Külföldiek a hazai politikai Facebook oldalak mögött?

Egyre gyakrabban hallhatjuk, hogy a marketingen belül milyen mértékben tolódik a szerep az online marketing és azon belül is a közösségi média irányába. Érthető, hiszen a vásárlói és választói döntési szokások is gyorsulnak, egyre rövidebb időt töltünk az egyes termékek, hírek olvasásával, az általánosan elfogadott standard szerint általánosan 7 másodpercet foglalkozunk egy képpel vagy írással. A közösségi média felületei éppen ezt szolgálják ki, és mivel „baráti” alapon szerveződik, így hitelességi szempontból is messze megelőzi a postaládába dobott szórólapok vagy reklámújságok hatékonyságát. Mindez ugyanúgy igaz az online marketing minden területére, legyen szó akár az üzleti szféráról, akár a politika világáról. Ezek alapján az erőviszonyok értékelésekor nélkülözhetetlen az online költések és az azok feletti döntési jogkör vizsgálata.

Vizsgálatunkban a legnagyobb politikai pártoknak és azok vezetőinek, illetve a legnagyobb Facebook oldallal rendelkező öt szereplőjének elmúlt 9 hónapját vettük alapul.

Ezek alapján a követkő tényekből kell kiindulnunk:

Fidesz Költségek MSZP-P Költségek Jobbik Költségek DK Költségek Momentum Költségek
Orbán Viktor Karácsony Gergely 29 226 436 Ft Jakab Péter 3 939 445 Ft Gyurcsány Ferenc 6 410 495 Ft Fekete-Győr András 210 677 Ft
Lázár János 1 930 720 Ft Szanyi Tibor 87 456 Ft Gyöngyösi Márton 3 267 820 Ft Molnár Csaba 3 370 636 Ft Cseh Katalin 3 234 267 Ft
Varga Mihály Botka László 792 691 Ft Sneider Tamás 1 960 132 Ft Niedermüller Péter 1 526 694 Ft Donáth Anna 347 695 Ft
Kocsis Máté 1 333 059 Ft Szabó Tímea 1 268 071 Ft Mirkóczki Ádám 117 300 Ft Dobrev Klára 16 057 262 Ft Kerpel-Fronius Gábor 161 233 Ft
Novák Katalin Tordai Bence 90 000 Ft Z. Kárpát Dániel 633 495 Ft Ara-Kovács Attila 564 158 Ft Berg Dániel 18 932 Ft
Összesen 3 263 779 Ft Összesen 31 464 654 Ft Összesen 9 918 192 Ft Összesen 27 929 245 Ft Összesen 3 972 804 Ft

 

A vizsgált időszak két kampányt is magába foglal. Egyes elemzések szerint[1] az önkormányzati választások idején a teljes ellenzék megközelítőleg másfélszer annyit költött a közösségi médiában, mint a kormányoldal (ebben a politikai és kisegítő oldalak is szerepelnek). Jelen vizsgálat nem kifejezetten az elköltött összegre, hanem az oldal szerepkörein keresztül a reklámokat irányító személyekre fókuszál. A következő táblázat azt mutatja, hogy a fenti Facebook oldalak esetében hányan kezelik az adott Facebook oldalt és hogyan oszlik meg a szereplők nemzetisége:

 

Fidesz Külföldi kezelő MSZP-P

Külföldi kezelő

Jobbik

Külföldi kezelő

DK

Külföldi kezelő

Momentum

Külföldi kezelő

Orbán Viktor Karácsony Gergely Jakab Péter Gyurcsány Ferenc Fekete-Győr András 1
Lázár János Szanyi Tibor Gyöngyösi Márton 2 Molnár Csaba 1 Cseh Katalin 5
Varga Mihály Botka László Sneider Tamás Niedermüller Péter 1 Donáth Anna 1
Kocsis Máté Szabó Tímea Mirkóczki Ádám Dobrev Klára 1 Kerpel-Fronius Gábor 1
Novák Katalin Tordai Bence Z. Kárpát Dániel Ara-Kovács Attila 1 Berg Dániel 1
Összesen 0 Összesen 0 Összesen 2 Összesen 4 Összesen 9

 

Amennyiben ezzel egyidejűleg a pártok hivatalos Facebook oldalának kezelőit is megnézzük, ott a következőket láthatjuk:

 

Párt Magyar kezelő Külföldi kezelő Összesen Költések
Fidesz 7 7 96 300 318 Ft
KDNP 13 13 2 007 157 Ft
Momentum 34 13 47 28 568 983 Ft
DK 26 1 27 8 439 226 Ft
Jobbik 13 13 26 812 452 Ft
MSZP 11 11 14 768 443 Ft

Mindezek mellett vizsgáltuk a budapesti polgármesterjelöltek oldalait is, itt kizárólag Baranyi Krisztina (2 db), Déri Tibor (1 db) és Niedermüller Péter (1 db) külföldi kezelőt találhatunk. Érdekesség, hogy a győztes polgármesterek személyes oldalukon több, mint 13 millió forintot, átlagosan 606 ezer forintot költöttek saját kampányuk során.

A fenti számok érdekessége, hogy a kormánypártok és az MSZP-Párbeszéd esetében egyáltalán nem tapasztalható külföldi befolyás a Facebook oldalak kezelésekor, a Jobbiknál pedig kizárólag a párt EP képviselőjénél találunk nem magyar szereplőt. Ezzel szemben a Demokratikus Koalíció és a Momentum is – ez utóbbi igen jelentős mértékben – foglalkoztat külföldi szakembereket. Az oldalak kezelésekor az adminisztrátor a sajátján kívül összesen négyféle kategóriát alkalmazhat: szerkesztő, moderátor, elemző és hirdető. A fenti vizsgálat során – tekintve, hogy ezek az adatok nem nyilvánosak – nem lehet pontosan megállapítani, hogy melyik szereplő miért felelt, és pontosan mely országokból mekkora összeget fordíthattak az egyes érintettek az oldalak hirdetésére, ugyanakkor a markáns különbség a politikai pártok működése között szembeötlő.

A külföldi oldalszerkesztők esetében a leggyakoribb országok között találjuk Németországot, Franciaországot, Belgiumot, az Egyesült Államokat és a skandináv országokat.

[1] https://atlatszo.hu/2019/12/16/igy-verte-meg-az-ellenzek-a-kormanyoldalt-az-oktoberi-valasztasok-facebook-kampanyaban/