🏥 A világ minden pontján megtapasztalták az emberek, hogy az új típusú koronavírus egyszerre változtatta meg mind a viselkedésüket mind pedig a gondolkodásmódjukat. Az Amerikai Járványügyi Központ (CDC) állítása szerint 2020 első felében az Amerikai Egyesült Államokban a felnőttek 40 százaléka azonosított magán legalább egyfajta mentális vagy viselkedésbeli problémát a COVID-19 hatására. A szorongásról háromszor több, depresszióról négyszer több ember számolt be 2020 második negyedévében, mint 2019 azonos időszakában. Az új típusú koronavírus okozta járványhelyzet főleg az amerikai legfiatalabb, azaz a Z generáció tagjait sújtotta. Az Amerikai Pszichológiai Szövetség (APA) felmérése szerint tízből hét fiatal számolt be a depresszió egyes tüneteinek megtapasztalásáról. A járvány elsősorban az emberek egészségére és mindennapi viselkedésére mért kritikus és azonnali csapást. A gazdasági károk csak ezt követően jelentkeztek, amely annak függvényében volt eltérő hatású, hogy az adott cég vagy alkalmazott melyik iparágban tevékenykedik.

🔒 A lezárások és kijárási tilalmak közepette alternatív tevékenységekkel helyettesítették az emberek az igényeiket, amely a fogyasztói szokások átalakulásához vezettek. A különböző éttermekben elfogyasztott ebéd vagy vacsora helyét átvette az otthoni főzés vagy a vágyott ételek házhozszállítása, miközben az ételhez használt élelmiszereket is egyre többen online rendelték meg. A távolságtartás és a maszkhasználat a mozitermekből “kiűzte” a filmek szerelmeseit és így az unatkozó, otthonaikban lévő fiatalok és idősebbek egyaránt az online filmeket és sorozatokat üzemeltető szolgáltatók (pl.: Netflix, Disney+, HBO GO, stb.) felé terelődtek.

🏠 A változást jelentős mértékben felerősítette, hogy az emberek a korábbi megszokott életükhöz képest több időt töltöttek el szeretett otthonaikban. Sokan, nem tudták elkölteni megkeresett jövedelmüket a hagyományos úton. 2020-ban a kész étel házhozszállításra fordított összeg a duplájára növekedett, és az ezzel foglalkozó cégek, mint a GrubHub és DoorDash prosperált az egész év folyamán. Mivel az éttermek és a bárok vagy bezártak, vagy korlátozott forgalom mellett tudtak üzemelni ezért az otthon elfogyasztott alkohol mennyisége is megugrott. 2020 áprilisában az amerikai kiskereskedelmi szeszesital forgalom több mint 70 százalékos növekedést mutatott 2019 áprilisához képest. 2020 márciusától kezdve (a hónap amikor a WHO pandémiává minősítette a COVID-19 járványt) átlagosan havi szinten közel 60 százalékkal volt magasabb az alkohol kereslet az előző év azonos időszakához képest. Mindezzel párhuzamosan a vendéglátásban nagyságrendileg nyolcmillió amerikai vesztette el az állását a COVID-19 hatására, mivel az éttermek közel 90 százaléka döntött a létszámcsökkentés mellett. Előrejelzések szerint az éttermek 40 százaléka 2021 márciusáig csődöt fog jelenteni. A bútorok és berendezések iránti keresletet is megkavarta 2020-ban az új típusú koronavírus. Az egész család jellemzően több időt töltött el otthonában tavaly, mint előtte bármikor. Miközben a szülők és a fiatalok a távmunka, illetve az idősek a biztonságuk érdekében, addig a gyermekek a távoktatás hatására kényszerültek rá a lakásban maradásra. Mindez alapjaiban rendezte át, hogy az lakásokba milyen bútorokra, illetve eszközökre van szüksége egy-egy háztartásnak, hiszen egyszerre kell munkahelyként, iskolaként és szerető otthonként is szolgálnia. A havi átlagos költés 2020 májusában 43 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi értéket, amely szeptemberre 36 százalékos növekedési ütemre mérséklődött.

🇭🇺 Magyarországon is alapjaiban formálta át a társadalom mindennapjait és szokásait a COVID-19. A kijárási korlátozásokat és tilalmakat sajnos hazánk sem tudta elkerülni, ahogyan sok más nyugati vagy keleti országhoz hasonlóan, ezáltal a 2020-as év a szokások és gyakorlatok átalakulásáról szólt. A magyarok számára is megviselő volt a gyors átállás a távmunkára vagy a távoktatásra, illetve a rendszeres és helyes maszkhasználatra. A KSH adatai alapján 2020 februárjában még csak 46 ezren dolgoztak rendszeresen távmunkában, addig márciusban és áprilisban már rendre 154, illetve 365 ezren. A hirtelen megugrást követően mérséklődés történt az év hátralévő felében, de még így is kétszer-háromszor annyian dolgozhatnak rendszeresen otthonról, mint 2019-ben. Az alkalmankénti távmunkavégzéssel pedig átlagosan négyszer-ötször élhettek többen tavaly, mint a járványt megelőzően.

🍔 Mivel kevesebbet jártak ki az utcára a magyarok is, illetve az éttermek és további vendéglátóhelyek is szigorú korlátozásokra vagy időszakos bezárásra kényszerültek, így jelentősen megnőtt a társadalom igénye a házhoz rendelésre. A NetPincér beszámolója alapján a tavaszi időszakban voltak olyan ügyfelek, akik naponta 3-4 alkalommal is rendeltek. Májusra a reggeli kávé és frissensült kiszállítása a duplájára növekedett, illetve esténként az otthonra rendelt alkohol mennyisége 50 százalékkal emelkedett. Az ételek házhozszállítása ellenére a vendéglátóhelyek komoly gondokkal küzdenek országszerte. A KSH adatai alapján 2020-ban a kereskedelmi helyek eladási forgalma átlagosan 40-50 százalékkal csökkent 2019-hez képest. A legrosszabb hónap 2020 áprilisa volt, amikoris a bevétel közel háromnegyede eltűnt az ágazatból.

📺 A Netflixhez hasonló szolgáltatással, NFI Filmio néven a Nemzeti Filmintézet is elindította 2020 novemberében az online filmtárát. A felületen különféle régi és közelmúltbeli magyar filmeket lehet megtekinteni. Az indulást az is megalapozta, hogy a 2020-as év során a magyarok a nemzetközi szolgáltatóknál elérhető magyar tartalmakat is előszeretettel nézték, mint például az Oscar-díjas Saul fiát vagy a Valami Amerikát. A Netflixen és az HBO GO felületeken 50-50 magyar alkotás érhető el, amelyek közül sok esetben a legnézettebb filmek aktuális listájára is felkerültek. A Nemzeti Filmintézet szerint a magyarok 47 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a járványhelyzet alatt több tartalmat nézett az elérhető streamingcsatornákon.

💉 2020 év végén ugyanakkor megérkezett hazánkba az első szállítmány a változást hozó, koronavírus elleni vakcinából. 2021-ben az elsődleges feladat a vakcinák folyamatos biztosítása és a kormányzat által elkészített oltási terv szerinti vakcina beadások lefolytatása. Amennyiben minden az előzetes tervek szerint alakul, úgy a 2021-es évben lehetősége lesz a magyar embereknek is visszatérnie a korábbi szokásaikhoz, illetve tevékenységeikhez, amelyeket 2020 márciusa óta nem, vagy csak korlátozott mértékben tudtak gyakorolni. Természetesen, várhatóan lesznek olyan hatások (mint például a digitalizálódó társadalom), amelyek hosszú távon velünk maradnak.

👍 Ha tetszett a poszt, kérjük, támogasson minket azzal, hogy kedveli vagy követi az Oeconomus oldalt. Naponta jövünk új tartalommal.

📲 Ez a korábbi írásunk is érdekelheti: http://www.oeconomus.hu/oecoglobus/az-uj-tipusu-koronavirus-jarvany-tarsadalmi-gazdasagi-es-pszichologiai-hatasai/

💾 A kiinduló cikk linkje:

https://graphics.wsj.com/glider/how-coronavirus-lockdowns-changed-our-lives-1a0c0b9f-2994-46ec-bc1f-ad49545eaa72

https://www.aier.org/article/cost-of-us-lockdowns-a-preliminary-report/

#USA #COVID-19 #Szokasok #Valtozas