🏭 Sokakban él az a feltételezés, hogy miközben az elektromos autók nem bocsátanak ki közvetlenül káros anyagot, az elektromos áram előállítása miatt meglehetősen környezetszennyezőnek tekinthető. Az Európai Bizottság adatai alapján az Európai Unión belül kibocsátott összes széndioxidból (CO2) a személygépjárművek, illetve kis teherautók rendre 12 és 2,5 százalékos arányt tesznek ki. Az EU a világon elöljáróként törekszik a károsanyag kibocsátás csökkentésére, ezért 2021-es bázishoz képest 2025-re 15, míg 2030-ra 37,5 százalékos CO2 kibocsátás csökkentést kell elérni az újonnan regisztrált autóknak. Ráadásul a Bizottság 2023-tól egy olyan egységes értékelési rendszert tervez bevezetni, amely az autók teljes élettartamának kibocsátását tudná számszerűsíteni.

🔌 Természetesen jelen formájukban az elektromos autók nem tekinthetőek teljes mértékben környezetbarátnak, illetve nem minősülnek 100 százalékban karbonsemlegesnek. Ennek egyik legfontosabb magyarázata, hogy az autók elektromos akkumulátorok feltöltését eltérő forrásból is tudja biztosítani a használója, amely elsősorban az adott ország áramtermelési szerkezetétől függ. Amennyiben hagyományos forrásból (például szénerőművekből) származik az áram, úgy a károsanyag kibocsátás egyértelműen nem lehet minimális mértékű. Az Eurostat adatai alapján az EU országaiban 2019-ben átlagosan 30,5 százalékban származott megújuló forrásból az elektromos áram (13,3 százalék szél-, 12,3 százalék víz-, és 4,4 százalék napenergia). Mindemellett az Unióban átlagosan 42,8 százalékban hagyományos, míg 26,7 százalékban atomenergiából származik az áramtermelés, amely meglehetősen eltérő képet mutat az egyes tagállamok szintjén. A legszennyezőbb országoknak Ciprus, Málta, Észtország, illetve Lengyelország minősülnek, mivel közel 90 százalékos a hagyományos hőenergiából származó áramtermelés aránya. A legzöldebb áramtermelő ország Svédország és Franciaország, ahol a megújuló energia és atomenergia együtt az elektromos áram 90 százalékáért felelős. Magyarország a középmezőnyben helyezkedik el a ranglistán, mivel hazánkban nagyjából a termelés fele atomenergiából, 45 százalékban hagyományos, illetve 5 százalékban megújuló energiából származik.

⚡ Az elektromos autók összehasonlítása a hagyományos üzemanyag meghajtású járművekkel vegyes képet mutat. A BBC 2020 márciusában számolt be róla, hogy holland és angol egyetemek kutatásai alapján a világ országainak 95 százalékában az elektromos autók használata a klímavédelem szempontjából kedvezőbb a fosszilis energiahordozókra épülő modellekhez képest. Az eredeti kutatás a Nature Sustainability folyóiratban is megjelent 2020 júniusában, amely például a kivételek közé sorolja Lengyelországot, mivel a lengyel energiatermelés elsősorban a meglehetősen környezetszennyező szén használatára épül. A kutatás arra jutott, hogy az autó egész életútját figyelembe véve átlagosan akár 70 százalékkal is kisebb lehet a károsanyag kibocsátás a zöldebb energiatermelő országokban. Az ilyen országokban – mint például Svédországban vagy Franciaországban – az elektromos áramot elsősorban megújuló energiából, illetve atomerőművekből állítják elő, amely jelentősen kisebb környezeti hatással bír. Angliában az áramtermelés eltérő forrásokból biztosított, ezért az angol elektromos autók használatában alacsonyabb, de még így is 30 százalékkal kedvezőbb a belső égésű motorokkal felszerelt autókhoz képest. Ráadásul az egyetemek kutatása rávilágít arra a tényre, hogy a világ országai minél nagyobb arányban állnak át zöldenergia használatára, az elektromos autók használata annál kedvezőbbé válik környezetvédelmi szempontból.

🌱 A kutatás előrejelzése alapján 2050-re akár minden második autó elektromos meghajtású lehet a világon, amely teljesülése esetében a széndioxid kibocsátás éves szinte akár 1,5 gigatonnával csökkenne, amely megegyezik Oroszország jelenlegi teljes, éves CO2 kibocsátásával. A Carbonfootpring.org összesítése alapján az elektromos autók károsanyag kibocsátása átlagosan közel harmada a benzinnel vagy dízellel hajtott autók értékének. Miközben tízezer mérföldre vetítve az elektromos meghajtású autók 0,96 tonna széndioxidot, addig a benzinnel, illetve dízellel működő járművek rendre 2,99 és 2,88 tonnát bocsátanak ki. Az International Council for Clean Transportation (ICCT) elemzéseinek a felhasználásával a Carbonbrief.org megállapította, hogy Európában az egyik legnépszerűbb elektromos autó, a Nissan Leaf átlagosan közel 60 százalékkal is kevesebb károsanyagot bocsát ki egy hagyományos üzemanyaggal működő személygépkocsihoz képest. Az ICCT elemzése is arra utal, hogy az elektromos áram forrása jelentős hatással van az elektromos jármű teljes károsanyag kibocsátására. Ennek eredményeképpen egyes országokban (mint például Norvégiában) akár az is előfordulhat, hogy a benzinnel vagy dízellel működő járművek akár háromszor több CO2-t bocsátanak ki.

👍 Ha tetszett a poszt, kérjük, támogasson minket azzal, hogy kedveli vagy követi az Oeconomus oldalt. Naponta jövünk új tartalommal.

💾 Az ábra forrása itt található.

📲 Ez a korábbi írásunk is érdekelheti:

#Elektromosauto #Karosanyag #CO2 #Kornyezetvedelem