🔎 Tavasszal a koronavírus járvány következtében az Amerikai Egyesült Államokban hatalmas kereslet alakult ki a WC-papír iránt. A vírus okozta bizonytalan környezetben a vevők pánikszerű felvásárlásba kezdtek. Rövid idő leforgása alatt az ügyfelek olyan hatalmas keresletet generáltak a toalettpapírért, hogy a boltok polcainak 73 százalékáról eltűnt és hiány lépett fel.

🧻 Az országban hétmilliárd fontnyi (kb. 3,2 millió tonna) WC-papírt gyártanak egy év alatt. Ennek fényében meglepő, hogy mégis hiány tudott kialakulni a termékből. Amikor a vírus elérte az Egyesült Államokat, a WC-papír iránti kereslet egy hónap alatt hirtelen 845 százalékkal megugrott. Ezalatt az idő alatt összesen 1,45 milliárd dollár értékben vásároltak az amerikaiak. A boltok polcairól hiányzó papírtermék pedig pánikszerű váráslásra késztette a lakosságot. Ehhez hasonló roham volt megfigyelhető Norvégiában, Hongkongban, Szingapúrban és Ausztráliában is.

🚽 A WC-papír olyan mindennapos használati eszköz, amelynek hiányában az emberek kellemetlenül érzik magukat. Miközben például egy parfüm napi használatát könnyedén el lehet halasztani, addig a mellékhelyiségben lévő elfoglaltságot nem lehet későbbre tolni.

🏭A kialakuló hiány nem csak a pánikszerű vásárlás miatt következett be, hanem a WC-papír piac felosztásából is eredt. A gyártói kapacitások és termelések, két részre bonthatóak, amik között nincsen automatikus átjárás. Egyrészről az otthoni, kis kiszerelésű tekercsekre, másrészről a nagyobb ipari méretű kiszerelésre, amiket például éttermekben vagy irodaházakban használnak fel. A járványhelyzet miatt az emberek nem jártak többet WC-re, csupán máshol tették meg ugyanezt. Az egyik gyártó, Georga-Pacific számítása szerint az emberek kb. 40 százalékkal többet használták az otthoni változatot a járvány hatására.

📈 A hiány felszámolását segítette, hogy a pánikszerű vásárlások visszaszorultak. A gyártósorok sok helyen megállás nélkül, a nap 24 órájában és a hét minden napján több műszakban üzemeltek. Egyes amerikai gyárak tovább növelték a napi kapacitásukat. Napi szinten 25 és 50 ezer tekercset gyártottak le. Cardinal Paper cégnél például 70 százalékkal növelték a termelést és így napi negyedmillió tekercs WC-papír előállítására képesek.

🇭🇺 Magyarországon az első hullám során nem alakult ki semmilyen szükséges és alapvető termékekből hiány. A hazai ellátási lánc kiállta a megnövekedett keresletet. Ugyanakkor a fogyasztói szokások a magyar társadalmon belül is alapjaiban változott meg, egyre többet vásároltunk az interneten keresztül. Ráadásul előnyben részesítettük a biztonságos elektronikus fizetési lehetőségeket a készpénzhasználattal szemben.

👍 Ha tetszett a poszt, kérjük, támogasson minket azzal, hogy kedveli vagy követi az Oeconomus oldalt. Naponta jövünk új tartalommal.

💾 Az eredeti cikk itt olvasható.

#WCpapir #Korona

📲 Ez a korábbi írásunk is érdekelheti.