⚙️ A digitalizációval és a technológia fejlődésével egyre több eszközünk válik „okossá”, azaz alkalmassá arra, hogy kommunikáljon (információkat fogadjon és küldjön). Mára már nem csak a telefonunkban, autónkban, de egyre több elektronikus eszközbe (pl.: játékkonzol, hűtő vagy villanyóra, stb.) költözik mikrochip. Mindezzel eljött a dolgok internetének (Internet of Things) korszaka, amelyre korábban még nem nyílt lehetőség az emberiség történetében. A kereslet olyan mértékben növekedett az elmúlt években, és az új típusú koronavírus olyan szintű ellátási gondokat okozott, hogy 2020-ban jelentős chiphiány jelent meg a világon. A nemzetközi sajtóban csak „chipageddon”-nak nevezik, mivel a hiány hátráltatja például az Apple új iPhone-jának megjelenését, vagy a legújabb autók gyártását világszerte. A legjelentősebb chipgyártók között olyan nevek szerepelnek, mint az Intel, Nvidia, TSMC vagy a Samsung. A világ egyik nagy chipgyártójának a Flex értékelése szerint a világszintű chiphiány várhatóan még legalább egy évig eltarthat. A becslések szerint rosszabb forgatókönyv esetében a hiány 2022 év végéig, vagy 2023-ig is kitarthat.  A helyzet olyan súlyossá vált, hogy az autógyártók és elektronikus cikkeket gyártókat arra kényszerít, hogy újragondolják a beszállítói láncukat. A BBC közlése szerint az egyik jelentős chipgyártó szerint az éppen beérkező autóipari megrendeléseket közel egy év leteltével, 40 hétre tudják csak teljesíteni. Az AlixPartners beszámolója szerint a chiphiány világszinten 64 milliárd dolláros bevételkiesést okoz az autógyártóknak.

🏭 Miközben a chipek hiánya egyre jelentősebb problémát okoz a termelővállalatoknak, addig a chipgyártók helyzete ezzel párhuzamosan javul. A TrendForce piackutató 2021. első negyedéves felmérése alapján a világ 10 legnagyobb gyártójának összesített árbevétele rekordot döntött, megközelítette a 23 milliárd dolláros értéket. A Top10 cég árbevételének felét egyetlen tajvani cég, a TSMC adta, amelynek negyedéves bevétele 2 százalékkal, 13 milliárd dollárra növekedett. Ráadásul a világ chipgyártásának döntő része 70-80%-ban két országban, Tajvanban és Dél-Koreában koncentrálódik. A chipgyártók is a járványhelyzetre reagálva leállították termelésüket, és ahol teljes leállítást rendeltek el hónapokon keresztül, ott akár 18 vagy 24 hónap is szükséges, hogy a korábbi termelési kapacitást visszaállítsák. TSMC és a Samsung, mint az egyik legjelentősebb gyártók, például hatalmas fejlesztéseket eszközöl az 5 milliméteres chipek gyártási folyamatának gyorsítása érdekében.

🇭🇺 Magyarországot is erősen hátráltatja a globális chiphiány. Hazánk egyik húzó ágazatának számít az autóipar, számos jelentős autógyártó (Mercedes-Benz, Audi, Suzuki) rendelkezik komoly gyártókapacitással, míg a BMW Debrecen közelében építi üzemét. Az országunkban közel 740 autóipari vállalat található, ahol nagyságrendileg 180 ezer embert foglalkoztatnak és a magyar GDP 5 százalékát adja. Az autóipar az egyik legsúlyosabban érintett szektor a chiphiány miatt, amely a magyarországi gyártást is visszafogja. Annak ellenére, hogy mind a munkaerő mind pedig a szükséges kereslet megvan, az elektronikai alkatrész hiány lassítja a termelést. Ráadásul a bizonytalan ellátási lánc miatt az egyik legfontosabb problémát jelenti most a magyar járműgyártásban.

👍 Ha tetszett a poszt, kérjük, támogasson minket azzal, hogy kedveli vagy követi az Oeconomus oldalt. Naponta jövünk új tartalommal.

💾 A cikk forrása itt olvasható.

📲 Ez a korábbi írásunk is érdekelheti:

#Chip #Hiany #Autoipar #COVID