🌎 Hogyan alakul át a világ, és benne a gazdaság a koronavírus hatására? – 2. rész – OecoGlobus

📆 A mindennapi életünk szorosan összefügg a gazdasággal, illetve annak egyes ágazataival. Ha mindennapjaink megváltoznak, akkor a gazdasági szektorok között is hangsúly eltolódás alakul ki. Lássuk, hogyan!

😎 A szolgáltató szektorban, illetve különösen olyan területeken, mint az oktatás volt megfigyelhető a digitális átállás. Itt nem csak a kötelező iskolai oktatásra kell gondolni, hanem egy széles skálára a hobbi tanfolyamoktól a komolyabb képzésekig. Ma már nem csak az elvi lehetősége adott, hogy online tánctanfolyamtól a nyelvvizsgáig bármit elvégezhessünk virtuálisan, hanem egyre több tényleges lehetőség kínálkozik.

🏃 A szolgáltató szektoron belül olyan ágazatok is kiemelkednek, mint az egészségügy. Az emberek hirtelen tudatosabbak lettek, mind mentális mind testi egészségük kapcsán. Ez jó hír az olyan szolgáltatóknak, amelyek például a magánegészségügy területén működnek. De a megelőzés, így a különféle fitnesz, wellness szolgáltatók, vagy az egészséges élelmiszerek forgalmazói is fejlődésre számíthatnak.

☘ Sőt az egészség tágabb értelemben is középpontba került. Az évek óta hangoztatott környezettudatosság, és a fenntartható fejlődésre tekintettel lévő termékek és megoldások szintén egyre nagyobb hangsúlyt kapnak. Ez kihívás elé állít olyan szektorokat, mint az autógyártás, ahol már évek óta tapasztalható a nyomás a zöldítés irányába. Felnőhetnek olyan iparágak, amelyek kiváltják a környezetszennyező anyagokat, a csomagolás technikától a helyi előállítású élelmiszerekig.

✈ Ez utóbbi tényező pedig a távolságokhoz való viszonyulásunk átalakulására is rávilágít. A digitális tér mellett a távolságok csökkenése és a személyes tér növekedése is megfigyelhető. Mit jelent ez? A házhoz szállítás egyre elterjedtebb formája lesz a kiskereskedelmi értékesítésnek, a személyes kontaktus minimalizálása miatt. Másrészt a helyi termékek és szolgáltatások, különösen vidéken egyre inkább felértékelődnek. Így összességében a logisztikai szektor és a kiskereskedelem is átalakul. A logisztikában a nagy, globális értékláncok szerepe némileg hosszútávon is csökkenhet, míg a házhozszállítással foglalkozó vállalatok esetében jelentős bővülést láthatunk. A kiskereskedelem pedig szintén a virtuális térbe költözik. Az üzlethelységek helyett a raktározás irányába történik elmozdulás.

🍜 A turizmus és vendéglátás esetében szintén lezajlott a fenti változás. Az utazni vágyók nem utaznak, vagy a közeli helyeket részesítik előnyben. Az éttermek esetében szintén a házhoz szállítás vagy a szabadtéri szolgáltatás kerül előtérbe.

🏦 Az MNB szeptember utolsó napjaiban közzétett 50 pontos javaslatcsomagjában is nagy hangsúlyt kapnak ezek az irányok (digitalizáció, atipikus foglalkoztatás, belföldi turizmus, zöldprogramok), ösztönözve a magyar gazdasági szereplőket a változásra.

⁉️ A korszak dilemmáinak illusztrálását a jegybank elnökének 58. Közgazdász Vándorgyűlésen, 2020. szeptember 24-én tartott előadása is feszegette. Az alábbi ábra, a prezentációból ezt mutatja be.

👍 Ha tetszett a poszt, kérjük, támogasson minket azzal, hogy kedveli vagy követi az Oeconomus oldalt. Naponta jövünk új tartalommal.

💾 A tanulmány itt olvasható.

📲 A korábbi rész itt olvasható