Categories
OecoGlobus

Újjáéledhetnek az európai éjszakai vonatok

📈 Évtizedekkel korábban, még a fapados légitársaságok megjelenése előtt Európában rendkívül népszerűek voltak az éjszakai vonatok. Gyors és viszonylag olcsó eljutást biztosítottak, és az éjszakai utazás alatt kipihent utazók korán reggel már a városközpontban kezdhették a napi programjukat. A légiközlekedés liberalizációja eredményeként a jegyárak drasztikus csökkenésével, valamint a távolsági buszhálózat újjászervezésével és a különböző autómegosztó szolgáltatók megjelenésével azonban ez a lehetőség veszített korábbi presztízséből. Az új típusú koronavírus-járvány sajátos, és a klímaváltozás tartós, ráadásul egyre feszítőbb hatásai azonban újra felértékelték az utazás ezen formáját.

A Midnight Trains nevű francia start-up 2024-től kezdődően arra vállalkozna, hogy Párizst 12 másik európai desztinációval köti össze úgy, hogy igazából vasúton gördülő hoteleket kínál. A tervben lévő városok között többek között olyanok szerepelnek, mint Koppenhága, Hamburg, Berlin, Brüsszel, Edinburgh, Barcelona, Madrid, Porto, vagy éppen Róma. Az alapítók abban bíznak továbbá, hogy a járvány utáni időszakban az utazás már tisztább és zöldebb lesz. Ráadásul a hotelek színvonalát elérő fülkékkel biztonságos és intimitást biztosító szolgáltatást kínálnak, melyekben saját fürdőszoba is kialakításra kerülne.

🏭 Az alapítók arra hívják fel a figyelmet, hogy egy Párizsból Rómába való utazás során éjszakai vonatozással 8,8 kg széndioxidot bocsátunk ki fejenként, repülővel viszont a hasonló mutató több mint 206 kg. Ezzel arra mutatnak rá, hogy az éjszakai vonatozás nagyjából 23-szor kevesebb környezetszennyezéssel jár, mint a repülés. Ha pedig 300 utas választja az Midnight Trains szolgáltatást a jelzett útvonalon, akkor összességében több mint 59 tonna széndioxid kibocsátást lehet megspórolni.

👪 Az utóbbi években látványos mozgolódást tapasztalhatunk az éjszakai vonatozás piacán, ugyanis 2016 óta például az osztrák vasutak (ÖBB) hat új desztinációt kínál a NightJet fantázianév alatt, de korábban is kilenc útvonalat üzemeltetett. A cseh, a holland és a belga magánszolgáltatók pedig új éjszakai eljutási lehetőségekkel színesítik palettájukat. 2020 decemberében pedig az osztrák, a német, a francia és a svájci vasutak megállapodást írtak alá, melyben új éjszakai vasúti összeköttetések indítását vállalták. A kezdeményezés az ún. Trans-Europe Express (TEE) 2.0 hálózatnak a része, mely szerint a következő években a 13 legnagyobb európai várost éjszakai vonatokkal kötik majd össze.

👍Ha tetszett a poszt, kérjük, támogasson minket azzal, hogy kedveli vagy követi az Oeconomus oldalt. Naponta jövünk új tartalommal.

📲 Ez a korábbi írásunk is érdekelheti:

http://www.oeconomus.hu/oecoglobus/merlegen-az-elektromos-es-hibrid-elektromos-autok-europai-kulkereskedelme/

#ejszakaivonatok #kornyezetvedelem #europa #parizs

Kutatási igazgató | Megjelent írások

Pásztor Szabolcs, habilitált egyetemi docens a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Közgazdasági és Nemzetközi Gazdasági Tanszékén. Korábban dolgozott a Magyar Nemzeti Banknál és a Magyar Bankszövetség tanácsadójaként is. Az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítványhoz 2020-ban csatlakozott. Oktatott már többek között Ausztrália, Kína, Belgium, Csehorság, Olaszország, Oroszország, Törökország, a Dél-afrikai Köztársaság, Kenya és Etiópia egyetemein. Fő kutatási területe a gazdasági és pénzügyi átalakulás a fejlődő országokban.

Iratkozzon fel hírlevelünkre