🚗 Európa országai vezették 2020-ban az elektromos autó értékesítést a világban. A Statista összeállítása alapján a tavalyi évben Norvégiában az újonnan értékesített személygépkocsik aránya megközelítette a 75 százalékos részarányt. A listát elsősorban észak-európai országok vezetik, ahol Izlandon és Svédországban is az értékesített új autók részesedésében rendkívül magas értékkel szerepelnek, és rendre 45, illetve 32 százalékos arányt tesznek ki az elektromos autók. Annak ellenére, hogy Kínában a legnagyobb az elektromos autók értékesítésének száma, az ország méretének köszönhetően az értékesítés aránya alig több, mint hat százalék. Norvégia hosszú évek óta a világ vezető szerepét tölti be az elektromos autók penetrációját tekintve és 2020 első felében már megközelítette az 50 százalékos szintet.

⚡ Az Európai Gépjárműgyártók Szövetsége (European Automobile Manufacturers’ Association, ACEA) értékelése alapján az új típusú koronavírus ellenére az elektromos autók értékesítése jól alakult a 2020-as évben. Az ACEA adatai alapján tavaly az eladott új autók száma 23,7 százalékkal (hárommillió darabbal), kevesebb mint tíz millió darabra csökkent. 2020-ban az Európai Unión belül a hibrid elektromos autók értékesítésének aránya 11,9 százalékra növekedett a 2019-es 5,7 százalékos arányról. Az elektromos autók részesedése 2020-ban 10,5-ra növekedett, amely jelentős előrelépésnek számít a 2019-es három százalékos szintről. Várhatóan 2021-ben az autóértékesítés éves alapon tíz százalékkal fog tudni növekedni a 2020-as évi rekordszintű visszaesést követően.

💡 European Federation for Transport and Environment összefoglaló elemzése szerint Európa-szerte elérhető plug-in hibrid, illetve teljesen elektromos autó modellek száma 2021-ben előreláthatóan 214-re növekszik. 2019 év végén ez a szám még 98 fajta, míg 2020-ban már 176 fajta modell volt, amely közel 80 százalékos növekedésnek felel meg egyetlen év alatt. Várhatóan a legtöbb elérhető modellt a Volkswagen Csoport fogja biztosítani, összesen 41 modellel. A BMW Csoport 17 elektromos modellje, míg a Teslának öt modellje lesz elérhető az európai piacokon. A Transport and Environment előrejelzése alapján Európában 2025-ben elektromos autók lakosságarányos gyártása tekintetében Szlovákia fogja betölteni a vezető pozíciót.  Az ezer lakosra vetített statisztika alapján az elektromos autók gyártása esetében Szlovákiában 25, Németországban 19, míg Magyarországon előreláthatólag hat darab gyártása fog történni.

🔌 Az Európai Bizottság egy ambiciózus terve alapján, az Unióban regisztrált autók között 2030-ig legalább 30 millió darab, károsanyag kibocsátástól mentes gépkocsinak kellene lennie.  Jelenleg még a megvalósulás meglehetősen messze áll a Bizottság célkitűzésétől, hiszen a 243 millió személygépjárműből mindösszesen csak alig 615 ezer darab volt karbonsemleges 2019-ben. Mindez azt jelenti, hogy az elektromos autók részesedése alig 0,25 százalékos a hibrid modellek aránya pedig 0,32 százalékos szinten állt. Az autóipari célkitűzés az egyik szükséges eszköze ahhoz, hogy az EU nagyratörő tervét elérhesse a klímavédelem érdekében. Az EU jelenleg globális vezetői szerepet tölt be a környezetvédelemben, amely értelmében az a cél született meg, hogy 2050-ig az Unió karbonsemlegessé váljon.

🇭🇺 Magyarországon a járműipar régóta meghatározó iparágnak tekinthető. A nemzetközi folyamatokkal összhangban hazánkban is egyre jelentősebbé válik az elektromobilitás. Az új típusú koronavírus megjelenése ellenére 2020-ban a kecskeméti Mercedes-Benz gyárban elindításra került két, plug-in típusú modell gyártása, és az első elektromos autó sorozatgyártásának a megkezdését is bejelentette a német autógyártó cég. Az esztergomi Suzuki gyárban a tavalyi összesített termeléséből már 65 százalék tartozott a hibrid járművek közé, amely kiemelkedő részaránynak minősül. Ráadásul az elmúlt években komoly akkumulátor gyártási kapacitás épült fel Magyarországon. Több nagyvállat, legfőképpen az SK Innovation és a Samsung SDI, hajtott végre 2016 óta folyamatosan, több lépcsőben beruházást. Ezeknek köszönhetően hazánk Európában az egyik legnagyobb elektromos akkumulátor gyártó országává válik, amely az elektromos autók egyik legfontosabb alkatrészének számít. Várhatóan a magyar gyáregységek termelési kapacitása 2025-re eléri a 90 gigawattórát.

👍 Ha tetszett a poszt, kérjük, támogasson minket azzal, hogy kedveli vagy követi az Oeconomus oldalt. Naponta jövünk új tartalommal.

📲 Ez a korábbi írásunk is érdekelheti:

💾 A grafikon linkje:  https://www.statista.com/chart/17344/electric-vehicle-share/

#EV #Elektromosauto #Emobilitas #Auto