🔌 Az Európai Gépjárműgyártók Szövetsége (European Automobile Manufacturers’ Association, ACEA) jelentése alapján az Európai Unió területén 2019 év végén alig 200 ezer elektromos autók töltésére alkalmas töltőállomás van (ebben még az Egyesült Királyság is benne volt). 2014-ben még csak közel 34,5 ezer darab állomás volt, így 2019-re közel hatszoros növekedés volt megfigyelhető az EU-ban. Az Európai Bizottság tervében szerepel, hogy az elektromos autók számát az Unión belül 30 millió darabra növelik 2030-ig. Az ACEA számítása szerint annak érdekében, hogy a Bizottság által prognosztizált számok tarthatóak legyenek, a töltőállomás-hálózat fejlesztése elengedhetetlen. A következő közel egy évtized során a korábbi évekhez képest közel 15-ször több töltőállomást kellene építeni, mint korábban történt az EU-ban ahhoz, hogy 2030-ig 2,8 millió töltőállomás legyen elérhető.

⚡ ACEA 2020 októberében kiadott jelentése alapján 2019-ben az összes töltőállomás közül alig 28 600 olyan pont volt, amely úgynevezett gyorstöltésre (több mint 22 kW teljesítményre) volt használható. A teljes hálózaton belül tehát minden hetedik minősül ilyen állomásnak. A töltőállomások száma ugyanakkor nem egyenletesen alakul a különböző tagállamokban, rendkívül magas a koncentráció. Hollandia, Németország, Franciaország és az Egyesült Királyság területén található a töltőállomások több mint 75 százaléka, annak ellenére, hogy területileg csupán az EU és az Egyesült Királyság 27 százalékát teszi ki. Az említett négy országban rendre 50,8; 40,5; 30,4; illetve 28,5 ezer darab töltőállomás található. Az ötödik legnagyobb töltőállomás-hálózattal Olaszország rendelkezik, de a top négy országhoz képest nagyságrendekkel kevesebb mintegy 9 400 ponttal rendelkezik. Magyarországon 750 darab elektromos töltésre alkalmas helyszín van, amelyből 150 darab gyorstöltésre is alkalmas. A legkevesebb töltőállomással Ciprus, Görögország és Málta rendelkezik, ahol rendre 38, 61, illetve 102 darab található.

🚗 Az úthálózat hosszához viszonyítva ugyanakkor eltérő sorrendet kapunk az országok között Európában. A 100 kilométer útszakaszra vetített elektromos töltőállomások számát tekintve továbbra is Hollandia vezeti a ranglistát, 36,4-es értékkel. Luxemburg ugyanakkor a méretének köszönhetően második helyen áll, ahol 31,6 darab töltőállomás van 100 kilométer hosszú autóút szakaszonként. Harmadik helyen áll Németország 17,6-es értékkel, miközben az Egyesült Királyság alig 6,8-es értékkel az ötödik helyen szerepel ebben az összehasonlításban. A rangsor másik végén Görögország, Lengyelország és Litvánia áll rendre 0,1; 0,2; illetve 0,3-es értékekkel. Magyarország egyelőre ebben a mutatóban kissé le van maradva Európában, hiszen 0,3-es értékkel éppen csak Litvánia előtt helyezkedik el a rangsorban.

🇭🇺 Magyarországon jelenleg az elektromos autók töltésének hálózata még kezdetleges szakaszban van, amely érthető módon összefügg az ilyen típusú autók alacsony elterjedtségével. Hazánkban a személygépjárművek alig 1,9 százaléka minősül tisztán elektromos meghajtásúnak, amely jelentősen elmarad még a listavezető holland piactól, ahol ez az érték 15 százalék, vagy a szomszédban lévő Ausztriában mért 3,5 százalékos értékétől. Régiós összehasonlításban ugyanakkor a magyar piac kiemelkedő eredményt tud felmutatni, elsősorban a visegrádi országokhoz képest. Lengyelországban, Csehországban és Szlovákiában rendre 0,5; 0,5; illetve 0,4 százalék az elektromos autók penetrációja. Hazánk a hetedik helyen áll az elektromos autók vásárlásának pénzügyi ösztönzőjének nyújtása terén az EU-n belül, összesen 2,6 millió Ft összértékkel.

👍 Ha tetszett a poszt, kérjük, támogasson minket azzal, hogy kedveli vagy követi az Oeconomus oldalt. Naponta jövünk új tartalommal.

💾 Az ábra forrása itt található.

📲 Ez a korábbi írásunk is érdekelheti:

#Toltoallomas #Elektromosauto #Emobilitas #Halozat #Infrastruktura