Categories
OecoGlobus

🎄 Karácsonyi hangulatban a világ: a legvidámabb ünnep legstresszesebb eleme az ajándékvásárlás

🗺️ A világ négy kontinensének 18 országban 2022 decemberében készült felmérésében megkérdezettek 81%-a szerint a karácsony az év legjobban várt időszaka. A következő cikk arra a kérdésre keresi a választ, hogy a legfrissebb kutatások alapján, hogyan ünnepli a világ, Európa és benne Magyarország a karácsonyt. Milyen hasonlóságokat mutat az ünnepek eltöltése a különböző országokban? Összességében megállapítható, hogy az ünnepek összehozzák az embereket és a családokat. Hazánkban egy 2022-ben készített felmérés alapján is azok vannak többségben (65%), akik a családdal töltött időt tartják az ünnep legfontosabb pillanatának. Míg az ajándékkal való örömszerzést csupán 23% társítja a karácsonyhoz kapcsolódó leggyakoribb érzésnek. Eközben sajátos módon az utóbbi, az ajándékozással kapcsolatos fáradalmak okozzák a legtöbb stresszt, amely a megkérdezettek 70%-ára jellemző.

🎇 A TGM Research, nemzetközi közvélemény-kutató által készített Global Christmas Survey felmérése betekintést nyújt abba, hogy 2022-ben a világ különböző pontjain, hogyan ünneplik a karácsonyt. Megállapításuk szerint a karácsony ma már a világ minden tájára kiterjedő hagyomány, amelyet az örömhírrel, vidámsággal és az emberi kapcsolatok megerősítésével azonosítanak. A különböző országokban keverednek a helyi szokások, az egyetemes keresztény hagyományok és a modern kultúra vívmányai (például filmnézés, vásárlási szokások). Mindazonáltal vannak, akik szívesebben töltik minden évben egyedül ezeket a napokat. Ugyanakkor a többségnek régi gyökerekre visszanyúló szokásai vannak, amelyek nagy változatosságot mutatnak a különböző országokban. Sok esetben közös elem az ünnepi bevásárlás, a dekoráció és a karácsonyi hangulathoz tartozó tevékenységek (például a családi sütés-főzés és étkezés).

📆 Karácsonyvárás

😊 Nemzetközi szinten a felmérésben megkérdezettek közel 81%-a az év legjobban várt időszakának tartja a karácsonyt. Leginkább az afrikaiak (Nigéria, Kenya és Dél-Afrikai Köztársaság) várják az ünnepet, ahol 92% az arány, majd a második Latin-Amerika (Mexikó, Brazília és Argentína) 82%-kal, őket követik az észak-amerikaiak (Kanada és az Egyesült Államok) 80%-kal, míg az európaiaknak (Egyesült Királyság, Franciaország, Spanyolország, Olaszország, Németország, Lengyelország, Görögország és Oroszország) csupán 78%-a várja leginkább az évnek ezt a részét. Az előbbi felsorolásban kizárólag a felmérésben résztvevő országok szerepelnek.

💝 Karácsonyi előkészületek

🎁 A karácsonyra való felkészülés régiónként változik. A felmérés eredménye azt mutatja, hogy a legtöbb ember körülbelül egy hónappal korábban kezdi el a készülődést. Ez a hagyomány gyakoribb az Egyesült Államokban: a megkérdezettek 22%-a. Afrika jelenti a másik végletet, ahol a válaszadók nagyobb része, 31%-a inkább csak 1-2 héttel az ünnepek előtt teszi meg a szükséges előkészületeket. Eközben Európában (26%) és a Latin-Amerikában (24%) jellemzően 3-4 héttel karácsony előtt kezdenek el készülődni.

❄️ Karácsonyi hangulat elemei

👩‍🍳 A megkérdezettek számára az ünnepi időszak legfőbb tartalma, hogy a karácsony összehozza az embereket. A felmérés eredménye azt mutatja, hogy a megkérdezettek több mint 90%-a azért szereti a karácsonyt, mert időt tölthet családjával. Az ünnepek időszakban további népszerű tevékenységek a sütés-főzés (65%) és az otthonuk feldíszítése (55%). A 2021-ben készült felmérés szerint e két tevékenységet is megelőzi a közös családi étkezés, amely 76%-os arányban jellemzi a megkérdezetteket. Európa e tekintetben a nemzetközi átlagnak megfelelő értékeket mutat.

👨‍👩‍👧‍👦 Magyarországon  is készült felmérés, amely a Costa Coffee és a GKID 2022 decemberi kutatása, amely a karácsonnyal leginkább társított érzésekre kérdezett rá. Ez alapján a válaszadók 65 százaléka szerint az ünnepekhez leggyakrabban társított érzés a családdal töltött idő . A megkérdezett nők 69, a férfiak 60 százaléka tartja ezt a legfontosabbnak. Eközben a készülődés izgalma 37 százalékkal a második helyen áll a karácsonyhoz kapcsolódó örömök sorában. Ez utóbbi tényező inkább a nőkre jellemző, 47 százalékban, míg a férfiak esetében 26 százalékot láthatunk. A harmadik legfontosabb tényező a pihenés, amelyet a válaszadók 34 százaléka emelt ki. A férfiak 36 százalékának fontosabb a pihenés az ünnepi időszak összetevői közül. A nők esetében 32 százalék számára meghatározó elem ilyenkor a lazítás. A negyedik legfontosabb karácsonnyal társított érzés (23%-al)  az ajándékokkal járó meglepetés öröme, amely szintén a nők számára fontosabb, 27 százalékos arányban, míg a férfiak esetében 17 százalékos ez az arány. Az ünnepek ötödik legfontosabb tényezője az év végi feltöltődés.

🙏 Személyes részvétel fontossága a karácsonyi készülődésben

👫 A megkérdezett férfiak és nők számára fontos, hogy kivegyék saját részüket az ünnepi előkészületekből. A nők 71%-a igyekszik saját készítésű karácsonyi ételekkel mosolyt csaljon szerettei arcára, miközben a férfiak 50%-a szívesen segít a konyhai munkálatok során is.

🎄 A karácsonyfa díszítése is fontos eleme a közös tevékenységnek, nemzetközi szinten jellemző, hogy a nők 71%-a és a férfiak 61%-a vesz részt benne.

👨‍👩‍👧‍👦 Más felmérések, amelyek kimondottan magyarok körében készültek, egybevágnak a nemzetközi trendekkel. A karácsonyi ünnepekre a magyar családok többsége közösen készül fel, de az előzetes nagytakarítás és a sütés-főzés a nők irányítása alatt áll, a férfiak inkább a közös munkálatokban segédkeznek.

🛍️ Karácsonyi vásárlás

🛒 Nemzetközi kutatásban résztvevők több mint harmada (35%) december elején (december 1-10.) kezdi meg a karácsonyi bevásárlást. A válaszadók majdnem harmada (30%) december közepén (december 11-22.), 18% pedig november közepén (december 15-30.) kezd.

🎀 A megkérdezettek mintegy 61%-a vásárol ruházatot, lábbelit és kiegészítőket az ünnepi szezonban. A karácsonyi bevásárlás fontos része az ünnepi élelmiszerek beszerzése is.

🎁 Magyarországon 2023-as előzetes felmérések alapján a legnépszerűbb termékkategória a megelőző évhez hasonlóan idén is a játék (43%) és a ruha (41%), ezt követik az elektronikai cikkek és kiegészítők (36%), az ajándékutalványok (25%), az élményajándékok (19%), valamint a saját kézzel készített meglepetések (17%). Az ajándékokra szánt összeg átlagosan 71 ezer forint, ami az inflációt is figyelembe véve nagyságrendileg hasonló, mint a tavalyi 60 ezer forint. Azok száma, akik költségeik csökkentését tervezik karácsonykor, 38-ról 29 százalékra csökkent az előző évhez képest.

Mi a helyzet a karácsonyi stresszel?

😟 A már idézett, 2022 decemberében Magyarországon készült felmérés alapján a magyarok 70%-a nem tudja stressz, vagy frusztráció nélkül átvészelni az ünnepeket. A főbb feszültségforrások az ajándékozás szokásával függenek össze. 21% számára az óriási tömeg jelent nehézséget, a megkérdezettek 15 százaléka számára az elköltött pénz, míg 14 százalék számára a karácsonyi ajándékötlet hiánya okozza a legnagyobb problémát. Eközben 16 százalék nyilatkozott úgy, hogy számára nem felhőtlen az ünnep, nem tudja élvezni minden pillanatát. Mindösszesen 14 százalék állítja magáról, hogy megtanulta elengedni a feszültséget. A nemzetközi felmérések is hasonló következtetésre jutnak. Az Amerikai Pszichológiai Társaság (American Psychological Association) kutatása alapján az amerikai felnőttek 89%-as ugyan örömtelinek éli meg az ünnepeket, de eközben túlterheltnek is érzik magukat. Aggódnak amiatt, hogy nem lesz elég pénzük (58%), nincs megfelelő ajándékötletük (40%), de ezenfelül a szeretteik hiánya (38%), a túl sok feladat (32%), valamint a háztartások a családi konfliktusok is szerepelnek a stresszfaktorok között. 2021-ben a britek körében készült felmérés is azt az eredményt hozta, hogy az ajándék és a pénzügyi kérdések az ünnepek legstresszesebb része. A karácsonyt ünneplő britek szerint a leginkább szorongást kiváltó eleme az ünnepnek a karácsonyi ajándékok kiválasztása (46% szerint stresszes), a második faktor, a meglepetések anyagi vonzata (45%), valamint harmadikként az, hogy egyáltalán meg kell vásárolni azokat (44%). Ezt követik a főzés, takarítás és a vendégvárással járó feszültségek.

🎄 Karácsonyi díszek

✨ Az ünnepi dekoráció sokak számára szintén kiemelten fontos része annak, hogy karácsonyi hangulatba kerüljenek. A TGM Research 2022-es nemzetközi felmérésének résztvevőit arról kérdezték, hogy milyen karácsonyfa színkombinációval szeretnék díszíteni otthonukat az idei ünnepi szezonra, és az eredmény azt mutatja, hogy sokan szívesen használják a pirosat (61%) és az aranyat (48%).

🌲 Magyarországon 2023-as kutatás alapján a megkérdezettek közel fele (47%) műfenyőt választ idén karácsonyfának, és mindössze 35%-uk ragaszkodik az igazi fenyőhöz. A karácsonyi dekoráció szintén fontos eleme az ünnepnek. A 2023-as közvélemény-kutatás válaszadóinak majdnem fele (47%) kezd el már karácsony előtt apróbb díszítésekkel hangolódni az ünnepre, de a karácsonyfával megvárja advent utolsó hetét. 35% nyilatkozott úgy, hogy náluk semmilyen dekor nem kerül fel, amíg nem jött el az ünnepnap. A karácsonyi dekoráció esetében 45% a korábbi években vásárolt díszekkel ékesíti a karácsonyfát. 21-22% azok aránya, akik vesznek új díszeket is, utóbbiak csak akkor, ha a régi tönkrement. Elenyésző, mindössze 1% azok aránya, akik minden évben új karácsonyfadíszeket vásárolnak. A résztvevők válaszai alapján a magyarok többsége (72%) az ünnepek alatt is igyekszik megfontoltan, a fenntarthatóság jegyében döntéseket hozni és cselekedni.

🧳 Karácsonyi utazás

🚗 Már 2022-ben, a koronavírus-járványt követően nemzetközi szinten magas volt az aránya azoknak, akik utaztak az ünnepek alatt, mintegy 30%-a tervezett kiruccanni az időszakban. Az arány 2021-ben is 27,6% volt. A többség családlátogatás céljából utazik el az ünnepek alatt, de egyre többen vannak, akik szabadidős célból töltik távol otthonuktól a karácsonyt.

✨ Az előző évek trendjeit követve 2023-ban is egyre több magyar tervezi, hogy elutazik karácsonykor, és szerettei körében, magyarországi szálláshelyen kapcsolódik ki. Novemberre már eddig 2%-kal magasabb a belföldi foglalások száma, mint 2022-ben ilyenkor. A karácsonyi időszakra pedig a tavalyihoz képest is 3%-kal több vendégéjszakát foglaltak a hazai vendégek. Az Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ adataiból az is kitűnik, hogy a családok idén már jóval korábban elkezdték megtervezni az év végi pihenésüket.

Senior kutató | Megjelent írások

Németh Viktória makroökonómiai elemző és külpolitikai szakértő. A Budapesti Corvinus Egyetemen diplomázott nemzetközi tanulmányok szakon. Jelenleg a Pécsi Tudományegyetem PhD hallgatója. Korábban makroökonómiai elemzőként dolgozott a Pénzügyminisztériumnál, a Magyar Nemzeti Banknál és az Magyar Kereskedelmi Banknál, mely a magyar bankrendszer egyik legrégebbi és legmeghatározóbb kereskedelmi bankja.

Felhasznált források:

Iratkozzon fel hírlevelünkre