🛵 Az élelmiszer- kiszállítás ágazata jelentősen átalakult az elmúlt évek során. A változás észrevétlenül zajlott le. A folyamat hátterében nem az új típusú koronavírus-járvány áll, az inkább csak felgyorsította az átalakulást. Emellett a változás része az is, hogy nem csupán azok aránya növekszik, akik ételt rendelnek házhoz, a választék szintén egyre szélesebb. A házhoz szállítás korábban néhány olyan ételtípusra koncentrálódott, mint a gyorsételek, a pizza vagy a világ egy-egy tájához kötődő konyha. Jelenleg már olyan termékeket is megfelelő árérték-arányban lehet szállítani, mint a kávé, a reggeli vagy a desszertek. A változás kulcsa az elkülönült, harmadik fél által kivitelezett ételszállítók megjelenése volt. Magyarországon is működnek olyan szállításra specializált cégek, amelyek online felületén keresztül rendelhetünk különféle éttermek választékából. Az átalakulást a következőkben néhány ország példáján keresztül láthatjuk.

🇬🇧 Az Egyesült Királyságban az élelmiszer-kiszállítás tradicionálisan nagy népszerűségnek örvend. Az éttermek forgalmának 10%-át adja a házhoz szállítás. Az új típusú koronavírus-járvány hatására tovább bővül a rendelések aránya, egy év alatt 30%-kal növekedett az ételszállításból származó árbevétel, (2019-ben 8,5 milliárd font volt, 2020-ban 11 milliárd font). Ugyanakkor a szektor a megelőző 3 évben összesen 39%-kal növekedett.

🇺🇸 Az Egyesült Államokban az ételkiszállítás átlagosan 20%-kal növekszik évről évre. Az amerikaiak 10% rendel legalább hetente egyszer ételt. Míg általánosságban 70%-uk szokott igénybe venni ételkiszállítási szolgáltatást. Ez azt jelenti, hogy egy átlagos amerikainak legalább kétféle ételszállításra specializálódott szolgáltató applikációja van az okos telefonjára telepítve, és havonta legalább háromszor veszi igénybe azt.

🍕 A tavalyi Google keresések alapján a pizza a szélesedő paletta ellenére sem vesztette el népszerűségét. A világ országai közül 44-ben a legtöbbször kiszállított étel volt, Indiától Németországon keresztül Olaszországig. A kínai konyha 29 országban a legkedveltebb, közöttük az USA-ban és az Egyesült Királyságban. A Google keresések alapján Magyarország is aközé a néhány európai ország közé tartozik, ahol tavaly a kínai ételek házhozszállítása kedveltebb volt a pizzáénál. (A korábbi években a pizza volt nálunk is az abszolút első.) Míg a sushi tíz országban volt a legnépszerűbb.

🇭🇺 Hazai ételkiszállítást nyújtó szolgáltatók is megerősítették, hogy jelentős növekedést könyvelt el a szegmens 2020-ban, és itthon is egyre változatosabb a megrendelt ételek köre. (Ugyanakkor pontos adatok még nem állnak rendelkezésre.) A szakértők a jövőben bizonyos hullámzást várnak a kiszállítási ágazat teljesítményében, az éttermek újranyitása esetén várhatóan nagy lelkesedéssel fogják kihasználni a fizikai jelenlét lehetőségét. Ugyanakkor a kiszállítási ágazat bővülése folyamatos, és az elmúlt években is igen intenzív volt. A statisztikák alapján 2017-ről 2018-ra megduplázódott az éttermek rendelésből származó árbevétele. Már 2-3 évvel ezelőtt is minden második magyar rendelt online applikáción keresztül kisebb-nagyobb rendszerességgel ételt. Az internetes tranzakciók közül ez volt a legnépszerűbb, minden harmadik esetben ételt rendeltünk az internetről.

🏷 A hazai vendéglátást nagyban segítette 2020 novemberétől bevezetett intézkedés, amely a kiszállított ételek áfáját 27%-ról 5%-ra csökkentette. Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) vezérigazgatója szerint az intézkedés az ágazat túlélését segíti, mint ahogy az a rendelet is, miszerint a vendéglátóhelyekre nem vonatkozik az este hét órás bezárás. Vagyis a kijárási korlátozások mellett is este nyolc óra után házhoz lehet szállítani az ételeket.

📲 Ez a korábbi írásunk is érdekelheti:

#etelkiszallitas #digitalizacio #kiszallitas #Magyarorszag #covid-19 #valsag #etterem #tuleles #gazdasagelenkites