🎄 Karácsony közeledtével egyre többet gondolunk az ünnepekre és azok kellékeire. Ha a jelenség gazdasági vetületét tekintjük, ez a szezon a kiskereskedelem kiemelt időszaka.

😷 Az új típusú koronavírus-járvány szinte a teljes 2020-as évre rányomta a bélyegét, így volt ez a kiskereskedelem esetében is. Az Eurostat legfrissebb, októberre vonatkozó adatai alapján az eladások teljes volumen 2,7%-kal haladta meg a válság előtti szintet, vagyis a 2020. februári értéket Európában. A legdrasztikusabb változást az idei évben a nem-élelmiszertermékek kereskedelmében tapasztalahattuk. Az elektronikus berendezések és bútorok eladása 8,4%-kal emelkedett, míg a textil és ruházati cikkek kereskedelme 9,5%-kal esett vissza.

💻 A teljes szektor esetében február és április között volt a mélypont, amelyet májustól októberig fokozatos visszarendeződés követett. A tavaszi lezárások, illetve a legkritikusabb időszak alatt fontos szerep jutott az e-kereskedelemnek. Áprilisban az EU 27 tagállamában átlagosan 30%-kal emelkedett meg az internetes vásárlások aránya 2019 azonos időszakához képest.

🎁 Az idei karácsony kiskereskedelemmel kapcsolatos várakozásai megosztják a szakérőket. A tengeren túlon például 1-2%-os növekedést, illetve hasonló mértékű csökkenést is előrejeleznek. Ugyanakkor ismét képbe kerül a már korábban általunk is vizsgált „K” alakú válságlefutás, vagyis az ágazatonként, illetve jelen esetben alágazatonkénti eltérő hatások.

🔄 Mi változhat az elmúlt évekhez képest 2020-ban? Szakértők szerint – ajándékvásárlás szempontjából – az idei ünnepi szezon lényegesen korábban kezdődhetett, már októberben. A bevásárlások így az idei évben egyenletesebben oszlanak el az év utolsó hónapjai között. A folyamat az internetes vásárlások előtérbe kerülése mellett zajlik.

🎅 A kiskereskedelemben dolgozókra is újszerűen hathat az idei év. Ismét ez lehet az ágazatban a foglalkoztatás éves csúcsa, ugyanakkor jelenleg az internetes rendelések kiszolgálása kerül a fókuszba, és nem a klasszikus áruházi eladói feladatok. Ennek a jelenségnek pedig a szállítmányozó cégekre is tovagyűrűző hatása lesz: részben a foglalkoztatás szezonális felfutása miatt, részben a túlterhelt kapacitások melletti pontos szállítások miatt nehezedik nyomás az ágazatra.

📝 A tudatos tervezés a vásárlók esetében is hangsúlyos lehet. Ennek hátterében a különböző korlátozások betartása áll (nyitva tartás és egészségügyi szabályok). Így kevésbé lesz jellemző a nézelődés, mint a célirányos vásárlás. Továbbá a pénzügyi tudatosság szintén kulcseleme az idei évnek, aminek oka a jövővel kapcsolatos bizonytalanság és félelmek. Ez tükröződhet abban a fentebb említett jelenségben is, miszerint több hónapra elosztva szerzik be az idei ajándékokat a háztartások.

💾 Az eredeti cikk itt, itt és itt olvasható:

📲 Ez a korábbi írásunk is érdekelheti:

#kiskereskedelem #retail #EU #nemzetkoziadatok #karacsony #Christmas