Categories
OecoFocus

🌍 Akkumulátor nagyhatalom-e Magyarország?

🔋A magyar gazdaságpolitika célitűzései közé tartozik, hogy az ország akkumulátorgyártó nagyhatalommá váljon, különösen az elektromos autókhoz előállított akkumulátorok esetében. Ennek megfelelően az utóbbi években számos beruházás zajlott le az ágazatban és a jövőben is újabbakat terveznek megvalósítani az iparág erősítésének érdekében. A magyar gazdaság erős pozíciókkal rendelkezik a globális járműgyártásban és az elektromos autók térnyerésével párhuzamosan a gazdaságpolitika törekvése, hogy ezt a pozíciót fenntartsa és tovább fokozza az akkumulátorok gyártásán keresztül. Az akkumulátorok egyben a járművek fontos alkatrészei is, melynek hazai előállításán keresztül a végtermék (a kész jármű) értékben is magasabb lehet a magyar hozzáadott-érték.

⚙️ A magyar gazdaság rendszerváltást követő gazdaságpolitikájához illeszkedő célkitűzésről van szó, amely elsősorban a külföldi tőkére támaszkodik és a feldolgozóiparhoz, különösen a járműiparhoz és az elektronikai iparhoz kapcsolódik. Ez egyben azt is jelenti, hogy a magyar gazdaság hasonló termékek gyártására és exportálására specializálódott, így rendelkezik azokkal a készségekkel, képességekkel, amelyek az akkumulátorok előállításához szükségesek. Ezeket a szempontokat figyelembe véve tehát kijelenthető, hogy reális, elérthető célkitűzés fogalmazódott meg.

📈 Az elektromos akkumulátorokat főként az autóipar számára állítják elő és az elektromos autók térnyerésének köszönhetően egyre nagyobb kereslet mutatkozik ezen termékek iránt. Ez a kép rajzolódik ki a globális kereskedelmi adatokból is. A számok az mutatják, hogy 1995-ben az elektromos akkumulátorok kereskedelme 8,1 milliárd USA dollárt tett ki, amely a teljes globális kereskedelem 0,16 százalékát jelentette. A forgalom értéke az ezt követő 20 évben kisebb ingadozások mellett folyamatosan növekedett, azonban az emelkedés mértéke hasonló volt a globális külkereskedelem bővüléséhez. Ezzel szemben 2015-től kezdődően egy erőteljesebb növekedésnek indult az iparág, melynek köszönhetően a forgalom értéke 2021-re elérte a 95,3 milliárd dollárt, amely már a globális kereskedelem 0,45 százalékát is meghaladta. Tekintettel arra, hogy a globális külkereskedelemben ezernél is több termék értékesítése folyik, az akkumulátorok szerepe meglehetősen nagy és a legfontosabb exportcikkek közé sorolható.

1. ábra: Az elektromos akkumulátorok forgalma és részesedése a globális külkereskedelmen belül. Forrás: BACI CEPII (HS92). Szerző: Braun Erik.

👑 Hol tart jelenleg Magyarország az akkumulátorgyártó nagyhatalommá válás folyamatában? Ennek vizsgálatához abból érdemes kiindulni, hogy az akkumulátorok globális kereskedelmén belül milyen részarányt tesz ki Magyarország exportja. A vizsgált időszak elején a magyar export 5,7 millió dollár körül alakult, ami a globális akkumulátor export 0,07 százalékát jelentette csupán. Ezt követően Magyarország 2004-re több mint húszszorosára növelte az akkumulátorok exportját, azonban az ágazat globális kereskedelmén belül nem sikerült érdemben növelni az ország súlyát. Ezt követően 2010-ig a magyar értékesítés értéke nagymértékben ingadozott, míg ezzel párhuzamosan az ágazat külkereskedelmén belül számottevő visszaesés látható hazánk esetében.

A helyzet érdemben 2015-től indult változásnak, amely időponttól kezdődően nagyfokú emelkedés figyelhető meg a magyar akkumulátor export értékében és ennek köszönhetően a globális akkumulátor kereskedelmen belül is erősödött Magyarország pozíciója. 2021-ben a hazai export már meghaladta 4,1 milliárd dollárt, amely megközelítőleg az ágazat globális exportjának 4,38 százalékát tette ki. Figyelembe véve Magyarország népességét és gazdaságának méretét, kijelenthető, hogy a főként az elektromos járművekhez gyártott akkumulátorok esetén Magyarország szerepe drasztikusan megnövekedett és 2020-ban már a világ 6. legnagyobb exportőrének számít. Ugyan Kína külföldi értékesítése közel 8-szor nagyobb, Magyarország már jelenleg is akkumulátorgyártó középhatalomnak nevezhető, az utóbbi évek tendenciái alapján pedig jó úton jár, hogy nagyhatalommá váljon ezen a téren. Ezt támasztja alá, hogy a Debrecen közelében megvalósítani kívánt gyár tervezett termelői kapacitása kimagasló és a gyártás beindulásával a hazai akkumulátorgyártás is számottevően növekedni fog.

2. ábra: Magyarország elektromos akkumulátor exportja (HS92: 8507, milliárd USA dollár). Forrás: BACI CEPII (HS92). Szerző: Braun Erik.

⚠️ A hazai akkumulátorgyártás nemcsak a globális kereskedelem viszonylatban tölt be egyre fontosabb szerepet az utóbbi években, hanem a magyar exporton belül is egyre nagyobb a részaránya. Míg 1995-ben a teljes hazai export 0,16 százalékát tette ki az akkumulátorok kereskedelme, 2021-ben már a 3,04 százalékot is meghaladta. A jövőbeli beruházások megvalósulásával feltételezhetően tovább erősödik az ágazat és akár már néhány éven belül a legfontosabb magyar exportcikké válhat. Kérdés azonban, hogy ez a túlzott növekedés mennyire teszi kiszolgáltatottá a magyar gazdaságot és milyen mértékű függőséget eredményez az autóipar viszonylatában, amelyeknek köszönhetően akár még sérülékenyebbé válhat a gazdaság.

3. ábra: Az akkumulátorok szerepe a magyar exportban (HS92: 8507, milliárd USA dollár). Forrás: BACI CEPII (HS92). Szerző: Braun Erik

🌳 Az akkumulátorok egyre fontosabb termékekké válnak, ugyanis számos másik, mindenapjainkat meghatározó termék (például laptopok, okostelefonok, járművek) működésében töltenek be nélkülözhetetlen szerepet. Fontos ugyanakkor, hogy ezek a projektek a szükséges környezetvédelmi szabványok betartásával kerüljenek megvalósításra, amire a döntéshozóknak is ügyelni kell.

👍Ha tetszett a poszt, kérjük, támogasson minket azzal, hogy kedveli vagy követi az Oeconomus oldalt. Naponta jövünk új tartalommal.

💾 Az eredeti cikk itt olvasható.

📲 Ez a korábbi írásunk is érdekelheti: https://www.oeconomus.hu/oecofocus/az-autoipar-jovoje-magyarorszagon-a-kornyezettudatos-technologiai-irany/

Külső senior elemző | Megjelent írások

Braun Erik egyetemi tanársegéd és kutató a Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Karán. Doktori fokozatát 2021-ben szerezte meg közgazdaságtudományok területén, fő kutatási területe a gazdasági hálózatok, azon belül a globális értékláncok és kereskedelmi kapcsolatok elemzése.

Iratkozzon fel hírlevelünkre