Categories
OecoGlobus

ūüĆćK√≠nai nyom√°s motiv√°lhatja Eur√≥p√°t e-aut√≥ ipara megment√©s√©re

ūüďúAz Eur√≥pai Uni√≥ t√∂rt√©nete sor√°n a g√©pj√°rmŇĪipar mindig is kulcsszerepet j√°tszott a tag√°llamok ‚Äď √≠gy p√©ld√°ul N√©metorsz√°g √©s Olaszorsz√°g ‚Äď gazdas√°gainak fejlŇĎd√©s√©ben. Ezen fel√ľl a k√∂z√∂ss√©get s√ļjt√≥ jelentŇĎs p√©nz√ľgyi kr√≠zist, az eur√≥v√°ls√°got (2009-2010) k√∂vetŇĎen nagyban hozz√°j√°rult Spanyolorsz√°g rehabilit√°ci√≥j√°hoz. Az Eur√≥pai Bizotts√°g k√∂zl√©se alapj√°n a szektor napjainkban megk√∂zel√≠tŇĎleg 14 milli√≥ fŇĎt foglalkoztat szerte az EU-ban, ez az adat pedig a teljes uni√≥s foglalkoztatotts√°g 6,1%-√°t teszi ki. Megeml√≠tendŇĎ az is, hogy a 2020-ban az EU √°ruforgalmi t√∂bblet√©nek 50%-a az aut√≥iparb√≥l sz√°rmazott. Napjainkban az eur√≥pai aut√≥iparnak meg kell felelnie a fokozatos elektromos √°t√°ll√°s kih√≠v√°sainak, amely sor√°n K√≠na t√©rh√≥d√≠t√°s√°ra lehet sz√°m√≠tani. Jelen bejegyz√©s√ľnkben a szegmens j√∂vŇĎbeni kil√°t√°sait elemezz√ľk.

ūüá©ūüá™A kontinens legjelentŇĎsebb aut√≥ipar√°nak N√©metorsz√°g ad otthont. A szegmenst az orsz√°g gazdas√°gi √ľtŇĎerek√©nt szok√°s defini√°lni: mind az √°rbev√©tel, mind pedig a foglalkoztat√°s szempontj√°b√≥l meghat√°roz√≥ √°gazatr√≥l van sz√≥, amely sok egy√©b gazdas√°gi szereplŇĎnek biztos√≠t munkalehetŇĎs√©get √©s meg√©lhet√©si forr√°st, ide√©rtve a f√©m- √©s gumialkatr√©szek, vagy √©ppen a biztons√°gi rendszerek gy√°rt√°s√°val foglalkoz√≥ v√°llalatokat. A g√©pkocsiipar relevanci√°j√°t j√≥l szeml√©lteti, hogy csup√°n a hazai gy√°rt√°s√ļ g√©pkocsik elad√°s√°b√≥l 506,15 milli√°rd eur√≥nyi bev√©tele sz√°rmazott N√©metorsz√°gnak 2022-ben.

https://public.flourish.studio/visualisation/14945694/

ūüá≠ūüáļ √Črdemes r√∂viden √°ttekinten√ľnk, mit is jelent a n√©met aut√≥ipar a magyar gazdas√°g sz√°m√°ra! A szegmens a hazai GDP k√∂zel 2,5%-√°t gener√°lja, mik√∂zben 50 ezer embert foglalkoztat. A 2010-tŇĎl 2019-ig terjedŇĎ idŇĎszakban az √°gazat termel√©si √©rt√©ke 165%-kal n√∂vekedett. A pr√©mium kateg√≥ri√°s n√©met aut√≥gy√°rt√≥k ‚Äď √≠gy az Audi, a Mercedes-Benz, valamint a BMW ‚Äď kiemelt jelentŇĎs√©get tulajdon√≠tanak Magyarorsz√°gnak k√ľlpiaci befektet√©siek sor√°n. Mindezt az is al√°t√°masztja, hogy K√≠n√°t lesz√°m√≠tva egyed√ľl haz√°nkban van jelen mindh√°rom eml√≠tett m√°rka.

‚öôÔłŹA n√©met g√©pj√°rmŇĪipar z√°szl√≥shaj√≥ja a Volkswagen csoport, amely mag√°ba foglalja az olyan m√©lt√°n n√©pszerŇĪ m√°rk√°kat, mint az Audi, a Porsche, vagy maga a Volkswagen. Az Eur√≥pa-viszonylatban is vezetŇĎnek sz√°m√≠t√≥ konszern tavaly a vil√°g legnagyobb √°rbev√©telŇĪ aut√≥gy√°rt√≥ja volt, majd gyarapod√°s√°t az idei √©v elsŇĎ fel√©ben is siker√ľlt fenntartania: 2023 elsŇĎ hat h√≥napj√°ban elad√°sainak √©rt√©ke 18%-kal emelkedett az elŇĎzŇĎ √©v megegyezŇĎ idŇĎszak√°hoz viszony√≠tva, √≠gy el√©rte a nagyj√°b√≥l 60 ezer milli√°rd forintnak megfelelŇĎ 156 milli√°rd eur√≥s szintet. Ahogyan a fenti √°bra √©s a Volkswagen esete is szeml√©lteti, a szegmens k√©pes volt visszat√©rni a Covid19-et megelŇĎzŇĎ n√∂veked√©si p√°ly√°ra, √°m ezzel egy√ľtt meg kell jegyezn√ľnk, hogy a legy√°rtott modellek sz√°m√°ban visszaes√©s tapasztalhat√≥. Az idei √©v elsŇĎ fel√©ben hozz√°vetŇĎlegesen 2,2 milli√≥ aut√≥ k√©sz√ľlt el N√©metorsz√°gban, vagyis 10%-kal kevesebb, mint 2019 megegyezŇĎ idŇĎszak√°ban.

ūüĒčA k√∂zelj√∂vŇĎben a n√©met, illetve az eur√≥pai aut√≥gy√°rt√°s elŇĎtt √°ll√≥ legfŇĎbb akad√°lyt a belsŇĎ √©g√©sŇĪ motorok haszn√°lat√°nak fokozatos megsz√ľntet√©se, valamint K√≠na dominanci√°ja jelenti az elektromos j√°rmŇĪgy√°rt√°s vonatkoz√°s√°ban. Az Eur√≥pai Uni√≥ ‚Äď kl√≠mav√©delmi t√∂rekv√©seivel √∂sszhangban ‚Äď 2035-tŇĎl kiz√°r√≥lagosan elektromos j√°rmŇĪvek gy√°rt√°s√°t enged√©lyezn√©. A krit√©riumoknak megfelelŇĎ, regisztr√°lt modellek ar√°nya a tavalyi √©v sor√°n 12%-os volt, teh√°t mind√∂sszesen 8 sz√°zal√©kponttal magasabb, mint 2019-ben. Ugyanakkor becsl√©sek szerint 2030-ra a forgalomban l√©vŇĎ szem√©lyaut√≥k 40%-a lesz elektromos. A nemzetk√∂zi sz√≠nt√©rre tekintve azt mondhatjuk, hogy az e-aut√≥k vonatkoz√°s√°ban Eur√≥pa legfŇĎbb konkurens√©nek K√≠na tekinthetŇĎ. Ahogyan az al√°bbi √°br√°n is l√°that√≥, a kelet-√°zsiai orsz√°g mind Eur√≥pa, mind pedig az USA √©rt√©kes√≠t√©si kapacit√°sait maga m√∂g√© utas√≠tja.

https://public.flourish.studio/visualisation/14956100/

ūüá®ūüá≥ Kor√°bban a Nikkei arr√≥l sz√°molt be, hogy az elsŇĎ gazdas√°gi negyed√©vben K√≠na ‚Äď Jap√°nt megelŇĎzve ‚Äď a vil√°g legnagyobb aut√≥exportŇĎr√©v√© v√°lt. K√≠na nagy mennyis√©gben sz√°ll√≠t elektromos j√°rmŇĪveket Eur√≥p√°ba is, √°m az export√°raml√°sok nagyj√°b√≥l 60%-√°t a nyugati v√°llalatoknak, nem pedig a mag√°nszem√©lyeknek val√≥ √©rt√©kes√≠t√©s teszi ki. A K√≠n√°b√≥l import√°lt j√°rmŇĪvek elŇĎ√°ll√≠t√°si k√∂lts√©ge csaknem 40%-kal alacsonyabb, √≠gy ezek olcs√≥bban hozz√°f√©rhetŇĎek. A jelens√©g alapvetŇĎen k√©t okra vezethetŇĎ vissza: egyr√©szrŇĎl K√≠n√°ban kev√©sb√© szigor√ļ k√∂rnyezetv√©delmi elŇĎ√≠r√°sok vannak √©rv√©nyben, m√°sr√©szrŇĎl a gy√°rt√°s sor√°n nagy mennyis√©gben √°ll rendelkez√©sre olcs√≥ energia. A 2022-es √©v sor√°n az Eur√≥p√°ban eladott elektromos aut√≥k 16%-a K√≠n√°ban k√©sz√ľlt el; a mutat√≥ 5 sz√°zal√©kpontos n√∂veked√©st produk√°lt a megelŇĎzŇĎ √©vhez k√©pest. Mindez komoly kock√°zatot jelent az eur√≥pai iparra n√©zve, hiszen az √∂sszeszerel√©si folyamat az importok eset√©ben K√≠n√°ban ‚Äď term√©szetesen k√≠nai munk√°sok k√∂zremŇĪk√∂d√©s√©vel ‚Äď zajlik le. √ćgy a nyugat-eur√≥pai aut√≥gy√°rt√≥k bev√©telei nem maradnak el, ugyanakkor a foglalkoztat√°si szint cs√∂kken, az eur√≥pai ipar versenyk√©pess√©ge nem fejlŇĎdik. Ez ut√≥bbi kulcsa az eur√≥pai gy√°rt√°s√ļ e-aut√≥k nagyobb sz√°m√ļ √©rt√©kes√≠t√©s√©ben rejlik, √°m a magas √°rk√©pz√©s komoly h√°tr√°nyt jelent: 2022-ben az Eur√≥p√°ban n√©pszerŇĪ elektromos j√°rmŇĪvek √°tlagosan 40 ezer eur√≥ba (vagyis nagyj√°b√≥l 15 400 000 forintba) ker√ľltek. Ezzel szemben a K√≠n√°ban elŇĎ√°ll√≠tott g√©pkocsik ‚Äď a fentebb ismertetett okokb√≥l kifoly√≥lag ‚Äď fele ennyi√©rt megv√°s√°rolhat√≥k voltak. Ugyan a kontinens nagyv√°llalatai a felv√°zolt modell egy√©rtelmŇĪ haszon√©lvezŇĎi, ez az √ľzletpolitika hosszabb t√°von az eur√≥pai ipar hanyatl√°s√°hoz √©s a foglalkoztat√°s visszaes√©s√©hez vezethet. Bejegyz√©s√ľnk utols√≥ szelet√©ben n√©h√°ny olyan l√©p√©st ismertet√ľnk, amelyek alkalmasak lehetnek a kedvezŇĎtlen tendenci√°k visszaszor√≠t√°s√°ra √©s az eur√≥pai ipar poz√≠ci√≥j√°nak megerŇĎs√≠t√©s√©re.

ūüí°Egy√©rtelmŇĪ, hogy Eur√≥p√°nak priorit√°sk√©nt kell kezelnie aut√≥ipar√°nak √©s piacainak v√©delm√©t. Ez id√°ig a k√≠nai t√©rh√≥d√≠t√°s kiz√°r√≥lagosan negat√≠v hat√°sait j√°rtuk k√∂rbe, de azt is l√°tnunk kell, hogy a konkurencia fenyeget√©se felgyors√≠thatja az eur√≥pai d√∂nt√©shoz√≥k v√°laszreakci√≥it. J√≥ n√©h√°ny orsz√°g m√°r konkr√©t l√©p√©seket tett e-aut√≥ elad√°saik felp√∂rget√©s√©re: a helyi elŇĎ√°ll√≠t√°s√ļ g√©pj√°rmŇĪvek n√©pszerŇĪs√≠t√©s√©nek √©rdek√©ben ad√≥kedvezm√©nyek √©s v√°s√°rl√°si t√°mogat√°sok bevezet√©s√©re ker√ľlt sor Norv√©gi√°ban, m√≠g N√©metorsz√°g a termel√©si k√∂lts√©gek lereduk√°l√°sa mellett d√∂nt√∂tt. A Volkswagen p√©ld√°ul saj√°t fejleszt√©sŇĪ akkumul√°torgy√°rt√≥t tervez, amely a m√©retgazdas√°goss√°g seg√≠ts√©g√©vel igyekszik forr√°sokat megtakar√≠tani. Hozz√°tehetj√ľk azt is, hogy amennyiben az EU csak a kontinensen legy√°rtott modellekre ny√ļjtana t√°mogat√°sokat, sz√°mos k√≠nai aut√≥gy√°rt√≥ d√∂ntene a helyben t√∂rt√©nŇĎ elŇĎ√°ll√≠t√°s mellett. Az ilyen elhat√°roz√°sok pedig befektet√©sekhez √©s a foglalkoztatotts√°g emelked√©s√©hez vezethetnek szerte az Uni√≥ban, √≠gy ak√°r Magyarorsz√°gon is. Ugyan a felsoroltakhoz hasonl√≥, protekcionista int√©zked√©sek r√∂vid t√°von seg√≠thetik az eur√≥pai aut√≥gy√°rt√°s helyzet√©t, √°m hosszabb t√°von m√°s megold√°sokat volna √©rdemes elŇĎt√©rbe helyezni. A versenyk√©pess√©g fejleszt√©se, valamint a term√©kek hozz√°adott √©rt√©k√©nek n√∂vel√©se jav√≠thatja az ipar j√∂vŇĎbeni poz√≠ci√≥j√°t. Ez ut√≥bbi megval√≥sul√°s√°hoz olyan technol√≥giai √ļj√≠t√°sokra volna sz√ľks√©g, amelyek kiz√°r√≥lagosan az eur√≥pai modellekre jellemzŇĎek; k√©pesek bizonyos szempontb√≥l t√∂bbet ny√ļjtani a v√°s√°rl√≥knak, mint k√≠nai vet√©lyt√°rsaik. Ilyen n√≥vum azonban egyelŇĎre nem fedezhetŇĎ fel a kontinens aut√≥piac√°n.

ūüĎćHa tetszett a poszt, k√©rj√ľk, t√°mogasson minket azzal, hogy kedveli vagy k√∂veti az Oeconomus oldalt. Naponta j√∂v√ľnk √ļj tartalommal.

ūüď≤ Ez a kor√°bbi √≠r√°sunk is √©rdekelheti: https://www.oeconomus.hu/oecofocus/az-autoipar-jovoje-magyarorszagon-a-kornyezettudatos-technologiai-irany/

K√ľlsŇĎ junior elemzŇĎ | Megjelent √≠r√°sok

Fetter B√°lint az Oeconomus Gazdas√°gkutat√≥ Alap√≠tv√°ny k√ľlsŇĎ junior elemzŇĎje; a Nemzeti K√∂zszolg√°lati Egyetem mesterszakos hallgat√≥ja. √ČrdeklŇĎd√©se k√∂z√©ppontj√°ban az afrikai √©s eur√≥pai fejlŇĎdŇĎ orsz√°gok gazdas√°gi √°talakul√°sa, a migr√°ci√≥, illetve a demogr√°fiai probl√©m√°k √°llnak.

Iratkozzon fel h√≠rlevel√ľnkre