztikai piaci szereplője a Foxpost egyre dinamikusabban bővülő csomagautomata-hálózatot üzemeltet.  A cég információi szerint hazánkban már 1,6 millió lakos ügyfél próbálta ki legalább egyszer ezt a szolgáltatást. A Foxpost 2020-as fenntarthatósági jelentése alapján egy automatába kézbesített csomag esetében a levegőbe jutó károsanyag kibocsátás mértéke akár 60-70 százalékkal is alacsonyabb lehet a házhoz szállított alternatívához képest. Miközben a cég 2020. decemberében közel 160 automatát üzemeltetett, jelenleg már közel 290 berendezéssel rendelkeztek. A Foxpost tervei szerint 2021 év végéig 410, míg 2024-ig országosan több mint egyezer csomagautomata kihelyezését tervezik. Magyarország egyik legnagyobb e-kereskedelmi cége, az eMAG 2021 nyár elején már 216 helyszínen üzemeltetett, amellyel hazánk legnagyobb csomagautomata-hálózatát üzemeltetik. Az eMAG tervei szerint az év végére 650 helyszínig bővítik az országos lefedettségüket, amely még a nyár végi 300 körüli helyszínhez képest is több mint kétszeres növekedésnek felel majd meg. A Magyar Posta a logisztikai szolgáltatás keretében már 2014 óta biztosítja az ország több pontján a korszerű csomagautomatákat, amelyek mára már több mint 50 helyszínen találhatóak meg. A szolgáltatás igénybevétele esetében a megrendelőknek két munkanapjuk van, hogy felvegyék rendelésüket a tárolóból.

👍 Ha tetszett a poszt, kérjük, támogasson minket azzal, hogy kedveli vagy követi az Oeconomus oldalt. Naponta jövünk új tartalommal.

📲 Ez a korábbi írásunk is érdekelheti:

💾 Az ábra forrása itt található.

#Ekereskedelem #Csomagszallitas #Kezbesites #Csomagautomata