Categories
OecoFocus

Az e-kereskedelem hatalmas fejlődésen ment keresztül Magyarországon is, és ezzel a COVID-19 legnagyobb nyertese

⭐2020-ban a magyar e-kereskedelmi iparág a korábbi évek dinamikus növekedését képes volt jelentős mértékben túlszárnyalni. A GKI Digital és az Árukereső.hu legfrissebb, 2020-ra vonatkozó kutatásából kiderül, hogy a belföldi online kereskedelem összesített forgalma elérte a 909 milliárd forintos értékét, amely a megelőző évhez képest több mint 45 százalékos növekedésnek felel meg. A korábbi években átlagosan 16-18 százalékkal nőtt éves szinten az online áruházak forgalma, amely azt jelenti, hogy a járványhelyzet közepette a szektor három éves fejlődésen ment keresztül. A teljes kiskereskedelmi forgalom 10,7 milliárd forint volt, amely azt jelenti, hogy az e-kereskedelem piaci részesedése 8,5 százalékos szintre nőtt, amely a 2019-es 6,3 százalékos értékhez képest jelentős előrelépésnek számít.

🛒 Minden e-kereskedelmi mutató jelentős mértékben emelkedett a tavalyi év folyamán. 2020-ban 52,5 millió darab online rendelést adtak le, ami 37 százalékkal magasabb a 2019-es eredményhez képest. Az átlagos kosárérték, amelyért egy alkalommal vásároltak több mint 17 ezer forintra emelkedett. Az online vásárlók száma 80 ezer fővel növekedett egy év leforgása alatt, és így megközelítette a 3,4 millió fős számot. 2020. március közepe és április vége közötti alig 1,5 hónapos időszak alatt a bizonytalan helyzet közepette több, mint 50 ezer új vásárló jelent meg a hazai e-kereskedelmi felületeken. Nemcsak a vásárlók száma, hanem a rendelések átlagos száma is jelentős mértékben emelkedett, hiszen egy átlagos vásárló 15,5 alkalommal vásárolt valamelyik belföldi webáruházból, amely 18 százalékkal haladja meg a 2019-es értéket. Továbbá egy átlagos online vásárló a tavalyi évben csaknem 270 ezer forintot költött el az online rendelései folyamán.

🏆 A tavalyi kimagasló iparági teljesítményt jelentősen támogatta, hogy a vásárlói szokások az új típusú koronavírus-járvány időszaka alatt átalakultak. A kormányzat által hozott járványügyi intézkedések – mint például a boltok korlátozott nyitvatartása, illetve a kijárási korlátozás – az embereket az online bevásárlás felé terelte. A home office és az otthoni, digitális oktatáshoz igazodva jelentősen átalakultak az online rendelések átvételi módjai is. Házhozszállítást az esetek 68 százalékban igényelték, miközben az üzletben vagy átadó ponton 20, valamint a csomagponton vagy csomagautomatából a rendelések 12 százalékát vették fel. 2019-ben csupán a rendelések 52 százalékát kérték házhoz a vásárlók, amely jól szemlélteti a járvány során megváltozott szokásokat. A fizetési módokat is átalakította a koronavírus, hiszen a készpénzes tranzakciók mindösszesen alig a rendelések 36 százalékához kapcsolódtak, miközben ez az érték korábban 55 százalék felett alakult. Az e-kereskedelem robbanásának egyik legnagyobb nyertese a ruházati szektor volt, valamint a nem tartós fogyasztási cikkek (például az élelmiszer), utóbbinak éves forgalma több mint 65 százalékkal növekedett a GKI Digital felmérése alapján. A ruházati termékek online vásárlása 2020-ban a duplájára növekedett, miközben a távmunka, illetve a távoktatás elterjedése miatt a műszaki és számítástechnikai termékeknél is 35-40 százalékos forgalomnövekedés következett be. Mindezen felül az otthon maradt lakosság a barkácsoláshoz, felújításhoz és kertészkedéshez szükséges eszközök és szerszámok beszerzésére is többet költött, mint korábban.

🚚 Az alapvető élelmiszerek online beszerzését egyre többen vették igénybe Magyarországon. A pandémia kitörését követően a legnagyobb kiskereskedelmi egységek sorra indították el, illetve bővítették a házhoz szállítási szolgáltatásaik kapacitását, amellyel az otthon maradó lakosság növekvő igényeit szolgálták ki. Sokáig az olyan diszkont áruház, mint az Aldi, távol maradt a házhozszállítástól, de 2020 novemberében bejelentették, hogy megkezdik ezen fajta szolgáltatás nyújtását is. A Forbes cikke alapján az osztrák kiskereskedelmi cég egy magyar startup, a Roksh online bevásárlási szolgáltatását vette igénybe. Az együttműködés rendkívül gyorsan, hat-hét hónap alatt megvalósult, így az Aldi közel háromezer termékét lehet egyszerűen házhoz rendelni, bár egyelőre csak budapesti címekre. Az Aldi lépésében nemcsak az az újdonság, hogy egy magyar, fiatal vállalkozással valósította meg ezt a szolgáltatást, hanem az is, hogy az Európai Unióban Magyarországon vezette be először a házhozszállítást a több országban is aktív, multinacionális vállalat.

👍 Ha tetszett a poszt, kérjük, támogasson minket azzal, hogy kedveli vagy követi az Oeconomus oldalt. Naponta jövünk új tartalommal.

💾 A GKI Digital és az Árukereső.hu legfrissebb kutatása itt érhető el.

📲 Ez a korábbi írásunk is érdekelheti:

Hét éve emelkedik az átlagos havi nyugdíj vásárlóértéke – Oeconomus

👴 Az ábrán az átlagos magyar nyugellátás összegének a nyugdíjas fogyasztói kosárra számított inflációval korrigált értéke látható 2000-től. Az elmúlt 20 évben…Read More…

#Ekereskedelem #Online #Vasarlas #Magyarorszag

Zsófia Németh
Külső junior kutató | Megjelent írások

Iratkozzon fel hírlevelünkre